Hojen Ktm aldrig byggde

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag byggt om min KTM sm 990 till Superenduro 990 :yoparty
Den funkar otroligt bra för sm fjädringen är tom längre än på ktm se 950 och lagom hård för både enduro och grusväg. Mig veterlig finns ingen stor grushoj med så här lång fjädringsväg 275mm fram och 265mm bak! De är tveklöst den grymmaste roligaste 800cc + hoj jag kört och då har jag även haft en Highland 950 som vägde 164kg.
Men de är rätt mycket jobb tyvärr.
Fälgarna är samma bredd som mindre endurohojar och har suttit på en KTM 750 advenbture. De är alltså smalare än org adventure fälgar 18" bak 21" fram.
Hojen är max lättad till endast 174kg torr vs 191 org!
Jag har tagit bort ett bromsok och bytt bromsskiva till ktm 750 adventure. De skivorna är lite större så jag fick shimsa ut oket 10mm. Jag kan köra med dubbla skivor också men de är onödigt tungt samt att bromsverkan med ett ok duger för att låsa hjulet på alla underlag. Faktum är att man får bättre fästeskänsla på grus med endast en skiva.
Oljetanken måste kapas ur en hel del som synes på bild annars tar hjulet i den. Kylaren måste även tvingas in max mot motorn.
Bak är de mer special.... Bromsskiva från ktm adv 750 och ryckutjämnaren måste bytas till KTM adv 990. Bakhjulet måste ligga absolut längst bak i baksvingens hål annars tar ddäcket i avgasröret till vänster ljuddämpare.
Sidostödet måste även förlängas en hel del som syns på bild.


20220517_173451[33959].jpg

20220515_201631[33960].jpg

20220515_201615[33961].jpg

20210826_145526[33963].jpg

20220515_201653[33983].jpg
20220502_173047[33982].jpg

BOOST III
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Snyggt jobbat!

När jag såg rubriken 'Hojen Ktm aldrig byggde' tänkte jag dock på en landsvägshoj med fyra 300 cc direktinsprutade tvåtaktscylindrar i rad tvärs ramen.
Lätt, billigare och mycket hög effekt möjlig, släpp en sådan och övriga sporthojstillverkares konstruktionsavdelningar skulle tvingas jobba övertid.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fränt gjort... ?

Tycker jag har koll på Ktm modeller, men har inte hört eller sätt va Ktm 750 Adventure är för någon?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så kan de vara... Likväl byt
Snyggt bygge! :tummenupp Pragmatisk lösning av stödet, men snyggare kan du va? ;)

Snyggt bygge! :tummenupp Pragmatisk lösning av stödet, men snyggare kan du va? ;)
Ja stödet blev en snabbfix för jag hade inget rör hemma med samma dim som stödet. Jag ska bygga en förlängare med rörstump istället. Även den gängas fast för att man snabbt ska kunna gänga lös förlängaren om man sopar dit 17" fälgarna.

Oj de finns ju ingen Adventure 750 :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funkar motardfjädringen verkligen för terrängkörning?

Jag körde med dubbade 21/19" på min 660SMC och jag tyckte den var hopplös på dåligt underlag, kändes som att man studsade fram som en flipperkula utan att få grepp.
Tror jag hade kompet i mjukaste och tyckte ändå att dämpningen var för trög för att ge bra grepp.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funkar motardfjädringen verkligen för terrängkörning?

Jag körde med dubbade 21/19" på min 660SMC och jag tyckte den var hopplös på dåligt underlag, kändes som att man studsade fram som en flipperkula utan att få grepp.
Tror jag hade kompet i mjukaste och tyckte ändå att dämpningen var för trög för att ge bra grepp.
Ja jag kan inte klaga på fjädringen. Jag har ställt in den på mjukast komp och retur och max fjäderspänning i framgaffeln. Bak är de mjukast komp och halvseg retur samt fjäderspänningen är med rätt häng och iihopsjunkning mig mig på.
Då utnyttjar jag hela fjädringsvägen med den fart jag har och kan inte klaga på att hjulen stutsar eller något.
De närmsta hoj jag kan jämföra med är 06an Highland jag hade för den va bestyckad med Öhlins bak (från fabrik) och fram va den nog wp? Hur som va de endurofjädring och den betedde sig liknade Sm 990 fjädringen, inge märkvärdigt bättre direkt.
Jag kör sällan allvarlig enduro så sm fjädringen är absolut perfekt på bra till dåliga grusvägar. Jämför jag den med Xr650r som jag kört flera tusen mil på så är enda skillnaden vikten, annars beter den sig rätt lika en xr men väger 50 kg mer och har dubbla effekten.
Jag har även kört den på asfaltsbana (mittsverigebanan) med 17 motardfälgar såklart. Då är fjädringen onödigt lång och mjuk trots att jag ställer om den hårdare i komp och retur. På asfalt ska man ha Kmt smr 990 för den har kortare fjädring och styvare fjädrar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top