Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Erdogan vill gärna påstå att alla kurder är med i PKK, således är alla kurder i Sverige terrorister.

Jag hyser ingen tvivel om att det finns både PKK terrorister och ISIS terrorister och Tjetjenska terrorister i Sverige, och säkert ett dussintal andra terrorister, inklusive någon från högerskalan.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Just det... glömde ju en sak i det jag skrev tidigare.

Att Magdalena Andersson ens kunde tillträda som statsminister byggde ju på stödet från den politiska vilden Amineh Kakabaveh. Hon hade som krav för att hon skulle släppa fram Magdalena Andersson att regeringen skulle fördjupa ett samarbete med det kurdiska partiet PYD, vars väpnade gren YPG av Turkiet anses vara terrorister.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag blockar ingen och jag har inget mot din närvaro. Att du tänker i de banorna säger en del.

Turkiet kommer inte ge sig utan större eftergifter. Nu verkar det som att de vill ha ut ett gäng kurder för att säga ja. Sverige är nu i limbo och under betydligt större hot än för en vecka sedan.
Nähe, inte det, synd.
Inte ens trevligare i tonen?
Jag kan göra ett försök om du också gör det.

Vi får väl se när alla andra röstat vart Erdogan eller rättare sagt Turkiet lägger sin röst.
Jag tror fortfarande, som jag sa tidigare, att närmaste tiden kommer det vara en medial bergodalbana. Ledare som Erdogan lever på just sånt här. Samma med Bolsanaro och Trump. De vill ha en reaktion, agerar impulsivt och motstridigt tills de får uppmärksamhet och någon "förklarar" för dem hur de skall agera.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nähe, inte det, synd.
Inte ens trevligare i tonen?
Jag kan göra ett försök om du också gör det.

Vi får väl se när alla andra röstat vart Erdogan eller rättare sagt Turkiet lägger sin röst.
Jag tror fortfarande, som jag sa tidigare, att närmaste tiden kommer det vara en medial bergodalbana. Ledare som Erdogan lever på just sånt här. Samma med Bolsanaro och Trump. De vill ha en reaktion, agerar impulsivt och motstridigt tills de får uppmärksamhet och någon "förklarar" för dem hur de skall agera.
Ja men dåså. Då har du klargjort igen att vi är safe plus en psykologisk analys av världsledare. Då kan jag sova gott nu.
 

Raderad medlem 51742

Guest

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag blockar ingen och jag har inget mot din närvaro. Att du tänker i de banorna säger en del.

Turkiet kommer inte ge sig utan större eftergifter. Nu verkar det som att de vill ha ut ett gäng kurder för att säga ja. Sverige är nu i limbo och under betydligt större hot än för en vecka sedan.
Så vad beror allt detta på och hur står det till med vår utrikesministers omdöme?

Hennes val av partner kan ge en hint om varför Sverige nu är mycket farligt att bo i.

Skåpmat men värt att upprepa:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
?
2e8bafdcffce71a631cbf6aef03b6a12.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest

Är tveksam till att det är så enkelt. Som jag förstått det verkar det inte finnas någon definierad mekanism för att utesluta en NATO-medlem mot dess vilja. Kanske innebär det då en process som bygger på någon slags generell avtalsrätt där principen brukar vara att det krävs ett grovt avtalsbrott (ev. i kombination med att man först fått en "tillrättavisning" och möjlighet att rätta sig) innan det går att bryta ett avtal. Om inte Turkiet brutit mot några av de direkta förpliktelserna återstår väl i såna fall att bråka om de delar som handlar om gemensamma värderingar och liknande. Men vilket NATO-land vill dra igång en sån process inför öppen ridå i ett sånt här känsligt läge? Skulle tro att det ligger närmare till hands att ge dem smäll på fingrarna på andra sätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är tveksam till att det är så enkelt. Som jag förstått det verkar det inte finnas någon definierad mekanism för att utesluta en NATO-medlem mot dess vilja. Kanske innebär det då en process som bygger på någon slags generell avtalsrätt där principen brukar vara att det krävs ett grovt avtalsbrott (ev. i kombination med att man först fått en "tillrättavisning" och möjlighet att rätta sig) innan det går att bryta ett avtal. Om inte Turkiet brutit mot några av de direkta förpliktelserna återstår väl i såna fall att bråka om de delar som handlar om gemensamma värderingar och liknande. Men vilket NATO-land vill dra igång en sån process inför öppen ridå i ett sånt här känsligt läge? Skulle tro att det ligger närmare till hands att ge dem smäll på fingrarna på andra sätt.
Så är det ju förstås, samtidigt är det ju populistiskt dravel och socialdemokratiskt plakatpladder som försatt två länder i denna farliga situation så man får väl fortsätta i den andan så gott det går.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag blockar ingen och jag har inget mot din närvaro. Att du tänker i de banorna säger en del.

Turkiet kommer inte ge sig utan större eftergifter. Nu verkar det som att de vill ha ut ett gäng kurder för att säga ja. Sverige är nu i limbo och under betydligt större hot än för en vecka sedan.
Det finns betydligt större nationer som pratar med Turkiet, också. Detta hanterar man inom Nato-gemenskapen internt. De andra länderna vill ha med Sverige så då kan Turkiet konstla men dessa krumbukter har inte Sveriges enskilda företrädare mycket att göra med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, Erdogan kan nog inte konstla allt för mycket mot övriga NATO, han har mera att förlora än att vinna på det.

Han kan ju IOFS fortsätta att köpa militärt material av polaren-putler om leveranserna av F16 fryser inne.
ryska vapen är ju "battle-proven" nu, strax norr om Turkiet, och det har vi ju alla sett hur bra det har gått.

Bayraktar har ju visat sig oerhört värdefull, så den vill dom nog gärna sälja, och NATO marknaden är stor och pengastinn jämfört med länderna utanför.
(I synnerhet som det ger pengar rakt i Erdogans ficka om ryktena stämmer)

Även en mask krumbuktar sig när den sätts på kroken, det förändrar dock inte utgången...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

"DN är oberoende, står fri från partier, organisationer och ekonomiska maktsfärer. DN:s politiska hållning är liberal. Tidningen redigeras i liberal och frisinnad anda."

Tror farbror får skaffa sig glasögon.
Med liberal menas kanske att man väljer vad som skrivs i blaskan ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nähe, inte det, synd.
Inte ens trevligare i tonen?
Jag kan göra ett försök om du också gör det.

Vi får väl se när alla andra röstat vart Erdogan eller rättare sagt Turkiet lägger sin röst.
Jag tror fortfarande, som jag sa tidigare, att närmaste tiden kommer det vara en medial bergodalbana. Ledare som Erdogan lever på just sånt här. Samma med Bolsanaro och Trump. De vill ha en reaktion, agerar impulsivt och motstridigt tills de får uppmärksamhet och någon "förklarar" för dem hur de skall agera.
Det är ju svårt att sia om exakt varför Erdogan agerar som han gör i det här ärendet.
Jag har svårt att tro att han egentligen har något emot att Sverige och Finland går med i NATO. Det är inget som på något sätt är en nackdel för honom.
Däremot ligger det ganska nära till hands att anta att det här utspelet är för att han ser en chans att försöka få igenom saker som han annars har svårt att få till.
Han är ju inte direkt förtjust i att Sverige har kritiserat deras hantering av hela frågan kring kurder, PKK och liknande. Och det kan hända att han ser den här chansen för att få Sverige att "Ta tillbaka" en del sådana uttalanden.
Men vi är en förhållandevis liten spelare i sammanhanget så det är troligare att han är ute efter något annat.
USA m fl natoländer anser ju att Sverige och Finland i NATO har stor betydelse för förmågan att försvara baltländerna och NATOS östflank.
Och det är fler som kritiserat Turkiet för kurderna. Så det kan mycket väl vara så att han gör det här för att tvinga USA till eftergifter för att släppa igenom våra ansökningar till NATO.

Dom har ju gjort lite samma sak vid tidigare utvidganden av NATO vilket löst sig genom att dom exempelvis fått löften om att dom skall kunna få in någon på vicepositionen.
så det skulle inte förvåna mig det minsta om det dom är ute efter är att försöka stärka sin position inom NATO på något sätt. Men det är nog något som kommer att lösa sig efter några samtal med övriga ledare för de större NATO:länderna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ju svårt att sia om exakt varför Erdogan agerar som han gör i det här ärendet.
Jag har svårt att tro att han egentligen har något emot att Sverige och Finland går med i NATO. Det är inget som på något sätt är en nackdel för honom.
Däremot ligger det ganska nära till hands att anta att det här utspelet är för att han ser en chans att försöka få igenom saker som han annars har svårt att få till.
Han är ju inte direkt förtjust i att Sverige har kritiserat deras hantering av hela frågan kring kurder, PKK och liknande. Och det kan hända att han ser den här chansen för att få Sverige att "Ta tillbaka" en del sådana uttalanden.
Men vi är en förhållandevis liten spelare i sammanhanget så det är troligare att han är ute efter något annat.
USA m fl natoländer anser ju att Sverige och Finland i NATO har stor betydelse för förmågan att försvara baltländerna och NATOS östflank.
Och det är fler som kritiserat Turkiet för kurderna. Så det kan mycket väl vara så att han gör det här för att tvinga USA till eftergifter för att släppa igenom våra ansökningar till NATO.

Dom har ju gjort lite samma sak vid tidigare utvidganden av NATO vilket löst sig genom att dom exempelvis fått löften om att dom skall kunna få in någon på vicepositionen.
så det skulle inte förvåna mig det minsta om det dom är ute efter är att försöka stärka sin position inom NATO på något sätt. Men det är nog något som kommer att lösa sig efter några samtal med övriga ledare för de större NATO:länderna.
Mmm..
Har inte Turkiet val nästa år också?
Deras ekonomi mådde väl inte så bra just nu. Visst turistsäsongen var väl igång iofs, men resten var så där.
Kan även se att man separerar på Finland och Sverige i den kommande diskussionen från Turkiets sida bara för att trycka till lite extra innan man ger sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm..
Har inte Turkiet val nästa år också?
Deras ekonomi mådde väl inte så bra just nu. Visst turistsäsongen var väl igång iofs, men resten var så där.
Kan även se att man separerar på Finland och Sverige i den kommande diskussionen från Turkiets sida bara för att trycka till lite extra innan man ger sig.
Ja, jag är förvånad att han inte markerade mot enbart Sverige.

Finnarna gömmer väl inga hemska PKK-kurder?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top