Monteringsverktyg för gaffeltätning i Örebro?

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Finns det någon som bor i eller kring Örebro och som har ett verktyg för montering av gaffeltätningar (41 mm) att låna/hyra ut?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låt den gamla tätningen sitta kvar under den nya tätningen då kan du klappa ihop benen så att den gamla trycker in den nya tätningen.

Därefter klipper du bort den gamla tätningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så tar man en dorn och är försiktig det går ochså utmärkt.

Om man har tålamod. Så gjorde jag förut men det är ganska frustrerande peta runt med dorn när tätningen hela tiden vill åka upp på motsatta sidan. Kan ju sluta med en timmes jobb istället för 3 minuter.

Numera servar jag iofs så mycket gafflar att jag har verktyg till de flesta diametrar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man har tålamod. Så gjorde jag förut men det är ganska frustrerande peta runt med dorn när tätningen hela tiden vill åka upp på motsatta sidan. Kan ju sluta med en timmes jobb istället för 3 minuter.

Numera servar jag iofs så mycket gafflar att jag har verktyg till de flesta diametrar.
Sa ju inte att det går fort men det går.

Bäst som du säger är ju att använda Gammla pboxen. Men e den väck eller förstörd så funkar det med en dorn.
Borra går ej.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag använde ett pvc-rör sist, funkade utmärkt.
Lade en kloss på ovansidan och knackade in dem.
Fick tag i ett kort 52mm rör (tror jag det var), hos rörhandlaren.
Vanliga tvättställsrör är väl 40mm, borde funka fint..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har slipat lite på utsidan av den gamla packboxen så den inte kan fasta och se har jag lagt den på den nya packboxen och tagit ett någorlunda lämpligt rör som ger kraften på ytterkanten tex avgasrör, vattenledningsrör, avloppsrör och använt det för att knacka på den gamla packboxen som då trycker in den nya.

Avloppsrör i plast är inte så dumma och finns i lite olika dimensioner.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Handla på Biltema?


Mvh,
Ingvar

Ser de där ut att gå över ett 41mm gaffelben? Och om du lyckas med det, hur tänkte du få lös dom från benet efter att tätningen är på plats?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Ett avloppsrör i plast som man har sågat ut en bit ur så att det går att trä på gaffelbenet eller eltejp lindat några varv runt gaffelbenet brukar funka fint, jag har använt båda metoderna innan jag skaffade riktiga verktyg.
Glöm inte en kondom eller lite tejp över änden på gaffelbenet, den brukar vara ganska vass.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Tack alla för svar och bra tips! Jag hittade ett relativt billigt verktyg på Amazon, får se om det är värt pengarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tog en bit 45x95-regel, borrade ett hål som var 1mm större än gaffelbenet rakt igenom, sen borrade jag 8mm-hål på tvärn så att säga bredvid det stora hålet, och så klöv jag den i bandsågen. Då kunde jag sätta den runt innerbenet, skruva ihop den och enkelt banka in den nya tätningen med väldigt bra stöd. Kostnad gratis, och 5 min produktionstid.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag tog en bit 45x95-regel, borrade ett hål som var 1mm större än gaffelbenet rakt igenom, sen borrade jag 8mm-hål på tvärn så att säga bredvid det stora hålet, och så klöv jag den i bandsågen. Då kunde jag sätta den runt innerbenet, skruva ihop den och enkelt banka in den nya tätningen med väldigt bra stöd. Kostnad gratis, och 5 min produktionstid.

Jag använde ett gammalt clipon med rätt diameter för att banka tätningarna på plats. Hade de gamla tätningarna som buffert mot de nya för att minimera risken för skada.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tog en bit 45x95-regel, borrade ett hål som var 1mm större än gaffelbenet rakt igenom, sen borrade jag 8mm-hål på tvärn så att säga bredvid det stora hålet, och så klöv jag den i bandsågen. Då kunde jag sätta den runt innerbenet, skruva ihop den och enkelt banka in den nya tätningen med väldigt bra stöd. Kostnad gratis, och 5 min produktionstid.
Riktigt simpel och funktionell lösning, bra tips!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Låt den gamla tätningen sitta kvar under den nya tätningen då kan du klappa ihop benen så att den gamla trycker in den nya tätningen.

Därefter klipper du bort den gamla tätningen.
Precis. Ett komplement är att tejpa en klack med eltejp bakom den gamla packboxen så slipper man slå gaffeln i botten. Det tar trettio sekunder och väl värt insatsen om du inte byter ofta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top