Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det går märkligt fort att få papper numera. Kanske beror på vilken domstol/landsända?
Det tog mig tre månader och en massa påstötningar att få ut ett dokument från ett mål här i Umeå, som jag var målsägare/vittne i....
Jag begär ofta ut domar eftersom jag är en sneaky person som gillar att luska i saker. Det skiljer sig enormt beroende på vilken domstol det är. Vissa mailar direkt, andra tar lite tid på sig. Vissa skickar endast ut papper och några tar betalt x kronor per sida eller 15 första sidorna gratis. Andra lämnar bara ut det fysiskt på plats.

Väldigt konstigt egentligen. Offentlighetsprincipen borde vara stenhård när det gäller rättsfrågor. Alla dokument finns ju redan digitalt så jag ser ingen anledning till att de inte borde finnas att ladda ner gratis från domstolens hemsida. Givetsvis efter sekretessprövning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag begär ofta ut domar eftersom jag är en sneaky person som gillar att luska i saker. Det skiljer sig enormt beroende på vilken domstol det är. Vissa mailar direkt, andra tar lite tid på sig. Vissa skickar endast ut papper och några tar betalt x kronor per sida eller 15 första sidorna gratis. Andra lämnar bara ut det fysiskt på plats.

Väldigt konstigt egentligen. Offentlighetsprincipen borde vara stenhård när det gäller rättsfrågor. Alla dokument finns ju redan digitalt så jag ser ingen anledning till att de inte borde finnas att ladda ner gratis från domstolens hemsida. Givetsvis efter sekretessprövning.

Ja, det håller jag med om, och troligtvis skulle domstolarnas olika försök att inte behöva lämna ut dokumenten inte hålla rättsligt heller om det prövades.

I någon tråd på flashback var det någon som ville ha ut dokumenten och dom försökte ta ut en kopieringsavgift (enormt mål, enormt många sidor) och personen som hade frågat efter domen sa bara "ni har redan lämnat ut den digitalt till flera tidningar, jag kan ta den digitalt också så kostar det inte en krona extra"

Då lämnades den ut.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, det håller jag med om, och troligtvis skulle domstolarnas olika försök att inte behöva lämna ut dokumenten inte hålla rättsligt heller om det prövades.

I någon tråd på flashback var det någon som ville ha ut dokumenten och dom försökte ta ut en kopieringsavgift (enormt mål, enormt många sidor) och personen som hade frågat efter domen sa bara "ni har redan lämnat ut den digitalt till flera tidningar, jag kan ta den digitalt också så kostar det inte en krona extra"

Då lämnades den ut.
Jag har försökt med samma argument men det gick inte. Skulle få betala flera tusen för en FUP. Helt sjukt.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jävla dyr frakt på den du...

View attachment 471827
Tja, 8000 plus kanske 2000 i frakt och så moms och tull på det blir nog inte så gedigna marginaler ändå. I alla fall om han tagit in den privat.
Sedan kan man ju undra vem som vill lägga 20 långsjalar på något som det är tveksamt om det ens går att registrera i Sverige.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"Mycket lite körd" som säljargument, av de inspirerande bilderna att döma.

View attachment 471829
View attachment 471830




60 papp för en K100 som det fattas grejer på...
Han har försökt hyra ut den där hojen också, förra sommaren.

2017 gick det fortfarande att sälja såna och andra åttiotalssänken med M-unit tändning, rutiga sadlar och påkostade studiobilder, byggda av surdegshipsters på Södermalm, för de pengarna ( och mer!) Men Petter och de andra köparna har gått vidare till andra intressen misstänker jag.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000

En Tuono för en miljon? Ja varför inte ? Töntigt skriven annons. Varför inte bara skriva seriöst? Vad har man gjort för nåt i motorn och vad är "mer" effekt?
Och så har dom pundar-moddat bakdelen med skylt i hjulhuset och blinkers i baklampan så att man blir stoppad av farbror blå och får gå direkt till bilprovningen för ombesiktning utan att passera gå. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, 8000 plus kanske 2000 i frakt och så moms och tull på det blir nog inte så gedigna marginaler ändå. I alla fall om han tagit in den privat.
Sedan kan man ju undra vem som vill lägga 20 långsjalar på något som det är tveksamt om det ens går att registrera i Sverige.
Nej, men den är ju begagnad nu också, och helt utan garantier och återförsäljarnät i Sverige eftersom han som skulle importera dom importerade EN och säljer den på blocket.

Med lite klyftig marknadsföring skulle dom gå att sälja som moppe till husbilsfolket, och jag skulle vilja ha en om den verkligen uppfyller den spec han har givit

Men jag tror mest på att han importerade en, den gick inte att rega som moppe och den var inte så bra som han hade tänkt sig, alltså dumpas skiten på blocket, och han försöker ändå skapa vinst på sin korkade idé så att den ska framstå som mindre korkad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top