Allt är svart, men klockan fungerar

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Hojen dog sista centimetrarna innan jag skulle stanna för att gå och äta. Vred till off. Nu är den helt död. Inga lampor alls men klockan fungerar. Kollat alla säkringar. Batteriet nyladdat, håller 13V. Blir självklart inget spänningsfall vid "start" för inget fungerar och det hörs inte ett knyst.
Rengjort batteripolerna också.
Det är en Yamaha XJ 900 Diversion 03:a.

Hm. Ingen expert men kanske är kabelbrott/glapp från batteriet och ut. Kan du mäta någon annanstans efter batteriet?

Huvudsäkringen fungerar. Och klockan dör när jag drar ur den. Kan det vara själva tändlåset som pajat? Det känns som vanligt iofs.

Huvudsäkringen fungerar. Och klockan dör när jag drar ur den. Kan det vara själva tändlåset som pajat? Det känns som vanligt iofs.
Nu lyser den och startar, men dör när jag släpper upp kopplingen på ettan. Ibland direkt ibland efter några sekunder..

kombinerat med övriga symptom låter det som något relä som inte mår som det ska. börja med kopplingskontakten och relät för sidostödet.
Elkungen är i farten igen. Kopplingskontakten får inte motorn att dö. Sidostödet kan få den att dö men har inget med belysning att göra. Villospår.

TS, du har sannolikt kabel- eller kontaktfel. Kan du skaka fram ett elschema? Vad gjorde du för att få den att lysa upp igen? Testa att slå på tändningen om vrida styret fram och tillbaka och gå även och ryck lite i kablarna du kommer åt.

Jag är långt ifrån någon el expert. Men kolla så batteri anslutningen är åtdragna och inte är en massa oxid kolla även så jordkabeln är hel.
Men håller med som nämnts tidigare. Låter som något kabelbrott/glappkontakt

Problemet funnet! Det var glapp i kabeln från tändningslåset. Den var tvungen att ligga i viss vinkel för att få kontakt. När jag vingelvred styret minsta lilla när den började rulla kom den i annat läge och slog av. Fick binda upp kabeln för att ta mig hem. Glapp är verkligen en mardröm att felsöka. Tack för alla svar!

Skönt att det löste sig. Känn och titta på om det är fler som är dåliga i närheten av den som var sliten.

Det är alltid kul när någon som haft problem berättar hur det går och vad som var fel

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back