Bredare däck

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda VFR 750 F 1990
K

Kan man slänga på 180 brett däck på en Honda VFR 750 från 1991.​

Michelin Road 6 GT
180/55 ZR17 TL (73W​

Orginal är 170/60R17
 
Hade nog satsat på ett däck i rätt dimension istället om du inte vill försämra köregenskaperna på hojen, men som sagt går tar det inte i nånstans så är det inga problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.
 
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.

Skillnaden är klart märkbar om du gillar att köra aktivt och lägga ner hojen i kurvorna. Mysåka där hojen knappt lutar gör det inte så mycket så det beror ju på vilken typ av körstil man har och vad man är ute efter körde 10mm bredare bak på första uppsättningen till en Gsxr k7 och det va rejäl skillnad när jag gick ner 10 bak vid andra bytet, hade jag vetat det innan hade jag inte gått upp från början men tyckte det såg maffigare ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fast "för brett däck på för smal fälg" borde innebära att profilen blir rundare vilket delvis kompenserar för den ökade bredden.

Det är troligen skillnad från hoj till hoj. Jag kan bara berätta att jag och ett flertal andra som kör Thruxton har gjort samma och köpt 10-20 mm för breda däck, och jag har inte hört något negativt ännu. En av gossarna körde även en del på Anderstorp med "fel" däcksdimensioner.

PS. Jag rejsar inte, men för ändå rätt så aktivt. (Inte bara rakt fram - för då får man ju touringplatta! ;))
 
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.
Det var ett enormt bra däck som håller 5000 mil dela gärna med dej av fabrikat.
 
Det var ett enormt bra däck som håller 5000 mil dela gärna med dej av fabrikat.
Ha-ha... jag insåg inte att jag skulle bli tvungen att förklara detta närmare för tänkarna här på SH... :D Det var flera däck ser du! :)

Dunlop Roadsmart I och II (150-bredd), samt Michelin Road 3 (150-bredd) och Michelin Road 5 (140-bredd). Nästa gång testar jag en ny produkt från Michelin som faktiskt finns i rätt dimensioner, Road Classic. Bingo! Framdäcket är redan på plats och bakdäcket ligger i garaget och väntar på sin tur. Rätt mått efter mer än ett decennium med "fel" mått.
 
Skillnaden är klart märkbar om du gillar att köra aktivt och lägga ner hojen i kurvorna. Mysåka där hojen knappt lutar gör det inte så mycket så det beror ju på vilken typ av körstil man har och vad man är ute efter körde 10mm bredare bak på första uppsättningen till en Gsxr k7 och det va rejäl skillnad när jag gick ner 10 bak vid andra bytet, hade jag vetat det innan hade jag inte gått upp från början men tyckte det såg maffigare ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Profil och däcktryck kommer göra betydligt mer skillnad än 10mm hit eller dit!
 
K

Kan man slänga på 180 brett däck på en Honda VFR 750 från 1991.​

Michelin Road 6 GT​

180/55 ZR17 TL (73W​

Orginal är 170/60R17
Ja, det går alldeles utmärkt! Den hojen har en 5,5-tums bakfälg, vilket 180/55 är gjort för.
 
Profil och däcktryck kommer göra betydligt mer skillnad än 10mm hit eller dit!
Och dimensionen 180 säger inte att däcket är 180,00mm, alltid. För varje dimension finns ett intervall det får röra sig inom, sen är det upp till tillverkaren att göra en profil som motsvarar det dom vill få ut. Så ett extremt stort 170-däck kan vara i princip lika brett som ett extremt litet 180-däck.
 
Och dimensionen 180 säger inte att däcket är 180,00mm, alltid. För varje dimension finns ett intervall det får röra sig inom, sen är det upp till tillverkaren att göra en profil som motsvarar det dom vill få ut. Så ett extremt stort 170-däck kan vara i princip lika brett som ett extremt litet 180-däck.
Japp, jag har kört med både 180 och 190 däck som fysiskt hade samma bredd. På min nuvarande hoj är det 200-däck, den måste vara oerhört trögstyrd för instruktionsboksmaffian.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top