Fikakläder

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har skinnbyxor och Allvädersjacka eller Skinnjacka ytterst. Med Ryggskydd.
Under har jag vid behov (=kallt)
benen
långkalsingar (+om strax över noll träningsoverallsbyxor)
upptill
t-shirt samt vid behov (=kallt)
långärmad jacka (+vid behov med fiberpälsjacka utanpå) och känns det riktigt kallt en kvällstidning över bröstet.
Har gått ner 19 kg så det finns plats...... i kläderna för extra "underkläder".
Under hjälmen året runt Balaclava för att hålla hjälmen ren från den värsta svetten/skiten
och Öronproppar för att slippa det värsta vindbruset.
På fötterna MC-stövlar.
På händerna hårda MC-handskar men har när det varit nära nollan kört med Hestra "fårskinnshandskar".
Mellan garaget och hemmet några 100 meter kan det gå i T-shirt, hjälm, jeans och sneakers men efter brännt mig på avgasrör i glipan sneakers jeans är jag inte så glad åt det.
Och hastigheten är ju i trampcykel nivå under 40km/h.
Undviker överhuvudtaget korta turer med hoj. Det blir alltid några mil på roliga vägar.
Annars får hojen stå.
Då blir det trampcykel / spårvagn .
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Köpte precis en Knox Urbane mkII skyddsjacka och kompletterade med 3DO-skydd. Den är extremt smidig. Över den en tunn överdragsjacka om det inte är varmt, och airbagväst. Kevlarjeans med 3DO-skydd samt mc-kängor. I den utrustningen ser man inte ut som en stormtrooper om man skall fika med en kompis (så länge man tar av väst och hjälm dårå). Fast kevlarjeansen är rätt varma sommartid.

Är för övrigt rätt försiktig av mig, hatar att ramla av hojen.Tar fan evigheter att läka minsta avslitna ligament nuförtiden….
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltid skinnställ, utom när jag tex provkör på gatan utanför huset, då är det arbetskläder och mc-handskar.

Är det kallt har jag varmare underställ och/eller jacka utanpå, varmare handskar och en extra buff. Regnar det eller är rejält skitkallt så har jag en regnställsoverall utanpå stället.

Är det extra varmt kan jag öppna gälar i stället som släpper in lite extra luft och så får man köra fortare så att man får mer fartvind.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Allvädersställ i början av säsongen när det är för kallt i asfalten för att pressa i några kurvor samt när det ska köras grus/skog. Crossstövlar

Kevlar jeans och allvädersjacka när man bara ska ut på en lugn tur eller till jobbet. Mc skor

Helställ när det ska köras aktivt på asfalt. Race stövlar för asfalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Allväderställ till pendling, hojsemester och dåligt väder.
skinnställ för bana och aktiv körning på gatan.
Regnställ till skinnstället om det regnar.

Man behöver olika ställ beroende vad man skall köra.
Man köper bra ställ som funkar, det brukar inte vara det billigaste och behöver absolut inte vara dyrast. Plockar man bort den billigaste skiten så är det ingen absolut relation mellan pris och kvalitet. Dyrast behöver inte vara bäst och medeldyrt kan vara riktigt bra ...
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Vad tror ni om Meindl stövlar ? Hade velat ha något som funkar att gå lite med i naturen också. Det känns som skalkläder är bästa alternativet. Sen finns de där skitsnygga läderjackorna.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Meindl? Bortsett från att det är vandringskängor och inte mc-stövlar så skulle jag tycka att de var för klumpiga att köra med. På min hoj iaf.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Meindl? Bortsett från att det är vandringskängor och inte mc-stövlar så skulle jag tycka att de var för klumpiga att köra med. På min hoj iaf.

Deras läderstövlar för uniform har bra förstärkning för växling och verkar funka bra att promenera med också .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Var på en 40årsfest igår, tog hojen, konstaterade att mina skinnbyxor är ju faktiskt svarta så jag hängde bara på mig en skjorta när jag kom fram :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Deras läderstövlar för uniform har bra förstärkning för växling och verkar funka bra att promenera med också.
Så kan det vara. Meindl gör fina kängor. Har själv två par varav det äldsta är inne på sin 15:e säsong och fortfarande i gott skick. Har också ett par Meindl Desert för varmt klimat som påstås användas av brittiska SAS och paratroopers, samt koalitionsstyrkorna i Afghanistan, m fl (obekräftade uppgifter). Så långt allt väl.

Men.

De är inga mc-kängor. De har inget av de förstärkningar som finns i en riktig mc-känga och som minskar risken att du får din fot krossad vid en kullkörning. Så, fina kängor med god komfort, sköna att gå i, tåliga, håller länge. Men de är inte för mc, de har inte de adekvata skydden.

Så köp vad du vill ha, men ha det här i åtanke.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Så kan det vara. Meindl gör fina kängor. Har själv två par varav det äldsta är inne på sin 15:e säsong och fortfarande i gott skick. Har också ett par Meindl Desert för varmt klimat som påstås användas av brittiska SAS och paratroopers, samt koalitionsstyrkorna i Afghanistan, m fl (obekräftade uppgifter). Så långt allt väl.

Men.

De är inga mc-kängor. De har inget av de förstärkningar som finns i en riktig mc-känga och som minskar risken att får din fot krossad vid en kullkörning. Så, fina kängor med god komfort, sköna att gå i, tåliga, håller länge. Men de är inte för mc, de har inte de adekvata skydden.

Så köp vad du vill ha, men ha det här i åtanke.
Deras läderstövlar för uniform har bra förstärkning för växling och verkar funka bra att promenera med också .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med TMax500.

Efter flera år i uniform med Meindl på fötterna...
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Håller med TMax500.

Efter flera år i uniform med Meindl på fötterna...

Då får jag ge mig där :) läste någonstans att de tyckte de var bra mc stövlar , kanske tills man vurpar :)

Känns som med alla träd och mitträcken är det förmodligen hej då vid olycka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då får jag ge mig där :) läste någonstans att de tyckte de var bra mc stövlar , kanske tills man vurpar :)

Känns som med alla träd och mitträcken är det förmodligen hej då vid olycka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är en enorm skillnad mellan vad som är bra att köra hoj i, och vad som är bra utrustning.

Antagligen är det bästa du kan köra i backhopparkläder och en tempocykelhjälm, extremt aerodynamiskt, lätt och vindtätt, ett väldigt bra sätt att förbättra vikt/effekt-förhållandet. Vurpar du däremot så kommer du knappt hinna ångra att du pensionssparade.

Och det är ju trots allt därför vi har speciell MC-utrustning, den ska inte bara vara bekväm när du promenerar runt, cool utanför korvmojen och kosta gratis, den ska skydda dig så mycket som möjligt om du vurpar. Sen är ju målet att inte vurpa så klart, men man kan inte alltid styra över det, och jag antar att du trots allt inte krockar med bilen på regelbunden basis, men ändå tar på dig bältet varje gång, och inte har monterat ur airbagen för att spara vikt?
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Det är en enorm skillnad mellan vad som är bra att köra hoj i, och vad som är bra utrustning.

Antagligen är det bästa du kan köra i backhopparkläder och en tempocykelhjälm, extremt aerodynamiskt, lätt och vindtätt, ett väldigt bra sätt att förbättra vikt/effekt-förhållandet. Vurpar du däremot så kommer du knappt hinna ångra att du pensionssparade.

Och det är ju trots allt därför vi har speciell MC-utrustning, den ska inte bara vara bekväm när du promenerar runt, cool utanför korvmojen och kosta gratis, den ska skydda dig så mycket som möjligt om du vurpar. Sen är ju målet att inte vurpa så klart, men man kan inte alltid styra över det, och jag antar att du trots allt inte krockar med bilen på regelbunden basis, men ändå tar på dig bältet varje gång, och inte har monterat ur airbagen för att spara vikt?

Ja visst är det så, som sagt med mc har man inte råd med misstag. Har man även sportigare hoj så lockar det fram jobbiga bilförare också som gärna vill ligga i arslet , försöka tävla eller bete sig märkligt med sin chip trimmade A3 på 15 hästar när man bara vill njuta av åkningen.

Man vill ju ha allt det du skrev, bekväma , coola kläder som skyddar bra men samtidigt går att promenera med och helst inte kostar så mycket. Nej men får bli ett bra två delat skinnställ att ha när man kör lite mer inspirerat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top