Stora jakttråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle fan tro att det känns varmare i Överkalix i -30 än i fuktig snålblåst med minus grader i Skåne, har en gång varit i Skåne i februari och fy helvete vilken upplevelse det var i -5 och blåst.

Hoppas du hittar några vettiga handskar, jag har brukat ha rejäla vinternadskar då det är ordentligt kallt och sen bytt till skidhandske på avtryckar handen då det hettar till. Nu är det kanske enklare att hinna byta då man jagar med en ståndhund än på drevjakt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fungerar om man sitter på vakjakt.
Det är när det är drevjakt/småviltsjakt på österlen behovet gäller. Öppna slätter där det alltid blåser, är det då samtidigt minusgrader försvinner känseln snabbt i mina fingrar.

Jag använder detta på rörlig jakt, toppjakt och smygjakt i stark kyla.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hitintills har jag haft två par handskar. Ett par innanför jackan/tröjan och ett par på händerna. Efter en stund har jag skiftat. Fungerar ok, förutom att jag inte hittat någon tillräckligt smidig som står emot vinden. Iaf inte i den prisklass jag tidigare köpt från.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ett par vattentäta arbetshandskar, Guide?
Sen ett par fleece med halva fingertoppar men man kan vika över så att det blir tumvantar. 100kr på Granngården, funkar vettigt.
Sen har jag Mekanix från XXL, riktigt sköna korta handskar, inga problem att skjuta med dem på trots 0,6kg trycke.
Sen har jag ett par Pinewood värmehandskar för de kallaste vinterdagarna med extra batterier. Riktigt sköna och varma och de räcker åtminstone 4-5 timmar på halvfart. Lite klumpiga dock, går att skjuta i på min halvautomat som är lite större runt avtryckaren samt har hårdare trycke än repetern.


Min nya favoritjakt just nu är att pyrscha kronvilt. Sjukt svårt då de hör enormt bra och ser ännu bättre.
Men i söndags kom jag in på 8 meter i tät skog men lyckades inte skjuta hinden innan den upptäckte mig och det var fortfarande lite för mycket grenar mellan för ett säkert skott trots avståndet.
Helgen innan kröp jag under låga granar i 45 minuter för att komma in på ca 15 meter men såg bara benen på dem och ytterligare 50 minuter senare för att ta mig runt ca 60 meter så hade de fått vittring på mig och drog ur planteringen.

Lyckades skjuta doublé på premiärveckan, kronhind och kalv men hjorten som gick med dem stannade kvar i skogen och till sist var jag tvungen att skjuta innan de skulle dra över öppningen framför mig.
Frugan var med och det var hon som såg dem komma inne i skogen. Hon har varit med två gånger och båda gångerna har hon sett djuren långt inne mellan träden medan jag har varit helt borta...
Hon får följa med fler gånger :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dags att lyfta denna tråd.

Hur går -jakten?



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kvällens dilemma, vilken av följande skulle ni ta på vakjakt med belysning?

1. 50mm riktmedel, EJ belyst, 30-06
X. 40mm riktmedel, belyst, 6,5*55
2. 24mm riktmedel, belyst, 9,3*62

Sist hade jag tvåan och tänkte att det var lite dåligt trots belysning. Har inte hunnit flytta runt och skjuta in så ovan är det som finns här och nu.

40mm räcker bra men 6,5 på gris är så där, orkar inte leta.

50mm förstås toppen men ej belyst, dock klart bra kaliber.

Omröstning!



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Kvällens dilemma, vilken av följande skulle ni ta på vakjakt med belysning?

1. 50mm riktmedel, EJ belyst, 30-06
X. 40mm riktmedel, belyst, 6,5*55
2. 24mm riktmedel, belyst, 9,3*62

Sist hade jag tvåan och tänkte att det var lite dåligt trots belysning. Har inte hunnit flytta runt och skjuta in så ovan är det som finns här och nu.

40mm räcker bra men 6,5 på gris är så där, orkar inte leta.

50mm förstås toppen men ej belyst, dock klart bra kaliber.

Omröstning!



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

1.
Har du belyst åtel är det ju trevligt med rejält ljusinsläpp sen är 30-06 eller 9,3x62 jämförbara på vad jag gissar korta håll, mynningslågan kanske skiljer lite har ju betydelse vid snabbt andra skott.
Kör själv 9,3x74R och det är en jävla eldkastare men jag sitter sällan på nätterna så det spelar mindre roll...

Skitjakt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
1.
Har du belyst åtel är det ju trevligt med rejält ljusinsläpp sen är 30-06 eller 9,3x62 jämförbara på vad jag gissar korta håll, mynningslågan kanske skiljer lite har ju betydelse vid snabbt andra skott.
Kör själv 9,3x74R och det är en jävla eldkastare men jag sitter sällan på nätterna så det spelar mindre roll...

Skitjakt.
Tack

Kanske skulle tillagt att 9,3 är halvautomat, apropå skott#2.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Mina grisar och hjortar har alltid lagt sig på plats med 6,5an. Dock siktar jag alltid på de minsta djuren. Blir så tungt att släpa hem annars.
Jag har lånat en 308 med yukoon mörkersikte och ljuddämpare de sista gångerna jag suttit på åtel, och sen dess har jag inte en tanke på att krångla med åtel belysning. men det är snart två år sen nu.

Tänkte jag skulle ta tag i det nu igen när alla andra aktiviteter ändå är inställda. Är då sugen på att skaffa en pard 007.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mina grisar och hjortar har alltid lagt sig på plats med 6,5an. Dock siktar jag alltid på de minsta djuren. Blir så tungt att släpa hem annars.
Jag har lånat en 308 med yukoon mörkersikte och ljuddämpare de sista gångerna jag suttit på åtel, och sen dess har jag inte en tanke på att krångla med åtel belysning. men det är snart två år sen nu.

Tänkte jag skulle ta tag i det nu igen när alla andra aktiviteter ändå är inställda. Är då sugen på att skaffa en pard 007.

Jag har fått leta efter en gris en gång.
Den hade en 6,5 i hjärtat och den hade gått 100m runt runt i tät vegetation på natten och lagt sig under en buske.
Jag fick ringa in eftersök och det var hitan och ditan.
Men visst, det ska ju räcka. Men more is more.

Är det sådant termisk sikte eller digitalt?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har fått leta efter en gris en gång.
Den hade en 6,5 i hjärtat och den hade gått 100m runt runt i tät vegetation på natten och lagt sig under en buske.
Jag fick ringa in eftersök och det var hitan och ditan.
Men visst, det ska ju räcka. Men more is more.

Är det sådant termisk sikte eller digitalt?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Oj, lite trött när jag skrev så jag glömde lite av svaren.

Angående sikten så finns det 50mm med sämre ljusinsläpp än kvalitesikten med 40mm. Angående belyst riktmedel har jag nu skaffat ett utan. De få gångerna det varit så mörkt att jag inte sett krysset på grisen har det varit så pass mörkt att jag inte vågat skjuta. Tycker inte jag sett tillräckligt tydligt vad jag skjutit mot. Men det är antagligen en smaksak.

Jag har ju fördelen att ha en egen eftersökshund (egentligen familjehund, men visat sig vara grym på eftersök med minimal träning). Men jag skjuter så mycket bättre med min 6,5a än 30-06an, så därför är den alltid första valet.
Kan ju förstås erkänna att jag sneglar åt en 308 eller 8x57, men det är mest för att jag vill ha en kortare pipa.

Yuokon photon 4,5x42 är det jag lånat några gånger. Digitalt. Väldigt smidigt och tillräckligt bra bild på upp till 60m. Vi har inte längre än 40m till våra åtlar. Kräver ju en egen bössa eller dyra snabbfäste. Ljuddmäpare eller mynningsbroms rekommenderas. Batterierna varar inte jättelänge, så se till att alltid ha nya i, eller ha med extra. Vanliga AA-batteri

Pard007 är en digital bildförstärkare från kina som monteras bakom ditt befintliga kikarsikte med snabbfäste. Bygger 14cm, så man får sämre anläggning då man måste flytta bak huvudet. Enligt svärfar som testat det några tillfällen nu så fungerar det ändå när man sitter still och skjuter på en åtel. Men ljuddämpare eller mynningsbroms är ett krav om man inte vill ha en blåklocka. Tillverkaren rekommenderar det heller inte till kraftigare kaliber än 308
Fördelen med detta är att du kan ha med det i fickan och sen montera det när det blir för mörkt för ditt vanliga sikte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltså vad fan!

Första griskvällen sedan SEPTEMBER och tar min halvautomat.

Första gången jag matade in patron så var det sjukt trögt. Testade en annan och gick bättre men för trögt, kändes inte bra så skulle plocka ur och tro FAN att slutstycket sitter helt fast, går inte att rubba.

Vad ÄR detta för JÄVLA skit?

(Om det verkar som jag sett fram emot att få sitta i skymningen en vårkväll så är det helt korrekt )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså vad fan!

Första griskvällen sedan SEPTEMBER och tar min halvautomat.

Första gången jag matade in patron så var det sjukt trögt. Testade en annan och gick bättre men för trögt, kändes inte bra så skulle plocka ur och tro FAN att slutstycket sitter helt fast, går inte att rubba.

Vad ÄR detta för JÄVLA skit?

(Om det verkar som jag sett fram emot att få sitta i skymningen en vårkväll så är det helt korrekt )
Sjukt dålig timeing Mackan.

TV4 sa just på nyheterna att det har skjutits bort för många vildsvin :hihi

Du kan väl äta Tofu istället
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sjukt dålig timeing Mackan.

TV4 sa just på nyheterna att det har skjutits bort för många vildsvin :hihi

Du kan väl äta Tofu istället
Det låter helt omöjligt, de får fler ungar än vad som går att döda under svensk jaktlagstiftning, det måste bero på något annat om de minskar, vilket jag betvivlar.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det har tagit hårt på vildsvinsstamen de senaste två åren, framförallt i Skåne. Har varit ett hårt jakttryck. Säkert i kombination att man slapp tillstånd för mörkersikte, och pard 007 lanserades (nästan varenda jägare här har ett sånt)
Men vi har knappast skjutit för många. Stammen är fortfarande stark.

När det gäller halvautomat har jag tyvärr inget bra att komma med. När jag tänkte skaffa en stoppade svärfar mig (tävlade under många år i olika skyttegrenar). Han trodde inte att jag skulle utföra all extravård en halvautomat krävde jämfört med en traditionell studsare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det låter helt omöjligt, de får fler ungar än vad som går att döda under svensk jaktlagstiftning, det måste bero på något annat om de minskar, vilket jag betvivlar.
Jag har en känsla av att dom aldrig kan jagas tillräckligt hårt, dom är skadedjur och förökar sig som sådana.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
9,3*62. Numera i loppet.

Hmmm, måste ju ha varit skräp i magasin/mekanism som följt med in.

Har sett liknande när folk tryckt i GAMMAL ammo som ärgat runt skarven mellan kula och hylsa men då har det varit kronammo som legat ute typ.

En anledning till att köra med hederlig M98… har du fått ut den nu?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det låter helt omöjligt, de får fler ungar än vad som går att döda under svensk jaktlagstiftning, det måste bero på något annat om de minskar, vilket jag betvivlar.

Jag tror också att det är svårt att jaga ned stammen. Många som utfordrar dem också då åteljakt nästan är förutsättningen för att kunna jaga och när de har fri tillgång på mat blir det ju en otrolig fortplantning. Lägg till noll naturliga fiender…
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top