XS400 82 Laddar ej efter omdragning av el.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Hojen laddar inte och batteriet tar slut och hojen dör då under körning.

Jag börjar att testa statorn och får då 0,2V - 0,3V AC beroende på om jag ger lite gas. Det är jämt mellan alla tre faser och ökar på gaspådrag men det är ju sjukt lite spänning som den avger.

borde ligga på 15-20V AC men jag får 0.2-0,3.

innan jag monterar ner Statorn, finns det något annat test man kan göra med multimetern?

Jag har ju svart på vitt, 0,2V till 0,3V AC räcker ju inte nånstans för att ladda.

min Reg/Rect är ju inkopplad fortfarande när jag testar. Spelar det någon roll?
 
Last edited:
Just fan, har också mätt motstånd på kablarna. 0,9Ohm på alla. Så de är intakt
 
Spontant tror jag mer på R/R än stator. Är motståndet ok så borde inte felet ligga i stator.
 
Är det kortis i likriktaren får du helt felaktiga värden mellan lindningarna. Du mäter väl mellan lindningarna så att du inte felaktigt mäter mellan en av de tre lindningarna och jord?
 
Då är det den gamla likriktaren!

Jag hittar inget schema för dessa två komponenter av min modell av XS400.

Men så här har jag kopplat:

likriktaren har bara en svart kabel som går till minus och jord.

regulator har tre fas in via connector och röd går till + och svart till minus och jord.

Är det något galet här? Annars köper jag nog en helt ny del som har både reg/rect i samma så slipper jag en komponent till.
 

Bifogat

  • 0D379987-C53D-4766-B35B-BA5FC89501F2.jpeg
    0D379987-C53D-4766-B35B-BA5FC89501F2.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 9
Är det kortis i likriktaren får du helt felaktiga värden mellan lindningarna. Du mäter väl mellan lindningarna så att du inte felaktigt mäter mellan en av de tre lindningarna och jord?
Mäter bara i kontakten för statorn mellan faserna endast. Dock är ju likriktaren inkopplad annars kan jag inte starta hojen.
 
Mäter bara i kontakten för statorn mellan faserna endast. Dock är ju likriktaren inkopplad annars kan jag inte starta hojen.
Que? Menar du att en XS400 inte har något batteri som förser tändspolarna med ström?
Du har ett mekaniskt laddrelä som kan krångla.

1645962217981.png
1645962300103.png

Manualen i sin helhet:
 
Äntligen! Hittade schema som är för min hoj!
Regulatorn är ju insyltat i statorn!

den ska ju bara jordas!
 

Bifogat

  • 5E08EEB1-5D25-4B4C-9116-0D9A211C0135.jpeg
    5E08EEB1-5D25-4B4C-9116-0D9A211C0135.jpeg
    315 KB · Visningar: 9
Que? Menar du att en XS400 inte har något batteri som förser tändspolarna med ström?
Du har ett mekaniskt laddrelä som kan krångla.

View attachment 469308
View attachment 469309

Manualen i sin helhet:

jodå, men jag kanske ev har kopplat fel här. Min svarta kabel från regulatorn går upp till min wago 112 för alla minus/jord. Det tror jag är fel. Den ska bara jordas så får jag ha en ytterligare kabel för detta. Svårt att förklara.

Men tackar så mycket för att ni fått mig att inse att det är annat än stator som är fel.
Inte troligt att den pajar efter jag dragit om all el :)
 
jodå, men jag kanske ev har kopplat fel här. Min svarta kabel från regulatorn går upp till min wago 112 för alla minus/jord. Det tror jag är fel. Den ska bara jordas så får jag ha en ytterligare kabel för detta. Svårt att förklara.

Men tackar så mycket för att ni fått mig att inse att det är annat än stator som är fel.
Inte troligt att den pajar efter jag dragit om all el :)
Att du dragit om all el kan vara bra att nämna i trådstart…

Du har ett elschema. Bara att börja jobba.
 
Kopplat om nu enligt schema (tycker jag) men får ett drop från 12.4V DC till 12.09V DC när jag startar hojen.

Blir not att beställa ny regulator.
 
Läste på ett xs400 forum att man knappt ser ökning vid revs på xs400 utan måste köra hojen. Kan det vara då att en stator bara reagerar på körning och inte revs?
 
Läste på ett xs400 forum att man knappt ser ökning vid revs på xs400 utan måste köra hojen. Kan det vara då att en stator bara reagerar på körning och inte revs?
Så high-tech är inte en hoj från typ 1700-talet. Det absolut mest avancerade på den tiden var en batteriindikator på GPz1100b1.

Öppna regulatorn och var lite nyfiken och fota.
 
@andersbrink
Haha nu ska vi inte vara taskiga, det här är modern fin teknik från Japans finaste 80-tal. :)

Är nyfiken själv på skicket av statorn, se om det är geggigt svart kladd. Jag öppnar! Återkommer med bilder. :)
 
Tror jag måste tömma oljan för att öppna upp statorn, orkar inte. Kollar allt annat först.
 
Jajemen. Två olika komponenter på min. Regulator för sig och rectifier för sig.

kikar på ebay efter en ny som både är reg rect i samma. Typ denna:

 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top