Fotpinnar, byta eller behålla original

• Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Hojen välte i höstas när jag skulle göra den ren inför vintergaraget och vänster fotpinne fick sig en kyss så den blev vriden. Jag funderar på om jag skall skaffa en originalpinne eller byta till någon eftermarknad. Då är frågan hur har ni andra gjort? Vilka fotpinnar är vettiga att använda på ett landsvägslok?

/R

Vet ej vilka årsmodeller som fungerar till din hoj men enkelt att söka fram på nedan sida.
Nu sökte jag mellan 2006-2008 men fler årsmodeller kanske funkar.

1642426348895.png

Ofta får man ju eftermarknads till bättre kvalitet och lägre pris än vad original kostar. Åtminstone var det så när jag knäckte av en av de gjutna originalpinnarna (med ärligt talat ganska grov finish) på Duccen jag hade, var billigare att köpa billet-frästa/eloxerade pinnar från eftermarknadsleverantör än nya Ducati original. De nya hade bättre grepp för fötterna samt var justerbara dessutom, så win win.

Jag satte dit sänkta fotpinnar på min VFR, för att få lite bättre benvinkel (är 190cm). Fungerade kanon för mig på långtur (småland-dalarna), inga problem med vibrationer trots att dom inte är gummiklädda ( :hjarta V4). Det går att luta hojen lika mycket som med original fotpinnar innan det tar i.

Har du inte behov av att ändra på avståndet sadel-fotpinnar skulle jag kört vidare med original

1642426688148.png

Har inte hittat några fotpinnar på demonteringssidorna (kollat 2003-2012), delvis därav frågan. Original verkar gå på en 700-100 spänn plus något liknande för spegeln.

Eller

Eller

U S W

Ring 08-53030015 eller maila din fråga till mcskrot@telia.com
Din modell står med i listan.

Går det inte att laga/rikta fotpinnen? Eloxerad aluminiumporr är ju läckert men passar inte på alla hojar.

Har du kollat om samma fotpinne används på flera modeller? Det finns någon bra sida för att få fram den listan.

Last edited:
Ofta får man ju eftermarknads till bättre kvalitet och lägre pris än vad original kostar. Åtminstone var det så när jag knäckte av en av de gjutna originalpinnarna (med ärligt talat ganska grov finish) på Duccen jag hade, var billigare att köpa billet-frästa/eloxerade pinnar från eftermarknadsleverantör än nya Ducati original. De nya hade bättre grepp för fötterna samt var justerbara dessutom, så win win.
Vilka eftermarknad är vettiga? Har du någon känsla/koll?

Inga demonterare har haft varken spegel eller pinne när jag kollat med dem tyvärr.

Om det var just fotpinnen, nr 12 på bilden, så sitter den inte på någon annan modell. Synd. Annars är det en väldigt bra sida.
Sen är ju frågan vad som skiljer den där fotpinnen från alla andra? Det kan ju vara så att fästet är samma på alla möjliga, men just VFR har lite annan design på den del man har foten på. Det kanske går att stoppa dit fotpinnar från allt från VTR till R6 och Bangditer.

Jag hade en kinapinne som såg ut som original på R6:an, den gick av som en polkagris på Mantorp när jag skulle flytta arslet inför en sväng. Det var MYCKET otrevligt, jag rekommenderar inte sådana pinnar till någon.

• Gilla
Reaktioner: RN
Jag hade en kinapinne som såg ut som original på R6:an, den gick av som en polkagris på Mantorp när jag skulle flytta arslet inför en sväng. Det var MYCKET otrevligt, jag rekommenderar inte sådana pinnar till någon.
Det är detta jag försöker undvika :)

Har Puig-pinnar på en av hojarna, väldigt lätta men även små, tveksamt om det blir bra på en VFR om du inte är ute efter att lätta hojen.
HAHAHA, att byta fotpinnar på en VFR för att lätta den känns lite som att dricka pripps blå istället för carlsberg för att minska baksmällan :D

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back