Ja, när systemet subventionerar/uppmuntrar ett risktagande blir det fel och problemet med denna lösning blir att man går in och justerar på enskilda månader, vilket ger just denna suboptimering, om än med populistiska pluspoäng. Problemet är dock systemiskt och effekterna av den misslyckade energipolitiken kommer drabba människor mycket mer än dessa enskilda månader. Sannolikt blir de med bundna elavtal de ännu större förlorarna sett över tid. Bortsett från att priserna blir betydligt högre när det är dags att binda om får de också betala en riskpremie. Dessa högre priser kommer sedan ligga och ticka månad efter månad. Det gör sannolikt hushåll med sämre marginaler extra utsatta eftersom de inte har råd att parera de kraftiga svängningarna månad för månad, även om rörligt skulle bli billigare totalt sett.
Betydligt rimligare hade därför varit att lägga pengarna på en generell sänkning av energiskatt och/eller moms på el. Det hade inte gett de märkliga effekterna ang. fast/rörligt och skapat fortsatta incitament till energieffektiviseringar. Exakta beloppen man sänker skatten med kan man diskutera. I nuvarande förslag ligger 6 miljarder. Mitt eget förslag till hur man kunnat börja hade varit att titta på de genomsnittliga skatteintäkterna för el för föregående 5 åren och sedan lägga skattenivån framåt så att intäkterna inte blir högre än så, även med nuvarande elprisökning. Sen vill jag egentligen ta bort elskatten helt, men i den mån man alls skall ha någon skatt på el tror jag till att börja med att man enbart bör lägga den som ett belopp per kWh och inte procentuellt på priset som momsen eftersom det senare bidrar till extrema kostnadsökningar för konsumenten när marknadspriset stiger.
Jag kan hålla med er båda, "CFr" och "Niklasinorr", i mycket.
Elmarknaden är ju nästan lika krånglig att förstå som hur Bitcoin eller någon annan valuta fungerar.
Jag jobbar ju inte med elhandel, men med elnät och dess utrustning på region och stamnätsnivå, men tycker att det är svårt att hålla sig uppdaterad, och följa tankarna som finns på elhandelssidan (man borde ju kanske vara ännu mer påläst, men orkar helt enkelt inte sätta mig in i alla detaljer).
Tittar man på elpriset så känns det otroligt krångligt uppbyggt, nästan så att man tänker att det inte ska gå att begripa det.
Först har du ett elpris från elhandlaren, där certifikatavgift ingår, och moms på allt det.
Därefter kommer energiskatten, som elnätsbolaget ska administrera (och som varierar) och moms på allt det.
Sedan kanske du även har en fast avgift, som kan variera lite, och en del har säkringstariff, andra har överföringsavgift, och nu blir det snart vanligare med effektabonnemang även till privatkunder.
Det kan lätt bli lite rörigt att jämföra, och svårt för kunderna att veta hur den slutliga bilden blir.
Och jag tror personligen att effektabonnemangen kommer att triumfas igenom inom några år, vilket ställer ännu större krav på konsumenten.
Och utformningen på dessa kommer att skapa en väldigt tumultartad debatt.
Men det kanske kan få en egen tråd, när bensinen är förbjuden