Raderad medlem 51742
Guest
Ja, du har nog rätt. Även om det kommer bli billigare att binda till våren än vad det är nu, vilket var vad jag utgick ifrån, lär det nog kunna bli betydligt sämre än 100 öre/kWh. Hur som helst, många med fasta avtal idag lär få räkna med åtminstone en fördubbling av priset när det är dags att binda om. En del har sannolikt kunnat vinna en hel del på att kunna binda till bra priser för en tid sedan, till elbolagens förtret, men i den mån elbolagen då blir förlorarna så lär de inte göra om detta misstag i hur de prognostiserar elpriset framöver. Kanske kommer vi till och med se en del elbolag gå i konkurs ifall de har allt för många kunder som bundit till låga priser och sen inte klarar likviditeten när priserna på nordpool ligger på extrema nivåer under en längre tid.100 öre per kwh![]()
![]()
Haha, jag skulle vara glad om jag kunde teckna ett så lågt pris. Senaste avtalet jag fick ta var typ 145 öre per kwh och kollar jag idag så ligger priset för billigaste fasta avtalet på 1 år på 199 öre per kwh.