notrightrider
Reklampaus
Sosse minister gör sig rolig över fattiga som måste ha fosil bil.
Tja, hon nämner att biltrafiken står för en tredjedel av våra koldioxidutsläpp.
Cementa på Slite lär ha stått för 2 % av utsläppen av samma växthusgas, och den har man ju lyckats tackla ner till marken...
Jag tror att vi skall lära oss ett nytt uttryck:
Territoriella utsläpp.
Ordet innefattar de utsläpp som sker på svensk mark och famnas av svensk lagstiftning. Alltså sådant vi kan lägga ner.
Motsatsen måste då bli de utsläpp som genereras på annat håll. Saker vi behöver, men som produceras utanför landets gränser. Mycket irriterande!
Vi kan inte lägga ner andras fabriker i andra länder, men något måste vi väl kunna göra för att ta ett större globalt ansvar...?
Vi kommer få höra allt mer om "territoriella utsläpp", ofta följt av en suck att det är så svårt att komma åt dom där andra utsläppen på andra sidan jordklotet - som ju igenklijen är svenska dom med...
Tagelskjortan är aldrig långt borta för den som vill vara gränslöst god.
Bäst är förstås om man kan klä någon annan i sagda plagg och själv stå i sin bekväma, mjukmedelstvättade bomullsskjorta och inhösta de likatänkandes beröm för sina kraftfulla åtgärder...
Cementbristen? Hur löser vi den?
Mitt förslag är att dra igång Stora Vika igen!
Stora Vika cementfabrik – Wikipedia
60 km från Riksdagshuset, 40 km från Södertörns Högskola - "Tjoff-tjoff-tjoff-BRÄÄÄÄÖÖÖÖLLLL" 24/7 där i idyllen.
#Rajtbackattju
Nej, så enkelt går det inte. Jag har varit där ett par gånger i år. Anläggningen är inte turn-key direkt.
Men ändå.
Teres Lindberg förordar i sitt anförande ett "kraftfullt omställningstryck". Jag tror inte hon inser att detta tryck drabbar den lilla människan, just den hon egentligen var satt - framröstad, att skydda.
Politik är att vilja, sades det.
2022 är politik att välja.
Glöm aldrig det!