Suzuki 750GT

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Finns det någon som kan berätta lite om denna modell, SUZUKI 750GT även kallad vattenbuffeln.
 

Bifogat

  • 49E63961-A84C-48F3-9ED4-F2593A8ADF07.jpeg
    49E63961-A84C-48F3-9ED4-F2593A8ADF07.jpeg
    121.9 KB · Visningar: 69
Initierat om modellen:





Hårda data, försäljningsbroschyrer och samtida särtryck ur Cycle World




Är du spekulant på hojen i bilden?
Den ser väldigt fin ut.

Suzuki under denna eran hade dom mest fantastiska lackjobben - överträffade endast av sina respektive namn...
 
Hej alla!
Jag är intreserad av all info, då jag inte har någon kunskap om dessa överhuvudtaget. Just denna finns inte i Sverige och jag undrar om dom såldes här alls.
all information mottages tacksamt.

Mvh
Magnus
 
Hej alla!
Jag är intreserad av all info, då jag inte har någon kunskap om dessa överhuvudtaget. Just denna finns inte i Sverige och jag undrar om dom såldes här alls.
all information mottages tacksamt.

Mvh
Magnus


Absolut.
Det var en populär modell, om än inte någon storsäljare.
Den gick främst som touringhoj, men en del motorer från krockade hojar hamnade i sidovagnscrossar.
 
Dom såldes i massor jag har haft en.

Trir det såldes 100,000 i europa

Det är ingen raket men fruktansvärt stryk tålig. Min såldes efter 5000 mil orörd mycket hårt körd.

Just min klarade 6 mil efter den såldes på ren bensin innan den skar, köparen fattade inte att det var 2T.

Klassisk ram av ljummen spagetti, bromsar så dåliga i fart att man höll på att dö av hjärtinfarkt varje gång man var tvungen att bromsa.
Fjädring bestående av maskerade cykel pumpar med en skvätt olja i.

Pris i Europa från 500 euro kompletta och uppåt. Förhållandevis billiga faktiskt

Allt i delar finns original att få tag på.
 
Dom såldes i massor jag har haft en.

Trir det såldes 100,000 i europa

Det är ingen raket men fruktansvärt stryk tålig. Min såldes efter 5000 mil orörd mycket hårt körd.

Just min klarade 6 mil efter den såldes på ren bensin innan den skar, köparen fattade inte att det var 2T.

Klassisk ram av ljummen spagetti, bromsar så dåliga i fart att man höll på att dö av hjärtinfarkt varje gång man var tvungen att bromsa.
Fjädring bestående av maskerade cykel pumpar med en skvätt olja i.

Pris i Europa från 500 euro kompletta och uppåt. Förhållandevis billiga faktiskt

Allt i delar finns original att få tag på.


4st uppe på mobile just nu.
Billigaste startar på 8000€


 
Den senare årsmodellen hade snyggare avgassystem, inte den svarta avslutningen som den på din bild har. Snygg hoj.
Väldigt breda motorer för att vara trecylindriga. Både 380, 550 och 750 har 3-4-system vilket är ganska ovanligt. Kan inte komma på någon annan tillverkare som valde den lösningen. De två undre ljuddämparna var lite mindre än de två övre. Kawasakis trepipiga hade två ljuddämpare på ena sidan och en på den andra. Inte bättre det. Samtida hojar som Honda 500 och 750 samt Kawa 900 hade ju som bekant fyra ljuddämpare vilket var ballast.

Lite udda var att det fanns ett 3-1-system till GT 750. På en tvåtaktare. Borde inte funka med det gjorde det. Gick bara lite sämre än original :)

Yamaha XS 750 och 850 var ju också trecylindriga fast fyrtaktare. Skönt avgasljud med 3-1. Fast dom har kardan vilket kan vara en nackdel. OT när det handlade om GT 750.

Det finns hur mycket som helst om GT 750 på tuben etc.
 
Den senare årsmodellen hade snyggare avgassystem, inte den svarta avslutningen som den på din bild har. Snygg hoj.
Väldigt breda motorer för att vara trecylindriga. Både 380, 550 och 750 har 3-4-system vilket är ganska ovanligt. Kan inte komma på någon annan tillverkare som valde den lösningen. De två undre ljuddämparna var lite mindre än de två övre. Kawasakis trepipiga hade två ljuddämpare på ena sidan och en på den andra. Inte bättre det. Samtida hojar som Honda 500 och 750 samt Kawa 900 hade ju som bekant fyra ljuddämpare vilket var ballast.

Lite udda var att det fanns ett 3-1-system till GT 750. På en tvåtaktare. Borde inte funka med det gjorde det. Gick bara lite sämre än original :)

Yamaha XS 750 och 850 var ju också trecylindriga fast fyrtaktare. Skönt avgasljud med 3-1. Fast dom har kardan vilket kan vara en nackdel. OT när det handlade om GT 750.

Det finns hur mycket som helst om GT 750 på tuben etc.

Gemensamt rör har varit ganska vanligt på skotrar.
 

Bifogat

  • Indy.jpg
    Indy.jpg
    113.5 KB · Visningar: 27

På den här sajten skriven av en kille i sörmland fins allt du behöver veta om suzukis alla modeller.
 

5d094aaf506f82658e32f691240bb72c.jpg


Snyggt blir det när det är riktiga pipor på tvåtaktare, och det låter bra också… här är 140 hk ur 700cc och de kommer allihop på typ 0,3 sekunder efter att du tryckt gasen i botten. Original Yamaha.

Har aldrig riktigt fattat varför man inte satt en sådan motor i en hoj. Väger ju ingenting och går satan.
 
Det vore ju knepigt om även Dessa inte ökade i pris, är väll 2-3 år sedan jag kollade sist o då fanns det som billigaste i Tyskland besiktigad 800€

Min Fd rasade finns i en källare i ett tiotal stora lådor tillsalu för 10k 4 km från mej.

Men inte betalar jag 10k för ett pussel med okänt antal saknade bitar som dessutom är skadat.
 
Hej alla!
Många tackför Era svar, måste säga att denna modell har gått helt förbi mig.
har aldrig ägten 2-takt förut så vi får se hur det blir med detta. Otroligt tacksam som sagt för roliga och bra svar.
 
Det vore ju knepigt om även Dessa inte ökade i pris, är väll 2-3 år sedan jag kollade sist o då fanns det som billigaste i Tyskland besiktigad 800€

Min Fd rasade finns i en källare i ett tiotal stora lådor tillsalu för 10k 4 km från mej.

Men inte betalar jag 10k för ett pussel med okänt antal saknade bitar som dessutom är skadat.


Vi kan vara överens om att det som ligger uppe på Mobile så här års är det som INTE säljs.

Det är taktiker som lägger ut - visserligen jättefina hojar, men till priser ingen är redo att betala ännu.

Matar man på med annonser på skyhöga nivåer kommer det snart fram nya maskar ur trävirket och lägger ut sina egna pensionsförsäkringar till liknande höga summor. Rätt vad det är så har man etablerat en "nivå" folk tror är sann - och har man tur stannar priserna där.

Det går säkert att lirka loss ett exemplar för 500€ från någon som inte vet vad han eller hon säljer, men det är inte en realistiskt nivå.
Inte det jag gav exempel på heller.

Någonstans mittemellan?
 
Realistiskt eller ej, men faktum är att t.ex. en Kawasaki H2 750 av motsvarande årsmodeller idag inbringar över 100.000:-. Ibland även långt över detta. Och marknaden för dessa finns över hela världen. Det är många sådana hojar som passerar gränserna både hit och dit.
Suzuki GT750 ligger lite efter i prisutvecklingen, men jag tror inte man hittar en körbar sådan i skapligt skick under 50.000:-. Dom riktigt fina får man betala ett antal 10.000-lappar mer för.
Vill man ha mer info så finns det GT750-klubbar lite här och var i världen, likaså flera Facebookgrupper. Bara att Googla!
 
Från Blocket-tråden...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-12-30 kl. 16.27.13.png
    Skärmavbild 2021-12-30 kl. 16.27.13.png
    770.6 KB · Visningar: 41
Kjelle Ågren har en vi nu skall ramrikta , nästa vecka ,å bygga ihop ..Själv håller jag på med en H2:a, ORIGINALET , 750 trepip ......en Gary nixon replika....(Erv Kanemoto ritade den ramen )
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top