Får man köra en enduro på allmän väg?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Hej

Kan någon berätta hur det ligger till med lagarna för enduro. Vill ha lite grus bus men ändå kunna köra på allmän väg.
Är ute efter lite kortare körningar i stadsmiljö och kunna vika av och ta en runda i skogen. Får jag framföra en enduro lagligt på allmän väg?
När man kollar på annonser så är vissa lv reggade och vissa e reggade, vad är skillnaden?

Har jag förstått det rätt så får jag inte köra en enduro på allmän väg om jag inte är påväg till en tävling eller har jag missförstått det hela?

Om man nu kan köra en enduro lagligt, finns det försäkringsbolag som försäkrar dessa hojar mer än trafik?

LV-reg = landsvägsreggad. E-reg = Enduroreggad. Har du som jag en LV-reggad endurohoj så får du köra den på vägen. De flesta bolagen försäkrar. "E-reg: För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb." Så köp en Lv-reggad så är det lugnt. Sen att man inte får köra i skogen är ju en annan sak ;)

LV-reg = landsvägsreggad. E-reg = Enduroreggad. Har du som jag en LV-reggad endurohoj så får du köra den på vägen. De flesta bolagen försäkrar. "E-reg: För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb." Så köp en Lv-reggad så är det lugnt. Sen att man inte får köra i skogen är ju en annan sak ;)

Så en LV-reg finns inga begränsningar förutom att hojen skall va besiktad och försäkrad såklart? Vad kostar en enduro i försäkring då, lite allmänt sådär?

Så en LV-reg finns inga begränsningar förutom att hojen skall va besiktad och försäkrad såklart? Vad kostar en enduro i försäkring då, lite allmänt sådär?
Ungefär som en billig hoj, trafikförsäkringen ligger väl runt 150 pix/mån...

Det finns en liten okänd faktor i det hela dock. Om du kör din LV-reggade enduro på vägen och kraschar vet jag inte vad försäkringsbolaget säger om att hojen inte är strypt till den reggade effekten. (Jag bara antar du inte kommer köra med typ 15 hk...)

Det är väl bara husaberg (och möjligen KTM) som har angiven original effekt på 15hk på sina LV-reggade modeller?
Min Yamaha är LV-reggad med full effekt.

För övrigt: för att få framföra en E-reggad cykel Till/från samt Under tävling/träning skall man inneha en tävlingslicens från SVEMO. Detta i sin tur brukar kräva att man är medlem en SVEMO-ansluten klubb.
Licensen kostar 1425:-/år
Medlemskap i klubb brukar kosta några hundralappar per år.

Last edited:
Hej

Kan någon berätta hur det ligger till med lagarna för enduro. Vill ha lite grus bus men ändå kunna köra på allmän väg.
Är ute efter lite kortare körningar i stadsmiljö och kunna vika av och ta en runda i skogen. Får jag framföra en enduro lagligt på allmän väg?
När man kollar på annonser så är vissa lv reggade och vissa e reggade, vad är skillnaden?

Har jag förstått det rätt så får jag inte köra en enduro på allmän väg om jag inte är påväg till en tävling eller har jag missförstått det hela?

Om man nu kan köra en enduro lagligt, finns det försäkringsbolag som försäkrar dessa hojar mer än trafik?
är det någon som vet hur mycket böter man får om man blir stoppad av polisen på en 250...?
hände det något mer än böter ??

är det någon som vet hur mycket böter man får om man blir stoppad av polisen på en 250...?
250 vad?? En enduro som är landsvägs registrerad skattad å besiktad samt försäkrat å rätt körkort... Händer inget om man kör laglig hastighet på vägen...
En oreggad cross utan körkort... Tusentals kr i böter minst..

Den typen av händelser rapporteras alltid till Trafikverket och där finns det pappersvändare som inte gör annat än överväger omhändertagande av körkort. Man behöver således inte köra berusad, för fort, för farligt för att bli av med kortet. Det räcker med "taskigt omdöme".

Min rxv kostar 1550 helår. :banana
Perfekt att slippa släp när det blir isåkardags.
Och hur f*n kör du med isdäck på väg? Det utesluter finndubb och endurodubb kan knappast vara bra på vare sig väg eller isen.

Endurodubb på asfalt är lite som att runka med osthyvel, intressant till att börja med men mest smärtsamt (bonuspoäng till de som sett filmen)

Och hur f*n kör du med isdäck på väg? Det utesluter finndubb och endurodubb kan knappast vara bra på vare sig väg eller isen.

Endurodubb på asfalt är lite som att runka med osthyvel, intressant till att börja med men mest smärtsamt (bonuspoäng till de som sett filmen)
The adventures of Ford Fairlane.

Andrew Dice Clay.

En av världens mest grabbiga filmer (och därmed en av världens bästa)
:tummenupp

(Clint Eastwood...? I've fucked him! :rofl )
OT;

-Hello, hello!

Herr Englund när han tittar ut ur badrumsskåpet i husbåten Mighty Penis. Tror jag den hette.

-who decorated this place?
-some fag. Charged me up the ass.

P.Presley i Mr.rocknroll detectives lägenhet.

Filmen var helt klart en favorit i tonåren. Den och Boondock Saints kommer jag på utan att tänka efter.

Slut OT

Är det denna filmen som Woody Harrelson refererar till när han förklarar varför han är barnlös? "Nasty accident with a cheese grater in young age”eller något sådant.
Vid 2:30

Beroende på vad du menar, men om polisen tar dig på en hoj du inte ska köra med på allmän väg får du böter, och potentiellt får körkortet sitta i skamvrån. Vid upprepade förseelser dras det åt, och fordonet du åker på kan förverkas, och du kan bli tvungen att ta om alla dina behörigheter, har jag för mig.

Det är helt enkelt bättre att skaffa en hoj som är lv-reggad, försäkrad, påställd och besiktad om du ska hålla till på allmän väg.

Min 2022 KTM EXCF 350 är LV-reggad, skatten är 180 kr/år, och halvförsäkringen hos Svedea gick på ca 2900 kr/ år. Ringde runt lite till andra bolag och fick högre priser på endast trafikförsäkring. Dessa tävlingshojar är tydligen dyrare att försäkra.

Min 2022 KTM EXCF 350 är LV-reggad, skatten är 180 kr/år, och halvförsäkringen hos Svedea gick på ca 2900 kr/ år. Ringde runt lite till andra bolag och fick högre priser på endast trafikförsäkring. Dessa tävlingshojar är tydligen dyrare att försäkra.
Jag har försökt försäkra på Svedea, men dom har varit för dyra då... Har på Gjedsinge för typ mer än 1000kr billigare då..

Jag har försökt försäkra på Svedea, men dom har varit för dyra då... Har på Gjedsinge för typ mer än 1000kr billigare då..

Jag har min på svedea ca500kr år om den inte är i trafik. Har jag den påställd är det ca1500kr år halvförsäkring

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger