Bra MC-lyft

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
3.999.-. med gratis frakt till valfri Julabutik.

Man kan beställa på nätet om man vill - eller som jag: betala i butik.
Då kan man nämligen tjuvkika på skärmen och se att dom hade 44 st kvar i centrallager, men inga i butik någonstans.


Tjöööööp!
Och Tjööööp NU! för på måndag går dom upp med 2000:-
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har en undran angående MC lyftar:
Deflesta lyftarna har en lucka som man kan ta bort under bakhjulet, när används den?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kampanj på Jula just nu, två dagar till:



3.999.-. med gratis frakt till valfri Julabutik.

Man kan beställa på nätet om man vill - eller som jag: betala i butik.
Då kan man nämligen tjuvkika på skärmen och se att dom hade 44 st kvar i centrallager, men inga i butik någonstans.


Tjöööööp!
Nu är de väl 43st kvar då... ?

Tack för tipset...???
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något som jag även kan rekommendera är en lyft där man med en hävarm hissar upp hojen. Har själv en Bike-Tower men det finns även andra fabrikat. Hur smidigt som helst att på ett par sekunder kunna hissa upp hojen för att komma åt hjul m.m. Går även att använda för förvaring, vid transport och för att på ett smidigt sätt kunna rulla runt hojen i garaget, vilket är nice i synnerhet om man har ont om plats. Finns fästen för de flesta motorcyklar så om man byter hoj räcker det att byta fästplattan.

Nackdelen är att lyftens pelare gör att vissa delar av hojen blir oåtkomliga när den är upphissad, så det är inget man använder om man skall lossa motor och liknande. Man kan inte heller hissa upp hojen lika högt som med ett lyftbord, men det går ju även att kombinera en bike-tower med ett lyftbord om man vill få upp allt i ännu bättre arbetshöjd.

Bike-tower är lätt det bästa hojrelaterade tillbehöret jag köpt till garaget.
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Jag använder Skylift från Joytime.
Funkar perfekt om man vill kunna riva gaffel m.m. Går att ha i olika vinklar. Vinterförvarar en av våra hojar i lyften. Rullar undan och har annat pryttel under.
Funkar perfekt för mina mekbehov.

www.joytime.se/skylift
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag använder Skylift från Joytime.
Funkar perfekt om man vill kunna riva gaffel m.m. Går att ha i olika vinklar. Vinterförvarar en av våra hojar i lyften. Rullar undan och har annat pryttel under.
Funkar perfekt för mina mekbehov.

www.joytime.se/skylift
Skylift är från Abba Stands i England, däremot är Joytime svensk åf. Jag har faktiskt beställt direkt från Abba, det var rätt mycket billigare, iaf innan Brexit, men mest hängde det på att inget fanns i lager hos Joytime när jag skulle beställa första gången.

Anyways, jag kör deras Superbike stand, det funkar bra till mindre jobb. Med tillbehör för att lyfta framhjul samtidigt får jag upp hojen tillräckligt.

Det fina med Abba är att det går att ha till nästan alla hojar. Bra skit!
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Av egen erfarenhet så säger jag att inget slår en riktig MC-lyft. Visst, de kostar pengar men om man tänker på hur länge man kan ha en sådan så är det inget större utgift om man slår det på några år. Det är som en sade; om jag köper en billig lyft så är jag nöjd nu när jag köper den, men missnöjd i många år därefter. Om jag i stället köper en "dyr" riktig MC-lyft så är jag missnöjd just när jag köper den, men sedan kommer jag att vara nöjd i många år framöver. Ligger lite i det :). Har sett bilder på och hört de som haft billiga Kina-lyftar som har vikt sig och stjälpt med dyrgripen stående ovanpå.
 

Bifogat

  • Tippad lyft 2.jpg
    Tippad lyft 2.jpg
    113.1 KB · Visningar: 76

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Av egen erfarenhet så säger jag att inget slår en riktig MC-lyft. Visst, de kostar pengar men om man tänker på hur länge man kan ha en sådan så är det inget större utgift om man slår det på några år. Det är som en sade; om jag köper en billig lyft så är jag nöjd nu när jag köper den, men missnöjd i många år därefter. Om jag i stället köper en "dyr" riktig MC-lyft så är jag missnöjd just när jag köper den, men sedan kommer jag att vara nöjd i många år framöver. Ligger lite i det :). Har sett bilder på och hört de som haft billiga Kina-lyftar som har vikt sig och stjälpt med dyrgripen stående ovanpå.
De där är jag ganska säker på att någon haft hojen i högsta läge å rullat den i sidled å dom små hjulen fastnat mot någe å då vält..
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Av egen erfarenhet så säger jag att inget slår en riktig MC-lyft. Visst, de kostar pengar men om man tänker på hur länge man kan ha en sådan så är det inget större utgift om man slår det på några år. Det är som en sade; om jag köper en billig lyft så är jag nöjd nu när jag köper den, men missnöjd i många år därefter. Om jag i stället köper en "dyr" riktig MC-lyft så är jag missnöjd just när jag köper den, men sedan kommer jag att vara nöjd i många år framöver. Ligger lite i det :). Har sett bilder på och hört de som haft billiga Kina-lyftar som har vikt sig och stjälpt med dyrgripen stående ovanpå.
Jag tänkte ungefär så där så jag köpte en sån här:

Den kostade dock ca 25' när jag köpte den.

Tung som fan men stabil som tusan och fasen vad skönt att bara trycka på knappen så åker lyften upp eller ned. Har en säkerhetsspärr så att den inte faller i backen som hydrauliken pajar.

Sen har jag monterat ett framhjulsstöd av den här typen
på lyften så det är bara att rulla in hojen i stödet så står den på lyften.

Jag räknar med att behålla den så länge jag håller på med hojar och det planerar jag att göra så länge jag lever...

Mvh,
Ingvar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Av egen erfarenhet så säger jag att inget slår en riktig MC-lyft. Visst, de kostar pengar men om man tänker på hur länge man kan ha en sådan så är det inget större utgift om man slår det på några år. Det är som en sade; om jag köper en billig lyft så är jag nöjd nu när jag köper den, men missnöjd i många år därefter. Om jag i stället köper en "dyr" riktig MC-lyft så är jag missnöjd just när jag köper den, men sedan kommer jag att vara nöjd i många år framöver. Ligger lite i det :). Har sett bilder på och hört de som haft billiga Kina-lyftar som har vikt sig och stjälpt med dyrgripen stående ovanpå.
Ingen länk till nån "riktig" MC-lyft?
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Det är just en Bike-Lift jag har, fast en som heter Max500 Gate. Den är något bredare än den som Ingvar här ovan har (75cm i stället för 60cm), vilket jag tycker passar mig bättre. Måste dock säga att det var ett svinaktigt högt pris MotoAction här ovan har på sin. Kan förstå att man då kan lockas av att köpa en billig lyft och spara över 30.000:- på det. Men det finns andra bra fabrikat och sedan kan man ju alltid hålla ögonen öppna efter en begagnad proffslyft. Hellre en begagnad sådan än en ny kineslyft.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är just en Bike-Lift jag har, fast en som heter Max500 Gate. Den är något bredare än den som Ingvar här ovan har (75cm i stället för 60cm), vilket jag tycker passar mig bättre. Måste dock säga att det var ett svinaktigt högt pris MotoAction här ovan har på sin. Kan förstå att man då kan lockas av att köpa en billig lyft och spara över 30.000:- på det. Men det finns andra bra fabrikat och sedan kan man ju alltid hålla ögonen öppna efter en begagnad proffslyft. Hellre en begagnad sådan än en ny kineslyft.
Jag har nog länkat litet slarvigt; Det är en Max 500 Gate jag har.

Jag köpte den direkt av CheckRay som jag tror är importören och betalade som sagt avsevärt mindre så de kanske har bättre priser. De har en massa varianter av BikeLifts lyftar. Finns här:

Mvh,
Ingvar
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Checkray har avslutat sin verksamhet med MC-produkter redan för ett par år sedan, men hemsidan verkar hänga kvar.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Apropå MC-lyftar så dök det upp en annons på en sådan på Blocket idag med följande text:
"Ny mc lyft använd ett fåtal gånger.
*Weber Classic motorcykellift 450
*Plattform tillverkad av kontrollplatta, tillåten lastkapacitet 450 kg
*Lyft och sänk med fotpumpen
*Stabil, justerbar med roterande hjulhållare
*Avtagbar ramp för obehindrat installationsarbete
*Avtagbar monteringsplattform för borttagning av hjulen
*Underhåll och slitstyrka, därmed låga uppföljningskostnader"

:va Det låter inte som att man har mycket kunskap på området.... inte heller på det svenska språket. Oavsett vilket så är det inte en lyft som väcker habegär. Luktar lite kinasmäck om den.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är JULA-lyften (Hamron) som förrut kostade 4,100 SEK som nu kostar €699 på Amazon. Tycker den fungerar bra för mina ändamål. Fyra bushojar och en cruiser.


Samma lift igen för SEK 7.995.-


...och med samma text:

  • Plattform tillverkad av kontrollplatta, tillåten lastkapacitet 450 kg
  • Lyft och sänk med fotpumpen
  • stabil, justerbar med roterande hjulhållare
  • avtagbar ramp för obehindrat installationsarbete
  • Avtagbar monteringsplattform för borttagning och montering av hjulen
  • Underhåll och slitstyrka, därmed låga uppföljningskostnader
  • litet utrymme krav
  • Reservdelar leverans från lager Herleshausen garanterat
  • Telefon kundservice, från måndag till fredag 8:00 till 18:00
  • Kundtjänst för montering

Jag är nöjd med min Jula-lyft för 3.995.-

Nöjd så tillvida att jag fick hem den.
Själv.

Kommer en liten story där sedan.
Lyften är ett as att baxa runt på egen hand.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Nån som har testat den här? Kina men ända inte helt billig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top