Moppeminnen anyone?

Detta var 1980 och som jag "minns det", så gjorde den 84 km/h på mätaren. Hur fort det gick i verkligheten vete faan:tungan Året efter tog jag kortet för lätt mc och köpte en DT 125 för sommarjobbspengarna.

…som då inte var jättemycket snabbare i verkligheten. :va

Men 84 på en moppemätare var nog ca 70 i verkligheten i alla fall. :)
 
Jag tror inte moppemätarna visar mer fel än mätarna på motorcyklar och bilar. Kanske på en gammal Sachs eller Dakota men på Hixmans FS1 var 84 km/h gissningsvis kring 78-80 km/h om han hade haft en gps.
Däremot har det nog stor betydelse att en fjunig 15-åring väger väl gisningsvis kring 55-60 kg. Det märktes ju tydligt när man hade en passagerare på moppen så gick det ju avsevärt långsammare.
 
Jag är nog ensam om att ha gjort en inverterad Zündapp, dvs en KS125 - 74 med moppemotor. Visserligen en 5-växlad med 70cc, men ändå fel håll. Lillebror hade motorn till en CS50 istället när jag slutade med moppar.
Jag hade en Suzuki K80 ett tag, men cylinderfoten sprack och efter att den lötts ihop gav vevstakslagret upp. Innan jag var 15 köpte jag en Suzuki K50 med komplett trimkit med insugskåpa, tvåtungat membran, större förgasare, trekanalscylinder och tillhörande avgassystem. Den gick helt okej.
 
Denna historien är faktiskt sann, tro det eller ej. Kom på min orangea fs1 nerför backen från Träffen i Nyköping. Farbror blå stod med dåtidens laser, dvs ögonmåttet, och stoppade mig. Jag hade sinnesnärvaro nog att dra upp chokeknappen som satt på motorblocket ovanför slidmatningen, innan jag stannade. Farbror polisen tog en provtur, och fick väl upp den i 45 innan den fyrtaktade. Han spände ögonen i mig och sa. "Den är drevad va?" Jag spelade dum och sa att den var så här när jag köpte den. Fick åka med en muntlig varning och lova att dreva om den. Så fort jag var utom synhåll tryckte jag ner chokeknappen igen:hojraket
 
Denna historien är faktiskt sann, tro det eller ej. Kom på min orangea fs1 nerför backen från Träffen i Nyköping. Farbror blå stod med dåtidens laser, dvs ögonmåttet, och stoppade mig. Jag hade sinnesnärvaro nog att dra upp chokeknappen som satt på motorblocket ovanför slidmatningen, innan jag stannade. Farbror polisen tog en provtur, och fick väl upp den i 45 innan den fyrtaktade. Han spände ögonen i mig och sa. "Den är drevad va?" Jag spelade dum och sa att den var så här när jag köpte den. Fick åka med en muntlig varning och lova att dreva om den. Så fort jag var utom synhåll tryckte jag ner chokeknappen igen:hojraket

:roflNu påminde du mig om att jag under en tid byggde om tomgångsskruven på en FS1 till en gasspärr.

Pinnen som går ner med en fot under trotteln hade jag helt enkelt kortat en aning och placerad hatten ovanför trotteln istället för under.
Effekten blev då att skruvade man ner tomgångsskruven så begränsade den hur mycket man kunde gasa. Och skruvade man upp den så kunde man gasa fullt.

Nu blev den alldrig testad i verklig situation. Och lika bra det för det är väl tveksamt att man egentligen skulle ha hunnit med att skruva ner den där spärren före en poliskontroll utan att bli uppmärksammad.
 
Jag körde en MT5 från -88. jobbade svart som 13-14-åring och sparade ihop till de 6000kr hojen kostade. Satt hela vintern och putsade och donade, lackade och moddade tills det blev mars och man fyllde år. Jag vågade inte köra innan jag fyllde år men jag startade upp den i garaget och varvade satan.

Mars kom och vilken känsla! Frihet! Väntan sedan sju års ålder var över. Skyddsutrustning var inte alls så prioriterat som det är nu. Hjälm räcker. Min mor, som var en riktig hönsmamma, stoppade mig innan jag for iväg för första gången för att jag inte hade halsduk på mig. Att det låg en decimeter snö på backen och att jag aldrig kört växlad moped innan var tydligen inget bekymmer. Vurpade inom en halvtimme och knäckte bromshandtaget. Vad gör det? Där och då var jag odödlig.

Ett par månader senare trimmades det. 70cc och 20mm förgasare. Gick mätaren ut, slutade aldrig varva och fartkänslan var autobahn gånger tusen. Två brudar på skjuts när man hade snutjag.

Nästan 20 år senare, för ett par veckor sedan, köper jag en MT5a av en kompis för kaffepengar. 1200 mil och aldrig varit trimmad. Imorgon ska jag klyva motorn på den och gå över allt. Har höga förväntningar inför våren samtidigt som jag vet att jag kommer bli besviken. Nyfikenheten måste ändå stillas. Var det så fett som man kommer ihåg det?
 

Bifogat

  • 8F802D37-2258-494C-9C27-FD0897990E72.jpeg
    8F802D37-2258-494C-9C27-FD0897990E72.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 13
Jag körde en MT5 från -88. jobbade svart som 13-14-åring och sparade ihop till de 6000kr hojen kostade. Satt hela vintern och putsade och donade, lackade och moddade tills det blev mars och man fyllde år. Jag vågade inte köra innan jag fyllde år men jag startade upp den i garaget och varvade satan.

Mars kom och vilken känsla! Frihet! Väntan sedan sju års ålder var över. Skyddsutrustning var inte alls så prioriterat som det är nu. Hjälm räcker. Min mor, som var en riktig hönsmamma, stoppade mig innan jag for iväg för första gången för att jag inte hade halsduk på mig. Att det låg en decimeter snö på backen och att jag aldrig kört växlad moped innan var tydligen inget bekymmer. Vurpade inom en halvtimme och knäckte bromshandtaget. Vad gör det? Där och då var jag odödlig.

Ett par månader senare trimmades det. 70cc och 20mm förgasare. Gick mätaren ut, slutade aldrig varva och fartkänslan var autobahn gånger tusen. Två brudar på skjuts när man hade snutjag.

Nästan 20 år senare, för ett par veckor sedan, köper jag en MT5a av en kompis för kaffepengar. 1200 mil och aldrig varit trimmad. Imorgon ska jag klyva motorn på den och gå över allt. Har höga förväntningar inför våren samtidigt som jag vet att jag kommer bli besviken. Nyfikenheten måste ändå stillas. Var det så fett som man kommer ihåg det?
Tror du det blir mycket brudar denna gången med ? Vi hoppas!
 
Min moppehistoria:
1) Dinoblå Puch Dakota -75 med alla trim som fanns. Köpte den av en kille i Mellerud men när farsan kom på att den gjorde 75 knyck och blivit ramsne fick jag efter många timmars hårda förhandlingar gå med att bara ha den på landet i Dalsland. Ett svårt trauma men det var några härliga somrar längs grusvägarna :)
2) Blåmetallic Yamaha Chappy halvauto -81. En favorit. Fick klämma mycket lökar med den eftersom tjejerna tyckte den var söt. :tuttar En riktig sleeper som aldrig strulade, gjorde runt 55 knyck med Tessan bakpå vilket räckte gott och väl för att hänga med och av polarna. Har fundrat på att köpa en till landet men ett origex kostar en bra slant numera....
3) Casal K-190. Billig -i alla avseenden. Gick att piska upp i 50 ca men tappade orken efter en 30 minuters körning eller så....fick aldrig ordning på skiten.

Sen blev det 125, en Honda CB125. Men det är en helt annan historia....
 
Min moppehistoria:
1) Dinoblå Puch Dakota -75 med alla trim som fanns. Köpte den av en kille i Mellerud men när farsan kom på att den gjorde 75 knyck och blivit ramsne fick jag efter många timmars hårda förhandlingar gå med att bara ha den på landet i Dalsland. Ett svårt trauma men det var några härliga somrar längs grusvägarna :)
2) Blåmetallic Yamaha Chappy halvauto -81. En favorit. Fick klämma mycket lökar med den eftersom tjejerna tyckte den var söt. :tuttar En riktig sleeper som aldrig strulade, gjorde runt 55 knyck med Tessan bakpå vilket räckte gott och väl för att hänga med och av polarna. Har fundrat på att köpa en till landet men ett origex kostar en bra slant numera....
3) Casal K-190. Billig -i alla avseenden. Gick att piska upp i 50 ca men tappade orken efter en 30 minuters körning eller så....fick aldrig ordning på skiten.

Sen blev det 125, en Honda CB125. Men det är en helt annan historia....
- Casal ja..vem fan kommer ihåg det märket? Ja du förstås.
 
- Casal ja..vem fan kommer ihåg det märket? Ja du förstås.
Och jag. Flera polare som hade såna, gick bra som sjutton. Vi såg det som en billig kopia på Zündapp. 4-växlad, de första modellerna var skitlätta att trimma. De hade bara satt dit en skitlång kolv, man behövde bara göra en lucka i den så gick den som fan.
 
Casal såldes på Konsum, bara en sådan sak. Visst passade Zündapptrimmen?

Bedrövlig kvalitet tyvärr.
 
Kompisen stannade med sin Zundapp vid husgaveln precis framför källartrappan, släppte kopplingen med ettans växel i och studsade rakt ner för trappen och in i betongväggen längs ner. Så kan det gå.
 
Kompisen stannade med sin Zundapp vid husgaveln precis framför källartrappan, släppte kopplingen med ettans växel i och studsade rakt ner för trappen och in i betongväggen längs ner. Så kan det gå.
- Ja...men vilken modell? På moppen alltså. KS50, C50, Combinette,CS50, CX50, Mamba, eller Falconette?
 
Såhär såg min ut, den enda moppen jag ägt:
rexsprint78.jpg

- Sachsmotor, kolvad 9 mm o någon drevning. Stark som tusan, men lagom snabb.
Har för mig att magnesiumfälgar var lite ovanligt då, men är inte helt säker.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top