Styrdämpare cbr954rr

Fantomen1308

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2021
Hoj
2002 Honda cbr954rr, 1993 zxr750
Hej! Någon som vet om en styrdämpare från en cbr1000rr passar på en cbr954?
 
CBR 1000 -05 har ju HESD. Den kan väl inte passa på en 954...eller?
 
googlade lite nu å de verkar inte funka... blir till å leta någon annan??
 
Köp en Universal kinadämpare med fästen till din hoj! Så jäkla avancerad är inte en styrdämpare. Jag köpte en kina till min racehoj (gsxr1000) och körde flera säsonger och jag kan inte tänka mig att en annan dämpare för 4000kr skulle göra jobbet bättre! Kostade några hundralappar:)
 
Köp en Universal kinadämpare med fästen till din hoj! Så jäkla avancerad är inte en styrdämpare. Jag köpte en kina till min racehoj (gsxr1000) och körde flera säsonger och jag kan inte tänka mig att en annan dämpare för 4000kr skulle göra jobbet bättre! Kostade några hundralappar:)
Det handlar väl kanske mer om livslängd, robusthet, möjlighet att serva mm.
 
Köp en Universal kinadämpare med fästen till din hoj! Så jäkla avancerad är inte en styrdämpare. Jag köpte en kina till min racehoj (gsxr1000) och körde flera säsonger och jag kan inte tänka mig att en annan dämpare för 4000kr skulle göra jobbet bättre! Kostade några hundralappar:)
Vad köpte du?
Jag har sett en del på olika forum där fästen spruckit eller att stången kärvat.
Skulle vilja ha en till SS,en också men den är inte värd att kosta på en Öhlinare.
 
Så jäkla avancerad är inte en styrdämpare.

Jag anses säkert vara partisk i frågan, men så sa också killen som rätade första kurvan då kina-styrdämparen låste sig...

De allra flesta kina-styrdämpare har någon gång startat som geometriska kopior av mer etablerade märken. Då någon kalkerar geometri kan man tyvärr inte förvänta sig några större kunskaper kring materialval och att välja ett annat material på en simpel o-ring kan därför få förödande konsekvenser. Så till den grad att styrdämparen går från fullt fungerande till tvärlåst då varmluften från kylaren strömmar upp mot styrdämparen och helt plötsligt gör o-ringen för stor för o-ringspåret, allt medans man står still på startgriden...

Då jag arbetat med patentbevakning så har jag sett saker som gjort mig mörkrädd. Allt från ovan nämnda historia till kolvstänger som kan böjas för hand till ledlager som inte ens går att rubba på grund av friktionen. Använd därför dessa på egen risk...
 
Jag anses säkert vara partisk i frågan, men så sa också killen som rätade första kurvan då kina-styrdämparen låste sig...

De allra flesta kina-styrdämpare har någon gång startat som geometriska kopior av mer etablerade märken. Då någon kalkerar geometri kan man tyvärr inte förvänta sig några större kunskaper kring materialval och att välja ett annat material på en simpel o-ring kan därför få förödande konsekvenser. Så till den grad att styrdämparen går från fullt fungerande till tvärlåst då varmluften från kylaren strömmar upp mot styrdämparen och helt plötsligt gör o-ringen för stor för o-ringspåret, allt medans man står still på startgriden...

Då jag arbetat med patentbevakning så har jag sett saker som gjort mig mörkrädd. Allt från ovan nämnda historia till kolvstänger som kan böjas för hand till ledlager som inte ens går att rubba på grund av friktionen. Använd därför dessa på egen risk...


Tack för en bra förklaring.
 
Jag anses säkert vara partisk i frågan, men så sa också killen som rätade första kurvan då kina-styrdämparen låste sig...

De allra flesta kina-styrdämpare har någon gång startat som geometriska kopior av mer etablerade märken. Då någon kalkerar geometri kan man tyvärr inte förvänta sig några större kunskaper kring materialval och att välja ett annat material på en simpel o-ring kan därför få förödande konsekvenser. Så till den grad att styrdämparen går från fullt fungerande till tvärlåst då varmluften från kylaren strömmar upp mot styrdämparen och helt plötsligt gör o-ringen för stor för o-ringspåret, allt medans man står still på startgriden...

Då jag arbetat med patentbevakning så har jag sett saker som gjort mig mörkrädd. Allt från ovan nämnda historia till kolvstänger som kan böjas för hand till ledlager som inte ens går att rubba på grund av friktionen. Använd därför dessa på egen risk...

ja exempel finns det alltid! Jag har sett en köra rätt in i däcktraven i full fart in i Ejes på Gelleråsen för att hans Brembopump tappade handtaget, eller en annan som också tappade handtaget från sin brembo, en som drog rätt ut i slaktaren på Rudskogen för att hans bromsok låstes av ett belägg. Häromdagen/veckan såg jag om det var från wsbk eller om det var motogp där fotpinnen gick av i kurvan… Spruckna bromsskivor har jag hört talas om från välkända märken. Ja det allra mesta hade kunnat undvikas genom att noggrannare kontrollera sina grejor inför varje körning.

Historier finns det alltid, om somliga undrar jag ibland om det inte är rena påhitt av handlare! Jag körde som sagt 5 säsonger med kinadämpare, kinafotpinnar (som dessutom höll några krascher (bytte väl nån pinne och bult) och kinabromsskivor. Därefter gick den minst två säsonger till på bana med annan pilot och med samma prylar. Nu vet jag inte vart hojen hamnat.
 
Vad köpte du?
Jag har sett en del på olika forum där fästen spruckit eller att stången kärvat.
Skulle vilja ha en till SS,en också men den är inte värd att kosta på en Öhlinare.
Jag minns tyvärr inte. Var ett gäng år sedan nu som sagt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top