Moppeminnen anyone?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Coolaste moppen under mitt 80-tal: Mustang Mamba (helst med 13,5:a på)
Bästa moppen: KS50 i stark konkurrens med min Rex Sprint.
Fulaste moppen: Puch Alabama eller Suzukin (fast den hade omvänd växellåda och 4 växlar, väl?)
Vanligaste moppen: Puch Dakota. Blå eller senapsfärgad.
Mest ovanliga moppen: min Rex Sprint.

Vanligaste trimmet: verkstadsgolvsplanad topp, jackad kolv (8 mm) och drevning.
Näst vanligaste trim: cylindertrim utan särskild hänsyn till förgasarbestyckningen (endast skruvande på munstycket), eller annat utblås.
 
Körde en originalmoppe (MT-5 -88 i svart/gul färgsättning) och hade bara en kugg drevat fram samt effektkrök, för att minska risken att åka dit och inte kunna ta 125:a-kortet som hägrade bakom årsskiftet. Men en dag så monterade vi kompisens 65cc Autisa-cylinder på skoj för att testa. Moppen gick som ett as med den låga drevningen, och jag körde på bakhjulet hemåt. Plötsligt blev det nästan halt i maskineriet. Tomgången försvann, det var nästan omöjligt att få den att varva upp och jag åkte sista biten hem med hjärtat i halsgropen. Den måste ha nypt! FAN! Jag skulle få köpa ett nytt cylinderkit till kompisen och jag hade ju bara hunnit åka några hundralat meter. Vilken besvikelse.

Väl hemma så kryper jag till korset och berättar för farsan att jag lånat polarens cylinder för en dag och att det verkar ha pajjat. Vi går ut på tomten och ska börja ta isär skiten tillsammans för att se hur stor skadan är, när någon granne glider förbi och ber oss testat att starta utan ljuddämpare. Jasså, varför då tänker jag, men provar eftersom vi nyss monterat av den. En kick och moppen går som den ska igen.
Det visade sig att den vassare cylindern hade slitit loss ett helt sjok sot som sedan fastnat och satt igen ljuddämparen så att det blev nära nog stopp i den.

Nuförtiden kör jag hemmaportad Gilera Stalker med Dellorto 17,5mm förgasare, Gianellipipa och borttagen cylinderfotspackning, samt lövtunn toppackning. Den går riktigt fint! Man blir aldrig för gammal för att leka med tvåtaktare tror jag.
 
Körde en originalmoppe (MT-5 -88 i svart/gul färgsättning) och hade bara en kugg drevat fram samt effektkrök, för att minska risken att åka dit och inte kunna ta 125:a-kortet som hägrade bakom årsskiftet. Men en dag så monterade vi kompisens 65cc Autisa-cylinder på skoj för att testa. Moppen gick som ett as med den låga drevningen, och jag körde på bakhjulet hemåt. Plötsligt blev det nästan halt i maskineriet. Tomgången försvann, det var nästan omöjligt att få den att varva upp och jag åkte sista biten hem med hjärtat i halsgropen. Den måste ha nypt! FAN! Jag skulle få köpa ett nytt cylinderkit till kompisen och jag hade ju bara hunnit åka några hundralat meter. Vilken besvikelse.

Väl hemma så kryper jag till korset och berättar för farsan att jag lånat polarens cylinder för en dag och att det verkar ha pajjat. Vi går ut på tomten och ska börja ta isär skiten tillsammans för att se hur stor skadan är, när någon granne glider förbi och ber oss testat att starta utan ljuddämpare. Jasså, varför då tänker jag, men provar eftersom vi nyss monterat av den. En kick och moppen går som den ska igen.
Det visade sig att den vassare cylindern hade slitit loss ett helt sjok sot som sedan fastnat och satt igen ljuddämparen så att det blev nära nog stopp i den.

Nuförtiden kör jag hemmaportad Gilera Stalker med Dellorto 17,5mm förgasare, Gianellipipa och borttagen cylinderfotspackning, samt lövtunn toppackning. Den går riktigt fint! Man blir aldrig för gammal för att leka med tvåtaktare tror jag.
- Gilera ja...det var en ovanlig moppe i mina hemtrakter i början av 80-talet. Lät som symaskiner, har jag för mig. Hade inte de också lite annorlunda växellådor?
 
Hade både en ks50 och en mamba. Ks50:an var en 69:a som moddades med kromad tank och bakskärm från en 76:a, magfälgar och ankstjärtssadel från en -81:a, och kronan på verket var ett lamphus från en ks100 med två kromade knappar ovanför gaffelbenen. Hela härligheten var lackad i en signalgrön färg. ? Kördes med diverse trim och olika motorer bla en ks100 motor och en 5-växlad gs-motor (50cc).

GS-motorn flyttades senare till mamban, liksom vagga (sving) gaffel och magfälgar från en ks50. Som på dom flesta trimmade mambor sprack ramen/tanken snart vid motorfästena och började läcka bensin vilket fixades med en extratank från en ks50. Funkis, men såg för djävligt ut. ?

Polarn var "värst" han hade en ks125 "boll" motor (luftkyld) på sin ks50.
 
Hade en MCB E-type från ca -74. Nedärvd från storebror.
Idiotisk konstruktion på många sätt, och gjord i dåliga material.
Fläktkyld motor gjorde att den inte värmenöp, men i princip allting annat sprack eller skakade sönder. Trots detta många sköna minnen, men visst var det trist att vara hemma och skruva när polarna på sina riskokare kunde vara ute och köra.

Nuförtiden har jag några kina-scooters. GY6-motorerna är mirakel av tillförlitlighet och byggkvalitet jämfört med Sachs.
 
Kreidler var väl top notch under min moppe-period. Själv började jag med en begagnad Crescent Compact med tvåväxlad Huskvarna. Sedan gick jag över till en flakmoped, senare efterforskningar har gjort att jag kommit fram till att det var en från 1959, för den hade 23" bakhjul.
I gänget fanns bl.a. KS50 som nämnts ovan, Suzuki, ett antal flakmoppar, Kreidler, Casal (tidiga modeller ruskigt lätta att trimma) m.fl.

Senare köpte jag av en klasskompis en (lyckades jag ta reda på nu, har aldrig vetat vad det var för märke innan) Monark Topper. Både flakan och Monarken blev stulna någon gång på 80-talet.
 
Har väl inget direkt märkvärdigt minne från 15 års tiden, på den tiden var morsan helt okej med att jag var ut och åkte med lillbrorsan men idag 20 år senare får jag knappt köra rullstol utan hjälm ?
Jag var nog sista generationen där i princip alla körde "riktig" moped, åren senare började plastmopparna komma. Brukade pendla till skolan 1,5 mil enkel väg med två kompisar som hade Yamaha DT och Honda MT. Jag hade ingen egen ekonomi och internetz var rätt nytt så lära sig om trimning och beställa grejer fanns liksom inte då. Man fick det farsan fixade och vet att han fick tag på en 16mm kåpa och någon 5,5 cylinder med lite höjd avgasport och sen lärde jag mig plocka isär förgasaren och rensa skräp på egen hand. Fick börja med otrimmad, sen en extra kugg fram så den gjorde 40. Men kompisarna körde 50-65 så det var ju inte så kul men med grejerna farsan hittade på någon tatillvaraverkstad gick den 60 och det var jag nöjd med.

10009740_10201550041181164_755395471_o.jpgSuzuki K50.JPG

Jag och brorsa 20 år senare, och det är samma Suzuki K50 fast nu är den dubbelt så snabb ?
190820 4.jpg190820 7(2).jpg
 
Min andra moppe var Zündapp KS50.
Köpte en KS100 motor efter fick veta att den passade perfekt.
Endast en liten modifikation bara byta drevet bakhjulet och kedja.
Vart chockade vid första provkörningen.
Vart kung, inget trim på andra moppar kunde utmana.
Gick bättre än flesta 125or.

Vart jagad av polisen så många gånger under 2 år
att dem skaffade en Offroad liknade motorcykel för att få tag i mig. Sålde då moppen.
 
- Gilera ja...det var en ovanlig moppe i mina hemtrakter i början av 80-talet. Lät som symaskiner, har jag för mig. Hade inte de också lite annorlunda växellådor?
Jag har en "modern" scooter från -98. Tog en liten omväg hem från ICA igår och testade att toppa den. 95 km/h på mätaren får man vara nöjd med :).
På 80-talet hade jag en klasskompis som brötade runt i skogen på en sådan här Gilera (se länk) med 70cc-cylinder. Den gick något rent överdjävligt och lät mer som en 80cc cross än något annat. https://www.thebikespecialists.com/...O8fL.6I14PE-1635404393-0-gqNtZGzNA6WjcnBszQh9
 
Last edited:
Yamaha FS1 blev det (Inte lyxversionen FS1-D som i disc. Trumbroms fick duga till att hantera hiskeliga farter uppåt 38 km/h en sommarkväll i medlut då.)
En väldigt original sådan som köptes begagnat av en prästson. Som Steffo sa, här skulle åkas 125:a. Så jag förblev laglig i stort sett.

Putsa var ju inte olagligt dock. Hela bakskärmen var så där fint upprostad så chromet flagade sig. Snittet och blodflödet dessa kanter orsakade för tankar till en skalpell av bättre kvalitet. Helt utan att man kände något utan ställdes inför fullbordat faktum.
Sen kunde man halka av kicken när man sparkade igång. Då hängde en remsa hud kvar på kicken som skalades av längs smalbenet. Man var händig som tonåring!
 
Jag köpte en Ciao av en granne vid 13års ålder utan att morsan visste något. Fixade iordning den i cykelrummet och bytte mot en Puch Alabama -67 + mer pengar emellan än jag givit för Ciaoen. Alabaman var rätt sliten men gick riktigt bra trots hög vikt och jag hade kvar den tills jag blev 16år och den blev stulen.
Körkort för lätt MC var inte att tänka på så jag köpte en K50 för att åka till plugget med. Trist men pålitlig.
 
Min 2 år äldre bror köpte en sprillans ny Honda MB-5 1983 för 6080 SEK, som jag ett par år senare köpte av honom för 3500kr. Det är ju f*n att jag sålde den, de ser man inte ofta nuförtiden.
 
Polaren körde en Gilera med div Zündappdelar. Mycket snyggt bygge som jag minns det.
Moppen köptes med slirande koppling och när vi helt utan erfarenhet, handbok eller internet gav oss på att byta lamellerna lärde vi oss den hårda vägen att det är en del fjädertryck i kopplingskorgen.
På en Gilera hålls kopplingen ihop av en stor låsring och om man förstår hur det hela fungerar avlastar man fjädertrycket med en tving innan man plockar bort ringen och lättar sedan gradvis på tvingen. Om man inte har en aning så knackar man bort låsringen varpå kopplingens alla delar far ut som en explosion och sprider sig över närområdet. Därefter får man försöka klura ut hur en våtkoppling fungerar/monteras ihop och om man har hittat alla delar eller inte. Mycket lärorikt.
 
Jag har en "modern" scooter från -98. Tog en liten omväg hem från ICA igår och testade att toppa den. 95 km/h på mätaren får man vara nöjd med :).
På 80-talet hade jag en klasskompis som brötade runt i skogen på en sådan här Gilera (se länk) med 70cc-cylinder. Den gick något rent överdjävligt och lät mer som en 80cc cross än något annat. https://www.thebikespecialists.com/...O8fL.6I14PE-1635404393-0-gqNtZGzNA6WjcnBszQh9
- Exakt en sådan hade min kompis. Lät inte alls som en kross, men den var iof bara kolvad o drevad då.
 
Yamaha FS1 blev det (Inte lyxversionen FS1-D som i disc. Trumbroms fick duga till att hantera hiskeliga farter uppåt 38 km/h en sommarkväll i medlut då.)
En väldigt original sådan som köptes begagnat av en prästson. Som Steffo sa, här skulle åkas 125:a. Så jag förblev laglig i stort sett.

Putsa var ju inte olagligt dock. Hela bakskärmen var så där fint upprostad så chromet flagade sig. Snittet och blodflödet dessa kanter orsakade för tankar till en skalpell av bättre kvalitet. Helt utan att man kände något utan ställdes inför fullbordat faktum.
Sen kunde man halka av kicken när man sparkade igång. Då hängde en remsa hud kvar på kicken som skalades av längs smalbenet. Man var händig som tonåring!
Fisetta som vi kallade dem hemma på byn... En kompis hade en sådan från sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal i nära nyskick, iallafall ett tag. Den skulle han försöka jaga alla trimmade MT-5 med, så det blev 60cc, större förgasare, högkompstopp och fan och hans moster. Detta till trots så gick den aldrig mer än 85 och han klarade aldrig av MT-5orna som gjorde ca 100. Men den var rolig ändå med raceväxlat och skön körställning.
 
Polaren körde en Gilera med div Zündappdelar. Mycket snyggt bygge som jag minns det.
Moppen köptes med slirande koppling och när vi helt utan erfarenhet, handbok eller internet gav oss på att byta lamellerna lärde vi oss den hårda vägen att det är en del fjädertryck i kopplingskorgen.
På en Gilera hålls kopplingen ihop av en stor låsring och om man förstår hur det hela fungerar avlastar man fjädertrycket med en tving innan man plockar bort ringen och lättar sedan gradvis på tvingen. Om man inte har en aning så knackar man bort låsringen varpå kopplingens alla delar far ut som en explosion och sprider sig över närområdet. Därefter får man försöka klura ut hur en våtkoppling fungerar/monteras ihop och om man har hittat alla delar eller inte. Mycket lärorikt.


Och av någon konstig anledning så låg man på gräsmattan eller grusgången och skruvade när allt flög iväg då man lossade lite på chans.
 
Begagnad Yamaha fs1-76. Gjorde nästan 50 km/h och jag var toknöjd. Började gå sämre, så jag lämnade in den för byte av brytarspets. "Jävlar vad din moppe går", sa meken när jag skulle hämta den. "Jaha, kanske det", sa jag lite undrande. Kickade igång den och var uppe i 80 knutar innan andra sidan Nyköpingsån.
 
Begagnad Yamaha fs1-76. Gjorde nästan 50 km/h och jag var toknöjd. Började gå sämre, så jag lämnade in den för byte av brytarspets. "Jävlar vad din moppe går", sa meken när jag skulle hämta den. "Jaha, kanske det", sa jag lite undrande. Kickade igång den och var uppe i 80 knutar innan andra sidan Nyköpingsån.

Ju äldre man blir, ju fortare gick det
-okänd
Detta var 1980 och som jag "minns det", så gjorde den 84 km/h på mätaren. Hur fort det gick i verkligheten vete faan:tungan Året efter tog jag kortet för lätt mc och köpte en DT 125 för sommarjobbspengarna.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top