Mellanklass scooter honda forza 350 - passar den?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Nu som lite äldre funderar jag på att sälja min enduro och min XRV750 -01 och köpa en scooter.
Jag har tittat på Forza 350 och den verkar kul, aldrig kört scooter annat än moped innan.
Jag tänkte ha den att pendla till jobbet (18km enkel), lite turer till Willys att handla osv.
Sedan tänkte jag ha den till lite längre resor att hälsa på släkt osv (5-6 ggr per år) - ca 160 km enkerl resa..
Jag är 188cm lång - fungar en Forza 350 till detta och mig tror ni?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har inte kört Forza 350 själv, men de tester jag sett på nätet är väldigt positiva. Och ägarna till de äldre 300-orna tenderar vara väldigt nöjda. Pendla 18 km bör vara peanuts på den scootern.

16 mil bör heller inte vara något problem, förutsatt att du och din kropp passar på scootern (se nedan). Jag körde t ex 25 mil enkel resa på min dåvarande Kawasaki 300, mestadels motorväg i 120 km/t. En Forza 350 borde fixa detsamma galant.

Men provsitt och provkör först så att du får ett kvitto på att körställningen passar dig. Benvinkel, styrning, vindrutans höjd, etc.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag tänker det kunde vara ett alternativ till dyra elbilar - jag bor i södra sverige så borde kunna köra nästan året runt. Den gåt ju billigt och verkar kul att köra oxå (iaf för oss lättroade)..
Ska man hitta en nyaer beg eller satsa på ny tror ni?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Värdeminskningen på en ny är alltid stygg - ifall du skulle ångrar dig och vill sälja den efter en tid. Jag hade letat efter en lätt begagnad lågmilare.

Kolla även upp serviceintervallen och servicekostnaderna. Jag vet inte hur det är med Honda, men en del andra scootrar har höga servicekostnader. Motorn sitter ju rejält gömd under en massa kåpor och storservice med ventiljustering kan bli dyrt.

Men för övrigt är det kalas med scooter! :) Jag är inne på min sjunde scooter sedan 2001. Allt från 50 till 500 cc.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tack - jag är 188cm med normal benlängd - kan en scooter funka?
Tips på lite äldre alternativ vore perfekt om någon har :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack - jag är 188cm med normal benlängd - kan en scooter funka
Beror på modell. Min son (195 cm) tycker att min Vespa 300 är pytteliten, men han sitter bra på den Piaggio 500 han tidigare ägde. Min Vespa 300 mindre, lite trängre och "kortare" än den Kawasaki 300 jag hade innan. Båda är på 300 cc, men ändå rätt olika. Den ena är smidigare i stan, den andra det bättre valet på snabb landsväg. Så det kan nog bara du avgöra - din kropps geometri visavi scooterns geometri.
Tips på lite äldre alternativ vore perfekt om någon har :)
Blocket! :) Honda 300, Kawa 300, Yamaha 300/400, Suzuki 400, BMW 400. M fl.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
verkar som att Honda Forza 350 är ett bra all-around alternativ. fungerar till o från jobbet.
Lite daglig-shopping på Maxi men även resa till släkten på ca 15 mil enkel (övernattar).
Kan det vara det mest ekonomiska man kan köpa kanske (bortsett från inköpskostnaden).?
Den verka vara snål på bränsle men ge 135km/h topp som är mer än min afrika gör idag (nästan).
Långa serviceintervall såg jag oxå!
Kommentarer och tips på alternativ mottage tacksamt - låga ägarkostnader är prioriterat!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köp en beg Yamaha T-Max 500, kan det finnas en bättre scooter? Tveksamt. Jag har haft 2 st och en massa andra maxiscootrar och den är riktigt fin att köra. Och snabb.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med förgående inlägg. TMax500/530/560 är riktigt fina scootrar. Kombinerar motorcykelegenskaper med scooteregenskaper på ett väldigt bra sätt. Vi talar då om bortåt 150 000 kr för en ny men bara runt 25 000 kr för de äldsta (2002-). Ofta lågmilade, av något skäl.

Jag körde 3000 mil på min 2002:a innan jag bytte ned mig till något "sämre" som skulle få stå ut med vinter och slask. Körde då ett par år med italienare i 200 cc-klassen innan jag flyttade upp en liten bit i storleksskalan till 300 cc. En storlek som passar mitt körbehov utmärkt, som det ser ut numera. Liten nog i stan, stor nog på 90-vägen. Men det är jag det...

Yamaha XMax 300 är också j*kligt fin att köra. "Stor nog, liten nog", typ. :) Bra bett i den lilla 300:an.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej och tack för alla tips.
Tmax'en är ju fin men det gränsar mer till MC då och jag ser att packningshålet är betydligt mindre, en slags modifierad MC som är lättare att kliva på.. men nog så viktigt..
Jag kör nästan bara 1.5-mils sträckor ett par tre gånger per dag, visst T-MAX verkar riktigt riktigt kul men drar inte bränsle/skatt/försäkring/ägarkostnader iväg jämfört med en X-MAX eller Forza?
Till släkten 15 mil kan jag åka trevliga små vägar och behöver inte marscha motorväg om jag inte vill - så tänker kanske 300 kan funka..
160k för en T-max eller 70k för en Forza350 (eller X-max) är mycket pengar.
Jag kommer nog snart att bli utan jobb så jag vill hitta en rolig och billig lösning.
I och för sig kan jag leta beg T-max för 50-80k men blir dom inte dyrare att äga?
Är T-max betydligt mer MC än X-max/forza eller är dom vetting stabila oxå?
Hade varit kul att hämta ut något nytt men då är det 3xx-storlek som gäller..
Är Kymco eller SYM alternativ vad gäller kvalite?
Är beg Burgman 400 samma kvalite som Forza/X-max?
Läste X-max var mer "stad" och Forza mer långväg.. men det kanske man ska ta med en nypa salt...
Ursäkta många frågor men beslutet är svårt - detta blir sannolikt min sista tvåhjuling och min budget är ca 80k... 188cm & 110Kg...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej och tack för alla tips.
Tmax'en är ju fin men det gränsar mer till MC då och jag ser att packningshålet är betydligt mindre, en slags modifierad MC som är lättare att kliva på.. men nog så viktigt..
Jag kör nästan bara 1.5-mils sträckor ett par tre gånger per dag, visst T-MAX verkar riktigt riktigt kul men drar inte bränsle/skatt/försäkring/ägarkostnader iväg jämfört med en X-MAX eller Forza?
Till släkten 15 mil kan jag åka trevliga små vägar och behöver inte marscha motorväg om jag inte vill - så tänker kanske 300 kan funka..
160k för en T-max eller 70k för en Forza350 (eller X-max) är mycket pengar.
Jag kommer nog snart att bli utan jobb så jag vill hitta en rolig och billig lösning.
I och för sig kan jag leta beg T-max för 50-80k men blir dom inte dyrare att äga?
Är T-max betydligt mer MC än X-max/forza eller är dom vetting stabila oxå?
Hade varit kul att hämta ut något nytt men då är det 3xx-storlek som gäller..
Är Kymco eller SYM alternativ vad gäller kvalite?
Är beg Burgman 400 samma kvalite som Forza/X-max?
Läste X-max var mer "stad" och Forza mer långväg.. men det kanske man ska ta med en nypa salt...
Ursäkta många frågor men beslutet är svårt - detta blir sannolikt min sista tvåhjuling och min budget är ca 80k... 188cm & 110Kg...
Varför just scooter? De har ofta små hjul och massa plast i vägen när man ska meka.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Man blir inte blöt när det regnar. Kan lasta under sadeln. Lätta att kliva av & på. Aldrig haft scooter. verkar lätt att knöla in i garaget bedvid bilen. Coolt. :)
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej,
Nu som lite äldre funderar jag på att sälja min enduro och min XRV750 -01 och köpa en scooter.
Jag har tittat på Forza 350 och den verkar kul, aldrig kört scooter annat än moped innan.
Jag tänkte ha den att pendla till jobbet (18km enkel), lite turer till Willys att handla osv.
Sedan tänkte jag ha den till lite längre resor att hälsa på släkt osv (5-6 ggr per år) - ca 160 km enkerl resa..
Jag är 188cm lång - fungar en Forza 350 till detta och mig tror ni?
Jag har xmax 250 och pendlar 1,7*2 till jobbet. Är kanon. Vill man också köra 16 mil kan nog en 350- vara på sin plats. Anser inte att xmax skulle vara för stad bara.
Har haft Kymco & sym och anser att de håller bra men kvaliteten o körkänslan är ändå ett steg upp alla gånger på de Japanska alternativen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har xmax 250 och pendlar 1,7*2 till jobbet. Är kanon. Vill man också köra 16 mil kan nog en 350- vara på sin plats. Anser inte att xmax skulle vara för stad bara.
Har haft Kymco & sym och anser att de håller bra men kvaliteten o körkänslan är ändå ett steg upp alla gånger på de Japanska alternativen.
Håller med, jag har också haft en Xmax 250.
Den var fin att köra, inte jättesmå hjul, och relativt lång hjulbas, så den kändes stabil.
Förvaring under dynan, och hade även en formanpassad väska nere mellan fötterna, samt att man sitter ganska regnskyddad.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
I våras köpte jag den ena av de två Forza 350 som MC-varuhuset i Vårby
fick sig tilldelade.
Har bara kört 75 mil, men mina erfarenheter är att den går mycket
bra, att hålla 120 på motorväg går alldeles utmärkt.
Den justerbara vindrutan är inte optimal för mig. Har jag den
i högsta positionen blir det ett högt vasst brus i hjälmen så jag
drar ned den en bit så den åtminstone mildrar vindtrycket mot bröstet
och något mindre turbulensljud i hjälmen.
Hur man upplever det är naturligtvis beroende på hjälmen och förarens längd.
Jag är 184 cm.
Sätet har en hög valk mellan förardelen och passagerardelen av sätet. Den gör att jag
sitter närmare styret än vad jag trivs med. Jag vill kunna sitta längre
bak för att sträcka armarna och kunna luta mig ner bakom rutan vid högre farter.
Såg att ett företag i Thailand säljer släta o lägre säten på eBay.
Men som tidigare sagts, provkör.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hur mycket dyrare blir en Tmax beg jmfört med en ny forza/Xmax att äga?
Är 188cm och 32" benlängd- någon att föredra?
Läst att Yamaha är lite mer kvalitet än hondan...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top