Yamaha aerox 4 2020 (vet att det inte är en mc men skulle gärna vilja ha hjälp)

The38

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Snart en Yamaha mt-125 2021
Om jag köper en ny cdi box till moppen och allt annat är original, hur snabbt tror ni att den kommer gå då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men jag kan ju inte komma upp tillräckligt i varv med denna cdi den motorbromsar när man kommer upp i 49

Ja, du går i varvstoppen för att din originalvariator inte växlar upp ordentligt.
Malossivariatorn växlar upp så du kommer nog knappt upp till varvstoppen annat än i någon nerförsbacke.
 
Last edited:

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Hej Theo,

Som jag har förstått det så höjer en trim-CDI maxvarvet. Men om man inte moddar variatorn så kommer motorn att övervarva om du pressar den och då kan den gå sönder.
Om man är försiktig så går det ju att köra lite fortare men det är risk att man varvar för hårt.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Om du tvunget vill att moppen ska gå fortare så är det nog enklare att sälja den och köpa en Aerox 2-takt eller liknande.
Tveksamt att du kommer få ut särskilt mycket mer fart ur en 4-taktare, den kommer fortfarande kännas sjukt trött.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du tvunget vill att moppen ska gå fortare så är det nog enklare att sälja den och köpa en Aerox 2-takt eller liknande.
Tveksamt att du kommer få ut särskilt mycket mer fart ur en 4-taktare, den kommer fortfarande kännas sjukt trött.

Frun hade en Neos 4t några år den gick ganska okej med bara variatorn bytt. Från start växlade den lägre så att motorn varvade upp högre så accelerationen blev bättre och väl uppe i fart växlade den upp så att farten ökade.

Original tog varvstoppen tvärstopp vid 45 km/h så det kändes som att köra in i en vägg. Med variatorn gick den aldrig mot varvstoppen med mig på och då har jag för mig att den gick kring 60-65 km/h.
Tror varvstoppen tog i strax under 70 men då krävdes det nerförsbacke.

Nu är en Neos inte en Aerox och jag kan minnas siffrorna lite fel men jag tror ändå det är nära vad man kan förvänta sig. En CDI med högre varvstopp skulle ha varit helt meningslös utan andra modifikationer.

Visst det är fortfarande en trött moped men den blir ändå ganska okej, jag lånade den ibland på sommaren för att småhandla eller posta brev.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Som du säger, fortfarande rätt trött oavsett vad man gör (bortsett från att småhandla, då är det kung!).
Tragiskt att tvåtaktare fasats ut så hårt, börjar bli grisigt dyrt även med lite äldre moppar/125or som är tvåtakt, även om skicket är katastrof... :cry:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Frun hade en Neos 4t några år den gick ganska okej med bara variatorn bytt. Från start växlade den lägre så att motorn varvade upp högre så accelerationen blev bättre och väl uppe i fart växlade den upp så att farten ökade.

Original tog varvstoppen tvärstopp vid 45 km/h så det kändes som att köra in i en vägg. Med variatorn gick den aldrig mot varvstoppen med mig på och då har jag för mig att den gick kring 60-65 km/h.
Tror varvstoppen tog i strax under 70 men då krävdes det nerförsbacke.

Nu är en Neos inte en Aerox och jag kan minnas siffrorna lite fel men jag tror ändå det är nära vad man kan förvänta sig. En CDI med högre varvstopp skulle ha varit helt meningslös utan andra modifikationer.

Visst det är fortfarande en trött moped men den blir ändå ganska okej, jag lånade den ibland på sommaren för att småhandla eller posta brev.
Helt rätt bra tips!
Jag har två stycken identiska mopeder med denna motor.
Med variatormodifikationen gör dom stax över 60km/h, och fördelen är att man varken ser eller hör att den är "trimmad".
Jag hävdar faktiskt att den bara går som den ska, som det var tänkt från fabriken.
Så, passa dig för att höja varvtalet på den, det tär på livslängden.
Exakt det här behöver du:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
52 km är max en variator moppe får gå. En växlad moppe får endast gå i 45.

Skilnaden beror på att när variator slits ökar farten trots den är original, där av fart skillnaden mellan växlad o variomat
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
52 km är max en variator moppe får gå. En växlad moppe får endast gå i 45.

Skilnaden beror på att när variator slits ökar farten trots den är original, där av fart skillnaden mellan växlad o variomat
Var kan man läsa om det?
Min uppfattning är att max 45km/h gäller alla så kallade "EU mopeder" oavsett drivlina.
Sedan finns det en marginal för felmätning, som man har fastställt till 7km/h, precis som för alla andra fordon, därav så säger man 52km/h.

Edit:
Hörde med en kamrat som är polis, och hen satt att man generellt sett bara drar av 3km/h nuförtiden.
Så, det kan alltså vara lite tajtare med hastighetsöverträdelserna.
Och sedan sa hen att dom har bra koll på hur fort en originalmoped går, och i och med helfordonsgodkännande så ska den ju vara original, så det är svårt att hävda att just min moped råkar vara ett "super exemplar", som faktiskt är original, men bara går jäkligt bra.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top