Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Säljaren har verkligen koll på läget, har fattat det som ingen annan ännu har fattat, och då menar jag ingen annan. Jag ska visa denna annons för klubbtidningens redaktörer, då kanske jag kan få betalt en rejäl penningsumma för mina små mästerverk som knappras ut. Fast små mästerverk känns lite småttigt, Pulitzerprisvinnade scoop, världslitteratur är ord som är mer rättvisande. Varför blev jag förövrigt bara bästa MC-journalist, tycker bästa journalisten någonsin alla kategorier och genom alla tider vore mer passande....

Utöver det så är Suzukin är faktiskt riktigt fin, på riktigt.
 
"Då den är i bästa möjliga skick så finns det en artikel om just denna hoj på "MC Veteranen", skriven av Sveriges bästa MC-Journalist nämligen THOMAS GRANDELL."

....skönt att annonsören tog till i underkant och inte överdrev i alla fall!!!

Men då kanske du vet varför Bike utnämnde Suzukin till "Årets Citron". jag är nyfiken, kände ju direkt köpbehovet nu när jag inte har någon gammelhoj
 
Det var en liten dröghög att köra. Den var ovillig att arbeta och kändes större än andra 500or - på helt fel sätt.
Samtida Yamaha XJ 500/550 var en dröm i jämförelse.

Sukans enda klejm to fäjm var växellägesindikatorn med LED-display.
My God vad modernt det var med de röda strecken som bildade siffror!
6 växlar fanns det att bläddra mellan också. Framtiden här redan nu.
 
Suzukin var inte så pigg, den lovade mycket men gav lite. I artikeln skriver jag om detta och att det verkar som om förminskningen från 550 till 500 kan vara boven, något blev fel. Artiklar från USA från den tiden med ursprungsvolymen 550cc säger inget om slöhet.
Fast att köpa en 500 från den tiden för att den är snabb är inte grundtanken så Yamaha, Suzuki eller Kawasaki kvittar egentligen. Hondas 500 som kom 1978 däremot är det nog bara blinda som köpte, det fanns många blinda i Sverige på den tiden.
 
Suzukin var inte så pigg, den lovade mycket men gav lite. I artikeln skriver jag om detta och att det verkar som om förminskningen från 550 till 500 kan vara boven, något blev fel. Artiklar från USA från den tiden med ursprungsvolymen 550cc säger inget om slöhet.
Fast att köpa en 500 från den tiden för att den är snabb är inte grundtanken så Yamaha, Suzuki eller Kawasaki kvittar egentligen. Hondas 500 som kom 1978 däremot är det nog bara blinda som köpte, det fanns många blinda i Sverige på den tiden.
Jag köpte min Suka 500 -78 och tyckte då att den gick av bara h-vete. Från 125a till den var steget stort (då) ?20210920_184200.jpg
 
Jag köpte min Suka 500 -78 och tyckte då att den gick av bara h-vete. Från 125a till den var steget stort (då) ?View attachment 464674
Den var snygg!
Outathisworld-snygg.
Men, blickade bakåt i designen under en tid när retro - i den mån ordet ens användes, inte var positivt laddat.

Sedan fanns det en del underliga importörsbeslut på hojen:
Från fabrik hade den blinkers med en ljusöppning som var större än dåtidens snusdoselock.
...men inte H4 insats som huvudstrålkastare.

Där satt en eländig 45/40w Bilux-lampa, just snäppet bättre än ett stearinljus och ungefär samma effekt som mopparna hade.

Yamaha hade H4 direkt från linan långt ner i modellprogrammet och Hondaimportören byggde om till H4 här hemma innan leverans sedan typ 5 år sedan eller så.

Kawasaki?
Ingen aning. Det var bara posörer som körde Kawa på den tiden, så dom brydde sig inte, eftersom ingen ser dig när det är mörkt.

Efterträdaren till GS 500 hade "Katanadesign" och 550-motorn, men jag minns även den som ovillig - speciellt i den futuristiska kostymen.

Däremot förstår jag fuller väl att den kändes blixtrande snabb direkt efter 125a-tiden.
 
Last edited:
Jo, då var det ballt och såklart den tuffa Petroff skinnpaj var ett måste och manchesterbrallor (inte lika tufft, kanske) ?
Det är nog första gången jag ser manchesterbyxor på en hojåkare. När alla andra hade jeans och kanske tillhörande nyckelkedja för att visa hur outlaw och spännande de var. Så visar du var skåpet ska stå med manchesterbyxor. I am a free sprit and I dont care about rules. Det var du som var outlaw och de som var kollektivet.:hihi
 
HB1, 2 och 3 finns i alla fall.
Bimota är inte nya i branschen.
Har för mig att ettan var cb900, tvåan 750(dubbelkam), trean1100.
Skulle vara roligt att göra i ordning en -70/-80tals specialare någon gång.
Bimota ligger inte närmast mitt hjärta (även om de är coola).
Rickman Metisse, Nicco-bakker, Harris eller Egli däremot...
En Egli "red baron" med vässad CBX sexa vore skoj!
En Egli red baron fanns som "ess" i ett kortspel som jag hade som liten :hjarta
Aldrig sett en till salu någonstans.
 
Jag köpte min Suka 500 -78 och tyckte då att den gick av bara h-vete. Från 125a till den var steget stort (då) ?View attachment 464674
Har samma erfarenhet och nästan samma bild men några år senare. Öppen hjälm och svartvitt men samma vinkel. En gul Yamaha 125 var det jag kört innan så det var en Superbike inte bara i att gå fort utan även få ner farten. Tur att asfalten var torr och jag inte tog i första gången jag bromsade...
ME77 var riktigt bra däck på den tiden...
 


Citat:


Låter bilderna tala för sig själv.

FÖRST TILL KVAR gäller!
HÖSTPRIS!
Är detta verkligen något som driver upp priset och lockar köpare?
"En riktig "head turner" som drar till sig mycket uppmärksamhet och låter helt otroligt med sitt specialbyggda avgassystem. Unik tank med handgjord rostning med överdrag av klarlack. Ombyggd sadel med komfort. Gul framlampa med svart stötskydd."
 
--
Hondas 500 som kom 1978 däremot är det nog bara blinda som köpte, det fanns många blinda i Sverige på den tiden.


Den brunorangea tjocksadeln?

min_115112_277242.jpg


Här med 4-1 system.
Original var 4-4.
Typ sist i klassen - i världen, att sporta 4 blås där bak.

Ett hemskt härke, speciellt ställd brevid sitt egna grundämne:

honda-cb550k-74-01.jpg
 
Glömde CB500K3 som Honda sålde ut de sista av 1978 och den är väl i klass med de andra, inte fulare eller snyggare än de andra från YamKaSuki.
Vad jag menade var den här...
 

Bifogat

  • IMG_1175.JPG
    IMG_1175.JPG
    341.5 KB · Visningar: 35
Är detta verkligen något som driver upp priset och lockar köpare?
"En riktig "head turner" som drar till sig mycket uppmärksamhet och låter helt otroligt med sitt specialbyggda avgassystem. Unik tank med handgjord rostning med överdrag av klarlack. Ombyggd sadel med komfort. Gul framlampa med svart stötskydd."
Självinsikt verkar vara en bristvara hos somliga hojbyggare.
 
--




Ett hemskt härke, speciellt ställd brevid sitt egna grundämne:

View attachment 464682
En sån skulle pryda vilken hojsamling som helst. Lillebror till Hondas klassiska CB 750 -69, den första riktiga superbiken. Samma linjer och utförande. För många är det fortfarande så en "riktig" motorcykel ska se ut, och snygga harmoniska linjer är det hur som helst.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top