Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Elskenor i vägen är redan lika obsolet som etanol och vad jag vet så har man väl tagit bort teststräckan mellan Gävle och Sandviken av just det skälet.
Enl programmet så skulle det läggas en rätt lång sträcka någonstans, har glömt var, kanske Jönköping.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu har Ygeman löst problemet med lastbalanseringen, det blir elproducenternas ansvar att elen används på ett effektivt sätt: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-elen-anvandas-effektivare/

Som sagt, vi har ingen brist på något, det som finns används bara fel.
Som surgubbe, och när man jobbar inom energisektorn, så blir jag så otroligt less på politiker, media och andra människor som blandar ihop energi och effekt, men även elhandelsbolag, elproduktionsbolag och elnätsbolag.
Det blir liksom ingen trovärdighet i resonemanget. :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Yamaha, Honda, Piaggio och KTM har skrivit avtal om att utveckla standardsystem för utbytbara batterier på motorcyklar samt diskutera och utveckla infrastrukturer för laddning.

Mäh.....vadf..n....
Jag vill ju inte ha ett batteri i min hoj som har varit i en KTM!!!
Med tanke på till exempel smittspridning som är så aktuellt :gnissla
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som surgubbe, och när man jobbar inom energisektorn, så blir jag så otroligt less på politiker, media och andra människor som blandar ihop energi och effekt

Min känsla är också att Folkhögskolans sexveckors journalistutbildning inte lägger någon större vikt vid storheter och enheter...

Mäh.....vadf..n....
Jag vill ju inte ha ett batteri i min hoj som har varit i en KTM!!!
Med tanke på till exempel smittspridning som är så aktuellt :gnissla

I Sunderbyn...

Hannuse: -"Doktorn, det kliar så vansinnigt på min lem...".
Doktorn: -"Hoppsan, du har nog fått en släng av KTM...".
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Varför vill man bygga med skenor istället för t.ex. luftledning?
Känns som att det kan vara ganska stökigt att hålla rent inte minst från snö.
Luftledningar är besvärligt på vägar där man har trafik som kan korsa ledningen. Efter min tid på elbolag har jag lärt mig att inte alla tänker på ledningarna när de ska förbi. På marken slipper man en del skador.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ska byggas elväg mellan Hallsberg och Örebro https://www.trafikverket.se/nara-di...-forsta-permanenta-elvag/e20-hallsbergorebro/
Det påstås att elvägar har en viss potential och som elingenjör tycker jag det låter praktiskt.
Det står att dom ska lösa betalningen också. Ja, hur är det tänkt med betalning för att utnyttja skenor i marken? Det går ju inte att stänga av dom om man inte betalar, då faller det för alla, och det går inte att ha grindar i ändan på vägen och bara släppa in betalande. Ska bilen ha styrning i sig, så att den inte börjar använda strömmingen innan den har fått ok från betaltjänsten?

Det här är också spännande:
Aktuell sträcka går mellan trafikplats 106 vid Brändåsen och trafikplats 110 Adolfsberg på E20. Sträckan är totalt ca 21 km lång, med två körfält i vardera riktningen. Sträckan förbinder godsbangården i Hallsberg med handels- och logistikområde i Marieberg samt närhet till Örebro flygplats.
Vänta här nu, hur kan man räkna in något man vill ha bort, inrikesflyg i synnerhet, och gärna flyg i allmänhet, som något positivt i valet av plats för försöken med eldrivna lastbilar?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Luftledningar är besvärligt på vägar där man har trafik som kan korsa ledningen. Efter min tid på elbolag har jag lärt mig att inte alla tänker på ledningarna när de ska förbi. På marken slipper man en del skador.

Rimligt. Men problematiken med snö, is, löv, delar av Tjetjenska lastbilsdäck och en massa vanlig skit måste vara ett ganska stort bekymmer?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det jag hörde om var med mekaniska strömavtagare.
Tänk alla foliehattar som nojjar över 5G och är elöverkänsliga osv.
Dessa slipper vi på vägarna framöver.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet inte hur man löser släpskon vintertid rent praktiskt. Vad gäller obehörig kraftavledning kan man ha GPS som talar om när behöriga är på plats. Som jag förstår det så är det bara avsnitt av vägen som har skenor så man laddar inte hela tiden.

Det låter ändå trevligt om lastbilar skulle lukta Scalextric istället för dieseläckel.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Debitering är inget stort problem att lösa med GPS och kommunikation med fordonets laddutrustning. Tror inte det kommer dyka upp horder av östatsbilar med hemsnickrade släpskor och ombordladdare och snika till sig gratis el.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Som surgubbe, och när man jobbar inom energisektorn, så blir jag så otroligt less på politiker, media och andra människor som blandar ihop energi och effekt, men även elhandelsbolag, elproduktionsbolag och elnätsbolag.
Det blir liksom ingen trovärdighet i resonemanget. :va
För den som inget ändå förstår så spelar det ingen roll vilket som är vilket eller varför.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förslaget, som drygt 30 miljöpartister ställer sig bakom, går ut på att partiet ska verka för att SVT ökar sin bevakning av klimatnyheter.

Mer specifikt vill motionärerna att SVT inför 15 minuters ”Klimatnyhet” i sina rikstäckande nyhetssändningar.
En av de miljöpartister som tidigare ställt sig bakom förslaget är riksdagsledamoten Rebecca Le Moine, som också är partiets talesperson för biologisk mångfald.

Men till Svenska Dagbladet säger Le Moine att hon inte längre stödjer förslaget.

”Jag håller med om att mer kunskap och information måste ut i samhället kring klimat- och miljökriserna vi befinner oss i. Däremot kan det uppfattas som att politiken ska detaljstyra media, men det är inte politikens uppgift att styra Public Service” säger hon till tidningen.
Om de bara kunde få igenom förslaget utan att det skulle kunna uppfattas så som att politiken detaljstyr media så hade det däremot varit bra.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En av de trettio stollarna har iaf känt en viff av den unkna DDR-doften och ångrat sig.

 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top