Jag säger inte att staten inte kan utföra något bra. Jag säger att det saknas incitament för att göra det bättre och mer kvalitetssäkert. Marknaden har dessa incitament och gör jobbet bättre generellt. Ibland sämre innan marknaden reglerat sig. Att statliga verksamheter jobbar helt utan incitament är felaktigt. De har en budget att förhålla sig till men marknaden är starkare. Bilprovningen gick back många år och fick lösas ut av skattemedel. Således tog de inte självkostnadspris för en besiktning. Hade det varit självkostnadspris så hade de inte gått back.Så vitt jag minns så var den statliga bilprovningen också effektiv och kvalitetssäker (vad betyder det ordet?), man har nog samma regelverk och protokoll oavsett om det är statligt eller privat. Man behöver inte incitament för att göra sitt jobb, se på andra statliga verk som Skatteverket, Trafikverket eller Transportstyrelsen. De sköter alla sina jobb utan att ha några vinstkrav att ta hänsyn till.
Skolan är gratis på så sätt att man inte betalar för att gå i skola. Att det sen finansieras med skattemedel är en annan sak. Avsikten med detta system är skola, vård och omsorg då blir tillgängliga för alla och inte bara för de som kan betala. Vi har valt det systemet eftersom det utjämnar litet av livets orättvisor och gör utbildningen tillgänglig för alla. I slutänden är det något vi alla tjänar på, vem vet vilka talanger som kanske aldrig hade kommit till sin rätt om utbildningen krävde pengar för att vara tillgänglig.
Skola för barnen tycker jag definitivt ska vara skattefinansierad. Kolla skillnaderna mellan kommunala skolor och privata. De privata har generellt bättre studieresultat, högre lärartäthet och de lyckas göra vinst. De kommunala går oftare back och har sämre studieresultat. På samma budget som de privata. Är ”problemet” med skolornas vinster att skolpengen är för hög eller att de kommunala är ineffektiva?
Jag ser inte skolan som gratis. Jag betalar mycket och gärna till barnens utbildning. Dock är det inte samma som att jag vill betala mer än nödvändigt eller betala för en dåligt utförd tjänst.