Idag för 20 år sen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kommer ni ihåg, ni som är gamla nog, vad ni gjorde och hur ni reagerade när ni först såg filmerna på flygterrordådet mot USA, World Trade Center?

Personligen vet jag, men har lite diffusa tidsbegrepp då jag befann mig på rehab efter olycka med en mötande vänstersvängare några veckor tidigare.

Kryckade mig bort till måltid, (em-fika, är det möjligt?), och proklamerade, något högtravande, inför en onåbar publik av personal och mestadels strokepatienter att ; "nu blir inget sig likt för nu flyger de flygplan rakt in i mammons tempel".

Nåväl, en stund senare kommer en ur personalen springande i förstadie till panik och skriker att det har kraschat plan i skyskrapor i New York. Personalen skriker vanligtvis inte i dessa faciliteter varpå det bland patienterna utbröt ett bekymrat mummel.

Sen såg jag dessa klipp och intervjuer på repeat hela natten.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag satt på jobbet och märkte att det var svårt att få telefonmodeminternetet att fungera.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi hade EM-fika på jobbet och när jag kom tillbaka till skrivbordet och kollade nyheter hade ett flygplan kört in i ett hus. Strax efter kom nyheten om plan två. Vet inte om minnet spökar, men det påstår att någon nyhetssite visade det live.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kom hem från skolan. Farsan satt på bordet i vardagsrummet för att komma närmare TVn. Skrek att världskriget är igång och att vi snart inte har någon mat på bordet. Morsan skickades iväg för att handla konserver. Ingen fick se glad ut eller prata om något roligt.

Drog till fritidsgården där folk inte var hysteriska.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jobbade i Österrike.
Satt i trädgården på hotellet då frun ringde och sa att ett plan kraschat in i WTC.
Gick in och såg plan 2 krascha live på TV'n i lobbyn.
SURREALISTISKT!
Plockade snabbt ihop och åkte till flygplatsen 6 timmar för tidigt.
Vi hann ändå bara precis på planet hem efter alla kontroller...
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag satt hemma i soffan nyvaken efter att ha jobbat natt när farsan ringde och sa att jag skulle slå på TVn, ett plan hade crashat in i en skyskrapa i New York.
Slog på CNN (det var rät grymt med parabolantenn en gång i tiden) och såg crash två live.
Jag körde buss på den tiden och hade dagen innan släppt av 35 Amerikaner i Stockholm som skulle flyga hem, kunde ju inte låta bli att tänka på om någon av dom hade varit med på något av planen.

En dag senare fick jag mail från en av dom att dom hade blivit omdirigerade till Island för att sen flyga till Kanada och vidare till USA.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Satt på jobbet men var med i en maillista där det var ett gäng journalister som berättade om flygplan hade flugit in i tornet så jag hörde det ganska snabbt där och spred till kollegor varpå det mesta arbetet upphörde ganska snabbt. De flesta stora nyhetssidor brakade snart ihop av överbelastning så man letade fram obskyra småtidningar för att få något som uppdaterades. Efter ett tag gick ett antal kollegor iväg och satte sig i ett konferensrum och tittade på CNN live istället. Tror dock det var efter andra huset träffades. Sen när det pratades om pentagon var träffat, störtade plan på annan plats och vid något tillfället om bomber utanför kongressen(någon mer som minns något om det?). Samt ett gäng plan som dom inte fick kontakt med och trodde var på väg mot andra byggndader samt uppskattningar om 10000tals döda så kändes det ju lite som världen var på väg att braka ihop.

På eftermiddagen övningskörde jag mc och det gick "sådär".
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Var ensam hemma den dagen med nåt projekt på gång, för att jag vet att jag stod upp och hade TVn på i bakgrunden, min tjeckisktillverkade gråa Sony 29". Såg skyskrapan och röken, tänkte ".. vilken skön bild!", det ändrades dock strax när jag förstod vad som hade hänt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Satt i TVsoffan och skulle äta hemma hos föräldrarna när nyheten började rulla in ett flygplan som kört in i WTC. Det var mycket spekulationer om vad som hade hänt, sedan kom plan två live och drog in i torn två och det var slut på spekulationerna. Pågående terrordåd, live tv på folk som hoppade från över branden och allmänt fanstyg. Spekulationer om ett tredje plan som var på väg nånstans, och sedan skall det i Pentagon och en journalist som stod på marken utanför spekulerade i om någon sprängt en lastbil där. Nånstans där föll WTC med.
Åt upp och gick och sa till mor att det var ett terrordåd i amerikatt så nu skulle det bli krig nånstans igen. Minns inte vad jag gjorde resten av dagen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På 5-årskontrakt för Ericsson i Lynchburg, VA. Vaknade upp lite sent, slog på TV'n. Ringde jobbet och sa att jag inte skulle komma in den dagen. Enligt lokala TV-kanalerna var polis och militär utkommenderade och jag tänkte att en utlänning skulle dra uppmärksamhet till sig i vägspärrarna. Staden hade då två nukleära forskningsenheter. Åkte till jobbet dagen efter och fick visa Ericsson-legget för militärerna som vaktade med vapen utanför jobbet. Knackade på hos chefen och avslutade kontraktet. 6 månaders uppsägningstid. Landade i Sverige 12 April 2002.

1631364178778.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi var några som gick igenom högskolan, och det var plötsligt stora grupper med människor som stod och stirrade på tv-apparaterna som normalt sett visade en slinga med nonsens som ingen någonsin tittade på. Det var Rapport tror jag, och något om en flygolycka i USA, men det var något som inte stämde när ett plan till flög in i skyskrapan bredvid.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det var dagen innan vi skulle ha en skoluppgift på engelskan på gymnasiet där vi skulle stå inför klassen och prata om en engelskspråkig nyhet.
Den uppgiften vart inställd då läraren och vi andra inte ville höra samma sak 20 ggr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade precis kommit hem från jobbet, på bilradion pratade man om en flygolycka så jag slog på TV-n.

Direktsändning utan ljud eller kommentarer på en brinnande skyskrapa. Plötsligt kom ett till flygplan och körde in i skrapan bredvid. I direktsändning.

Chock, för man förstod direkt att detta inte var någon olycka och absolut ingen visste ju om detta var isolerat till USA eller vad soM skulle hända.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Var på jobbet och jobbade eftermiddag när dom pratade på radion om en olycka om ett plan som kört in i en skyskrapa. Sen kom de fler .....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top