GSX750ES med stuk åt XR69 hållet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Eventuellt är det en bilresa till Lycksele/Hemavan på gång i februari från Uppsala. Åker troligen i en Trafic så finns plats för minst en hoj om så skulle vara. En bit av vägen då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eventuellt är det en bilresa till Lycksele/Hemavan på gång i februari från Uppsala. Åker troligen i en Trafic så finns plats för minst en hoj om så skulle vara. En bit av vägen då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Tack för erbjudandet men det verkar som jag kan få hjälp med transport på närmare håll att få upp hojen om jag inte åker söder ut vid jul och då har jag bara 9 mil att hämta hojen.

Vilken väg åker ni norrut? Jag misstänker att ni viker av från E4:an för långt söder ut för att det ska bli värt besväret och det gör inte så stor skillnad för mig. Har ca 40 mil till Lycksele och 50 mil till Hemavan och hojen står några mil utanför Sundsvall, har 67 mil att hämta hojen så blir det väldigt lite skillnad och mindre i tid tror det går nästan lika fort till Sundsvall som Lycksele och då kan jag övernatta där hos frugans syrra, svågern eller svärföräldrarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då står hojen äntligen i garaget.

Skicket utvändigt verkar enlig mig riktigt bra med tanke på åldern, tog bara och gjorde en snabb överblick på vad jag dragit på mig. Konstaterade att jag har lite att göra, testade stoppa i ett batteri och motorn går runt och får upp oljetrycket, tömde tanken på soppa och det var ingen rost eller skit i tanken så det var ju bra dock går inte bensinkranen att röra så det blir det första att fixa. Både fram och bakbromsen fastnade då jag testade om det fanns bromsar men släppte efter att jag lossade bromsslangarna så det blir att renovera bromsok, huvudcylindrar och köpa nya bromsslangar vilket jag räknat med att göra i vilket fall som helst och bromsoljan såg inte ut så kul. Räknar också med att renovera framgaffeln och passade på att köpa gaffeltätningar innan Brexit om det skulle bli tull och moms från England. Sen är det väl lika bra att lossa förgasarbryggan och kolla upp förgasarna på en gång, fast man kunde ju chansa att starta som den är bara för att se om man får nåt liv i den.

Som sagt lite att göra och jag konstaterar att mina övriga hojar som bara har en eller två cylindrar är lite enklare byggda ;) Nu ska jag få liv i denna men det lär få vänta nåt tag då jag vill göra klart det sista på kompressor Hondan innan jag ger mig på nästa projekt.

Så här ser den ut, lite skitig och dammig
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då står hojen äntligen i garaget.

Skicket utvändigt verkar enlig mig riktigt bra med tanke på åldern, tog bara och gjorde en snabb överblick på vad jag dragit på mig. Konstaterade att jag har lite att göra, testade stoppa i ett batteri och motorn går runt och får upp oljetrycket, tömde tanken på soppa och det var ingen rost eller skit i tanken så det var ju bra dock går inte bensinkranen att röra så det blir det första att fixa. Både fram och bakbromsen fastnade då jag testade om det fanns bromsar men släppte efter att jag lossade bromsslangarna så det blir att renovera bromsok, huvudcylindrar och köpa nya bromsslangar vilket jag räknat med att göra i vilket fall som helst och bromsoljan såg inte ut så kul. Räknar också med att renovera framgaffeln och passade på att köpa gaffeltätningar innan Brexit om det skulle bli tull och moms från England. Sen är det väl lika bra att lossa förgasarbryggan och kolla upp förgasarna på en gång, fast man kunde ju chansa att starta som den är bara för att se om man får nåt liv i den.

Som sagt lite att göra och jag konstaterar att mina övriga hojar som bara har en eller två cylindrar är lite enklare byggda ;) Nu ska jag få liv i denna men det lär få vänta nåt tag då jag vill göra klart det sista på kompressor Hondan innan jag ger mig på nästa projekt.

Så här ser den ut, lite skitig och dammig

Låter som ett perfekt objekt. Lagom mycket fix men ändå i bra skick rent allmänt. :tummenupp

Blir kul att följa när du väl kommer igång. Får väl göra något garagebesök till sommarn kanske också om vi överlevt pesten, bor ju i trakterna. :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter som ett perfekt objekt. Lagom mycket fix men ändå i bra skick rent allmänt. :tummenupp

Blir kul att följa när du väl kommer igång. Får väl göra något garagebesök till sommarn kanske också om vi överlevt pesten, bor ju i trakterna. :hej

Jag hoppas att den även maskinellt ska vara i hyfsat skick, är lite sugen på att testa starta men möjligen om jag skulle testa med en extern tank. Har ingen extärn tank men tror jag ska köpa en så jag har en är ju enklare än att hålla på att lägga tanken på nåt och dra lång slang, kommer inte på att jag har nån lämpligt att ha som tank här hemma bland skrotet.

Det är väl bara att titta förbi längre fram då eländet avtagit, är väl en lagom tur hit och jag tror man kan ta lite mindre vägar hit och komma ut i Morjärv för att slippa värsta vägarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk nu på att bensinkranen är av PRI-typ på hojen.

Vad ska man tänka på då utöver att inte lämna kranen på pri och se till att man har vakuum till kranen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hoppas att den även maskinellt ska vara i hyfsat skick, är lite sugen på att testa starta men möjligen om jag skulle testa med en extern tank. Har ingen extärn tank men tror jag ska köpa en så jag har en är ju enklare än att hålla på att lägga tanken på nåt och dra lång slang, kommer inte på att jag har nån lämpligt att ha som tank här hemma bland skrotet.

Det är väl bara att titta förbi längre fram då eländet avtagit, är väl en lagom tur hit och jag tror man kan ta lite mindre vägar hit och komma ut i Morjärv för att slippa värsta vägarna.

Går den att dra runt med spärrskaft med stiften i så går det bara skära av en petflaska och göra en liten improviserad bensintank med en slang ner till förgasarna och testa starta. Har hojen stått är dock risken att förgasarna är rätt skitiga invändigt och stor risk att flottörventiler trögar och att munstycken är halvt igensatta. Lite små borstar att rengöra med samt lite carb cleaner gör under.

Låter som en plan! Brukar alltid fara någon sväng upp dom där vägarna under somrarna så det blir nog bra. :tummenupp

Vad ska man tänka på då utöver att inte lämna kranen på pri och se till att man har vakuum till kranen?

Ingenting egentligen. Att lämna kranen på PRI är inga problem under förutsättningen att flottörventilerna i förgasarna stänger när flottörhusen är fulla. Som ovan, översyn av förgasarna på gamla hojar är ett av första sakerna man bör se över i min mening.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Går den att dra runt med spärrskaft med stiften i så går det bara skära av en petflaska och göra en liten improviserad bensintank med en slang ner till förgasarna och testa starta. Har hojen stått är dock risken att förgasarna är rätt skitiga invändigt och stor risk att flottörventiler trögar och att munstycken är halvt igensatta. Lite små borstar att rengöra med samt lite carb cleaner gör under.

Låter som en plan! Brukar alltid fara någon sväng upp dom där vägarna under somrarna så det blir nog bra. :tummenupp



Ingenting egentligen. Att lämna kranen på PRI är inga problem under förutsättningen att flottörventilerna i förgasarna stänger när flottörhusen är fulla. Som ovan, översyn av förgasarna på gamla hojar är ett av första sakerna man bör se över i min mening.

Motorn går runt med startmotorn så det verkar lungt, det är väl med ett under om hojen skulle gå utan att lossa förgasarna och gå genom och rengöra dom, tanken ser ju bra ut och soppan var ren då jag tömde ur den så det gör väl att det kanske skulle finnas lite hopp. Tror nog jag ska försöka låna en kompis ultraljudstvätt men det är väl tveksamt om man får ner hela bryggan men man får väl köra och låta två förgasare sticka upp ur locket.

Är det nån som har ni man kan hitta bensinkranar med 44 mm c-c mellan skruvarna som inte är vakuumstyrda? Har även en GS450 tank utan kran som jag e funderar pö att använda till kompressor Hondan. Hur är det egentligen med vakuumkranarna är on och reserv vakuumstyrda? Tar pri soppan från reserven?

Bygger jag egen tank så känns det mer race med en kran utan vakuum och smidigt att slippa vakuumslangen om man vill lossa tanken om man har snabbkoppling till bränsleslangen. Jag kan ju då välja vilken kran jag vill men det är ju annars smidigt att använda en kran som även passar original tanken då jag misstänker att den kommer att åka på och av några gånger innan allt är klart.

Ska försöka få gjort undan Hondan närmaste tiden så jag får börja med denna hoj. Vill starta upp den så man får lite bättre koll på läget.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Pingel är väl märket på bensinkranar som folk svär vid (även jag) men dom är rätt dyra. Finns massor med olika modeller med flera utlopp, på/av/reserv, etc. Finns även adapterplattor att köpa till dessa så att dom passar din hoj, 44mm är standard på många Suzuki.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En liten uppdatering, testade starta upp hojen lite snabbt ikväll för att se om det var nåt liv i den. Hängde på en extern tank och så testade jag starta, nåt glapp i startkretsen är det om den är reläet eller knappen har jag inte riktigt koll på men det får kollas upp. Efter lite nötande med den glappande starten så började hojen tända till och en stund senare gick den på alla cylindrar om än långt ifrån bra med lite små smällar och ojämn gång.

Känns ändå ut ganska bra och är ungefär vad jag räknat med, en eller flera förgasare flödade över och lågfartskretsarna är garanterat igensatta vilket säkert bidrog till smällar på avslag. Nu vet jag att det är liv i hojen så nu vågar jag beställa lite grejer, blir att beställa renoveringssatser till bromsok och huvudcylindrarna och förgasarbryggan bli att ta loss och rengöra förgasarna grundligt och sen synka dessa.

Har lite kvar att fixa på kompressor Hondan men den borde bli klar för våren på en kväll eller två och sen ska ventilerna kollas och ev justeras på KLR:en men efter det blir det att ta tag med denna hoj och se över den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är förgasarna rengjorda och hojen startade fint och verkar gå bra, plockade av kåpan då jag tänkte ta och justera ventilerna och vad fasen inte kunde jag hålla mig utan framlyktan och blinkers åkte av så jag lite snabbt fick testa kåpan. dock så sitter styret och även fästet till original kåpan i vägen för jag tror att den ska upp ca 7-8 cm.

Man borde ju kunna använda styret som sitter på tror inte det är original utan nåt eftermarknads styre för det ska funka att flytta ner det mellan gaffelkronorna. Tror jag köper en ny fästram till kåpan och utgår från den och moddar den så den passar den nya kåpan det borde vara det ett smidigt sätt istället för att bygga helt från scratch.

Tänkte ju inte börja bygga nåt utan bara få till hojen men får väl se om jag kan hålla mig ;)

Nåt sånt här är det tänkt att bli men kåpan ska upp en bit och sen ny tank och bakända.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ventilerna är nu justerade, bara en insugsventil hade lite mindre spel än övriga ventiler som låg på max spel så jag justerade den se sista 0.03 så alla ventiler har max spel för dom lär ju falla med tiden. Förgasarna synkades efter att ventilerna justerats och sen bytte jag olja och filter så nu är motorn klar.

Har börjat se över framänden, har börjat rivit isär gaffeln för att byta packboxar och allmänt göra rent den, plockade också isär antidive ventilen och den har inte funkat för att var ihop ärjat. Då allt var isär testade jag färgborttagning på gaffelbenet på under av fästörat till bromsoket och den verkade funka. Så då började jag med färgborttagnimg på antidive ventilen men färgen sätt ganska bra. Lite motvilligt lade jag på färgborttagning på gaffelbenen men här löstes färgen fint redan första gången åkte mesta färgen av.

Bromspumpen plockade jag också isär och det var inte konstigt att bromsarna inte ville släppa, har en jäkla sörja i botten på koppen så det lilla hålet var helt igentäppt. Den är nu rengjord och ska renoveras och jag tror att den också ska få en omgång med färgborttagning för att få bort den svarta lite slitna färgen och så gillar jag aluminium finish bättre än svart.

Lite isär plockad nu


Färgborttagning på gång
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag äntligen fått bort färgen från gaffelbenen och anti dive ventilerna. Anti dive ventilerna var hemska att få rena från färg då dom är väldigt grova i gjutningen så jag har fått ofta ren porerna med skruvmejsel och tandläkarsond, gaffelbenen vad betydligt lättare att få rena då dom var mycket slätare.

Får se hur jag gör med bromsoken om jag tar och strippar dom med men jag vet inte hur jäkligt dom är att få rena. Sen misstänker jag att fästbygeln till oket är eloxerat och det är ju tråkigt på riktigt att få den metallren.

Undra hur det skulle funka att lacka oken? Tänker mig att denna hoj ska bli vit, röd och blå så då skulle kanske röda eller blå ok inte se ut så dumt? Men frågan är vad för färg man i sånt fall ska ha? Mesta bromsoksfärgen verkar ska penslar på och det är jag tveksam till.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag på äntligen på gång med detta bygge, efter många och men och med ett jäkla tjorv att få fram delar till framgaffeln så har jag äntligen fått ihop hojen.

I tisdags besiktades den för sista gången med sopslut bromsbelägg bak och som det verkar har postmord lyckats slarva bort två omgångar belägg och dom som jag fick som kom fram var fel. Bromsljukontakten fram verkade ha rört sig för den tog långt in då jag kommer på besiktningen men jag gick igenom hojen med blankt papper då jag lovade att fixa detta. Förklarade för vesiktnjngsmannen att det kommer nog att fixas en hel del innan denna hoj är klar ?

Väl hemma fick hojen just kallna och sen åkte förgasarna ur och nu väntar jag på lågfartsmunstycken för den verkar gå snålt där, hoppas postmord inte slarvar bort dom. Sen ska man ju ha tur med posten då dom nu verkar dela ut brev varannan dag?

Plockad isär varvräknaren som inte funkade och det verkar avbrott i ett 33R motstånd men hade naturligtvis slut såna hemna så det är också beställt, får hoppas att det är motståndet och inte IC-kretsen som gett upp för det hade varit kul med varvräknaren denna säsong ut innan den ska rivas, förhoppningsvis i vinter.

Om nån ligger med en instrumentering med fungerande varvräknare eller bara har nån kass instrumentering, eller hållaren med kontrollamporna med multikontakten till kabelstammen så är jag intresserad för jag vill gärna klippa loss kontakten från en original instrumentering och montera den på Koso RX2N instrmenteringen.

Planen är att köra lite nu i sommar så jag får lite mil på hojen innan jag börjar bygga på den, har kört ca 30 mil hittils med några provkörningar och besiktningen.

Lite bilder på väg hem från besiktningen och garaget. 20210713_203625.jpg20210713_203820.jpg20210713_155319.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Undra om man kan få procent på försäljningen ? Lite kul är det ju i alla fall ?

Jag får väl också uppdatera tråden men det är inte lika kul, men vi får se vad fortsättningen blir. Det hade i alla fall kunna sluta betydligt värre än vad det gjorde.

Var ute på en testkörning i måndags efter att ändrat trottelnålarna efter den så kallade vägen där jag bor och kommer efter att jag vänt om hemåt i ca 70-80 km/h över ett sämre parti på vägen men detta har jag aldrig upplevt speciellt dåligt men visst "skakar det till lite" med samtliga hojar i ca 80 km/h. Men nu jävlar hände nåt, jag får ett sjuhelvetes wobbel och sen vet jag inte riktigt, jag åker av hojen och glider efter vägen och stannar väl kanske 30 m bort och hojen ligger ungefär på samma ställe men på andra sidan. Jag ligger på vägen och konstatera att jag kan röra mig och har knappt ont, visst spelar säkert chocken in men ställer mig upp och känner att det svider lite på höger knä och axel och att jag är lite öm i revbenen på höger sida men känner mig okej.

Kan inte säga vad som hände, framgaffeln är renoverad, jag har inte tagit på bromsen vad jag minns så att antidiven hittat på nåt, styrlagren har jag inte kunnat känna nåt glapp i. Där emot då hittade jag en eller två lagningar utan nåt grus som var snorhala då jag kände med foppatofflor.

Konstaterar att jag är jäkligt glad att jag hade skinnkläderna som nog räddat älgjakten detta år, jacka, byxa, handskar, stövlar och hjälm gjorde det dom skulle och säkert jag haft väldigt mycket tur som landat på sidan så att jag inte slagit i speciella hårt och sen glidit efter vägen

Jag ringer bärgaren som bor några km bort som kommer och sen blir det besök på vårdcentralen där man också konstaterar att jag har tre mindre skrubbsår som jag får order att åka hem och tvätta med tvål och vatten och är lite öm i sidan från höger armen.

Hade inte större förhoppningar om hojen med tanke på hur jag tyckte den såg ut men på tisdag åkte jag till verkstaden och kollade den men den verkar ha klarat sig hyfsat om man ser till vitala delar, cylindrarna är lite repade men detta är nog bara kosmetiska och bör gå att bara fila till men tändningen är förstörd, kåpan är bortsliten och tändplattan med pickuperna är skadad men blocket är helt då det klippt skruvarna. Men tank, mätarhus, styren, blinkers höger fotpinne avgassystem är tilltygat så det behöver bytas, reglage och bromspump är lite repiga men dessa kan nog gå att rädda. men i övrigt är den faktiskt hyfsat hel.

Skulle tro att med en ny tändplattan så är det möjligt att hojen går igen, men jag får ju se vad försäkringsbolaget säger lär ju bli inlösen. Får jag nog bra vilket jag troligtvis inte lär få låter jag nog dom lösa in den och avslutar projektet men annars försöker jag nog att köpa tillbaka hojen för att fortsätta med detta projekt.

Vet inte men är lite lur då ryktet gått att jag åkte om kull, för idag då jag kom hem från jaktkojan efter fem dagar i skogen är plötsligt en massa gropar och sprickor igenfyllda efter vägen, inte för om jag vet om det är så mycket bättre är tidigare. Hade i alla fall tur i oturen att inte bli allvarligt skadad och igår sköt jag första älgen för säsongen för Jämthunden.20210831_001750.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Trist, men tur att det gick bra med dig. Hoppas det blir en bra deal med FB och du fortsätter projektet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Cirkulera! Här finns inget att se.

Helt normalt beteende för åttiotalshojar med 16"-skottkärredäck framtill. Det skall helt enkelt vara så på den modellen.



Äsch, jag vet inte. Men, ni som var med då, i början av 80-talet - visst känns olyckstypen igen?
Det plötsliga, oförklarliga wobblet efter lite stalp eller annan skarp ojämnhet i vägbanan.

Många (sade sig) råkade ut för det, få kunde beskriva det vettigt. Minsta lilla svansviftning blev till ett dödswobbel efteråt vid korvkiosken, som dom "redde ut".
Man försökte förklara det hela med "olämpligt monterad extrautrustning", plattslitna bakdäck och dåliga styrlager.
På nästannya motorcyklar.

Andra avfärdade "trenden" med wobblande motorcyklar som masshysteri, bristande körskicklighet, bisarrt skryt eller rena försäkringsbedrägeri.

Då, på det glada 80-talet så hörde jag till den senare kategorin. Jag har aldrig upplevt något riktigt wobbel.
Jag utmanade kompisar att köra deras hojar som påstods bli "okörbara" vid 200 - alltid 200, denna magiska siffra, där livet påstods börja...



Nej, det här blir långt. Bäst att bryta.
Förlåt, vi borde ha en dedikerad wobbeltråd.

Det jag vill ha sagt är att kring allt jäkla skitsnack man hört om wobbel under åren man kunde komma undan med att skylla på just det, så är det just den typen av krasch som Bosse I beskriver som jag haft svårast att avfärda.
Vettiga människor som i sansad fart förlorar herraväldet över en hoj utan vettig förklaring.
Tvära ojämnheter är ofta det som startar just denna typen av beteende, men sedan är det ingen som kan förklara resten.
Den bästa förklaringen jag hört var: "det blev som att köra på tvättbräda, utan att det var någon där."

Vulgärordet "wobbel" fel- och överanvänds en masse, och just här handlar det inte om strukturupplösande egensvängningar i själva materialet. Heller.

Men här finns något!

Då, när wobbel var på modet ansågs både 16" framhjul och antidive som framtiden och undgick såklart granskning.
Kanske, kanske, kanske är det här man skall nysta för att finna svaret till somligas nu förti år gamla pinsamma kullkörningar...?


Äsch, det blev långt ändå. Sry!

Skönt att du klarade dig, och älgjakten. Den är ju viktigare än allt, eller hur? :machinegu
(Skämta om jakt. Fan vad dum jag är...)

Efter jakten - men innan snön får du se till att duplicera passagen med alla dina hojar, en efter en.
Samma hastighet, samma spår och registrera allt som sker. För vetenskapen!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Cirkulera! Här finns inget att se.

Helt normalt beteende för åttiotalshojar med 16"-skottkärredäck framtill. Det skall helt enkelt vara så på den modellen.



Äsch, jag vet inte. Men, ni som var med då, i början av 80-talet - visst känns olyckstypen igen?
Det plötsliga, oförklarliga wobblet efter lite stalp eller annan skarp ojämnhet i vägbanan.

Många (sade sig) råkade ut för det, få kunde beskriva det vettigt. Minsta lilla svansviftning blev till ett dödswobbel efteråt vid korvkiosken, som dom "redde ut".
Man försökte förklara det hela med "olämpligt monterad extrautrustning", plattslitna bakdäck och dåliga styrlager.
På nästannya motorcyklar.

Andra avfärdade "trenden" med wobblande motorcyklar som masshysteri, bristande körskicklighet, bisarrt skryt eller rena försäkringsbedrägeri.

Då, på det glada 80-talet så hörde jag till den senare kategorin. Jag har aldrig upplevt något riktigt wobbel.
Jag utmanade kompisar att köra deras hojar som påstods bli "okörbara" vid 200 - alltid 200, denna magiska siffra, där livet påstods börja...



Nej, det här blir långt. Bäst att bryta.
Förlåt, vi borde ha en dedikerad wobbeltråd.

Det jag vill ha sagt är att kring allt jäkla skitsnack man hört om wobbel under åren man kunde komma undan med att skylla på just det, så är det just den typen av krasch som Bosse I beskriver som jag haft svårast att avfärda.
Vettiga människor som i sansad fart förlorar herraväldet över en hoj utan vettig förklaring.
Tvära ojämnheter är ofta det som startar just denna typen av beteende, men sedan är det ingen som kan förklara resten.
Den bästa förklaringen jag hört var: "det blev som att köra på tvättbräda, utan att det var någon där."

Vulgärordet "wobbel" fel- och överanvänds en masse, och just här handlar det inte om strukturupplösande egensvängningar i själva materialet. Heller.

Men här finns något!

Då, när wobbel var på modet ansågs både 16" framhjul och antidive som framtiden och undgick såklart granskning.
Kanske, kanske, kanske är det här man skall nysta för att finna svaret till somligas nu förti år gamla pinsamma kullkörningar...?


Äsch, det blev långt ändå. Sry!

Skönt att du klarade dig, och älgjakten. Den är ju viktigare än allt, eller hur? :machinegu
(Skämta om jakt. Fan vad dum jag är...)

Efter jakten - men innan snön får du se till att duplicera passagen med alla dina hojar, en efter en.
Samma hastighet, samma spår och registrera allt som sker. För vetenskapen!

HD har ju behållit denna feature på vissa av sina hojar långt in på 2000-talet (googla Dyna Death Wobble)…
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top