Kylarvätskebyte Kawasaki z1000

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej har sökt som en galning efter manualer/videos/beskrivningar men har ej hittat något.

Gäller en 2008as Kawasaki Z1000.

Vart är kylarlocket!? Expansionskärlet sitter ju där bak under passagerarsätet men hur fan fyller man på kylaren då?

Någon som har en sprängskiss/beskrivning eller något liknande som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
 
Byta kylarvätska.

Rekommenderad kylvätska, etylenglykol.
 
Byta kylarvätska.

Rekommenderad kylvätska, etylenglykol.

Tack! Men vart är kylarlocket på motorcykeln? Tro det eller ej men jag hittar inte det..
 
Tack! Men vart är kylarlocket på motorcykeln? Tro det eller ej men jag hittar inte det..
Har du tagit bort nedre vänstra kåpan så du kommer åt avtappningsskruven?

Har du tagit bort bränsletanken ? För tydligen måste man först ta bort bränsletanken.
För att kunna hitta kylarlocket.

Sedan blir det ofta hälla på lite. Innan det är fullt vid kylarlocket.
1) Luta hojen så mycket det går / så mycket man orkar så kylarlocket kommer uppåt / högst upp på kylaren.
2) Räta upp hojen och fylla på mera kylarvätska.
På Sprint RS tog det 40 gånger av 1) och 2) innan det inte gick i mera.
På GSX1300R brukar det räcka med ca 10 ggr innan det inte går i mera.
Starta motorn och låt den gå varm på tomgång.
Fyll sedan på expansionskärlet till översta strecket.
Låt motorn svalna. Den kommer nu suga kylarvätska från expansionskärlet.
När motorn är kall fyll på kylarvätska i expansionskärlet vid behov / om nivån under undre strecket.
 
Last edited:
Har du tagit bort nedre vänstra kåpan så du kommer åt avtappningsskruven?

Har du tagit bort bränsletanken ? För tydligen måste man först ta bort bränsletanken.
För att kunna hitta kylarlocket.

Sedan blir det ofta hälla på lite. Innan det är fullt vid kylarlocket.
1) Luta hojen så mycket det går / så mycket man orkar så kylarlocket kommer uppåt / högst upp på kylaren.
2) Räta upp hojen och fylla på mera kylarvätska.
På Sprint RS tog det 40 gånger av 1) och 2) innan det inte gick i mera.
På GSX1300R brukar det räcka med ca 10 ggr innan det inte går i mera.
Starta motorn och låt den gå varm på tomgång.
Fyll sedan på expansionskärlet till översta strecket.
Låt motorn svalna. Den kommer nu suga kylarvätska från expansionskärlet.
När motorn är kall fyll på kylarvätska i expansionskärlet vid behov / om nivån under undre strecket.
Okej tack så mycket! Det förklarar ju saken varför jag ej hittade den när man måste lyfta bort tanken först. Det förklarar dock inte varför dom har gömt den så onödigt krångligt..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top