Hojvänlig rutt Växjö-Stockholm

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hej beresta forumvänner. Jag köper en hoj i Lund på söndag om allt går väl, och kör den hem till Sthlm via stopp hos brorsan som bor i Växjö. Hojen är en Moto Guzzi V7 utan kåpa så jag tänkte undvika motorvägen. Är det nån som kan tipsa om bra hojvägar på sträckan från Växjö och norrut? Tacksam för all input.

hälsar Loccone
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Växjö till Åseda - Virserum - Målilla - Hultsfred - Vimmerby - Kisa - Linköping - gamla E4 norr ut så långt det går.
Det är väl bitvis lite tråkiga vägar, särskilt kring Åseda men du slipper motorvägar.
Mellan Kisa och Rimforsa är det en sträcka 100-väg.
Du kan ju ta av i Kisa mot Åtvidaberg väg 134 och sedan mot Linköping väg 35.
Ut från Linköping kör du mot Linghem, sedan genom Norsholm, mot Löfstad slott, In mot Norrköping, efter Norrköping av mot Kolmården Krokek så fort det går, upp mot Strömsfors, sedan Stavsjö, Jönåker.
Väljer du att köra Kisa - Åtvidaberg så kan du ta en genväg från rondellen i Vårdsberg innan Linköping mot Linghem.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Växsjö - Vrigstad - Sävsjö - Eksjö - Österbymo - Kisa - Åtvidaberg - Söderköping - färja över Bråviken - Jönåker - Stigtomta - Runtuna - Gnesta - Sötälje och sedan gamla vägen upp till Botkyrka.

Över Ramkvilla - Nye - Svinhult till Österbymo är krokigare men rullar inte på lika bra...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Växsjö - Vrigstad - Sävsjö - Eksjö - Österbymo - Kisa - Åtvidaberg - Söderköping - färja över Bråviken - Jönåker - Stigtomta - Runtuna - Gnesta - Sötälje och sedan gamla vägen upp till Botkyrka.

Över Ramkvilla - Nye - Svinhult till Österbymo är krokigare men rullar inte på lika bra...
Jag har kört delar av denna bla sthlm-söderköping. Mkt fina hojvägar!
Tyvärr funkar det inte att länka en rutt med google maps eftersom den alltid väljer snabbaste väg när någon klickar på länken.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Fasen vad bra. Stort tack för det! Återstår att se om moto guzzin håller hela vägen, men det skall nog gå - uppdaterar tråden när jag kommit hem?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Observera skillnaden mellan mitt förslag och grävlingens.
Hans är roliga kurviga vägar och mitt är hyfsat trevliga som undviker motorväg och med några kul partier.

Lycka till och glöm inte att stanna för fika och mat på ställen du kan sitt och beundra hojen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag bor i Växjö och kan en del vägar i närheten, sedan har jag en färdig rutt i Kurviger upp till Valdemarsvik som jag körde förra året som du kan få. Det var mycket fina vägar runt Kisa.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Observera skillnaden mellan mitt förslag och grävlingens.
Hans är roliga kurviga vägar och mitt är hyfsat trevliga som undviker motorväg och med några kul partier.

Lycka till och glöm inte att stanna för fika och mat på ställen du kan sitt och beundra hojen.
Jo det är faktiskt helt perfekt. Har jag tur håller sig regnet borta, och då kör jag grävlingens väg. Annars din. Men jag får se hur det ser ut måndag morgon. Tack för påminnelsen om paus och dricka också, det är sånt där man glömmer i glädjeyran över ny hoj…
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag bor i Växjö och kan en del vägar i närheten, sedan har jag en färdig rutt i Kurviger upp till Valdemarsvik som jag körde förra året som du kan få. Det var mycket fina vägar runt Kisa.
Tittade närmare och det ser verkligen fint ut. Tror vägen från Valdemarsvik upp mot Botkyrka blir perfekt. Med ny hoj blir det till att navigera med google maps utan kontinuerlig laddning, men det skall nog gå?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tittade närmare och det ser verkligen fint ut. Tror vägen från Valdemarsvik upp mot Botkyrka blir perfekt. Med ny hoj blir det till att navigera med google maps utan kontinuerlig laddning, men det skall nog gå?
Lösningen på navigationsproblemet är att antingen ha med en batteribank och fylla på mobilen medan du fikar och äter, eller som man gjorde förr, skriv en lista på viktiga brytpunkter och avstånd mellan dessa och tejpa på tanken eller i locket på tankväskan.
Det bästa med en lista är att när du gjort den så behövs den inte, för du kommer ihåg vad du skrev.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Sådär ja, då vart jag hemkommen till tjejen på Ingarö. Turen gick mycket bra, även om jag tröttnade i Kisa och drog upp till Linköping för lite snabbtransport fram till Hölö, där jag svängde av för att köra skanssundsvägen. Stort tack för er input, det blev en fin tur!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Växsjö - Vrigstad - Sävsjö - Eksjö - Österbymo - Kisa - Åtvidaberg - Söderköping - färja över Bråviken - Jönåker - Stigtomta - Runtuna - Gnesta - Sötälje och sedan gamla vägen upp till Botkyrka.

Över Ramkvilla - Nye - Svinhult till Österbymo är krokigare men rullar inte på lika bra...

Riktigt bra tips :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top