Diskussionstråden om olyckor 2021

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
På SVT text-tv stod det att bilisten blev påkörd i sidan av tre motorcyklister. Tyvärr ligger inte det kvar.

För att en bilist skall bli påkörd i sidan kan jag gissa att, bilisten korsade vägbanan eller utförde vänstersväng men jag vet inte.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon som vet mer kring vad som skedde?
Enligt dödsknarkarforumet FlashBack:
Citat: "Olyckan hände inte i Surahammar utan efter vägen mellan Ramnäs och Skultuna (den sk Bovallskogen). Ett gäng motorcyklister som inte behärskade sina fordon.

Enligt VLT var det ett större gäng motorcyklister som fick möte med en bil. Den förolyckades motorcykel började vobbla (för häftig inbromsning?) och han rammade sidan på bilen varefter två till körde in i sidan på bilen. Hur många som ingick i gruppen står ej i artikeln."
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:



"Allvarligt skadad" blev "avliden" när motorcyklisten vart patient och inlagd på sjukhus några timmar.
Det finns säkert en lärdom att dra där också, men jag är nyfiken på hur tre motorcyklister kan gå för sig att krocka med en och samma bil...?

Bilfarbror som kör ut mitt framför?

Coronanybörjare som inte kan hålla spår?

"Bästa svängen Hökarängen" som varit ute och bombat i grupp?


Någon som vet mer kring vad som skedde?


Jag ser nu att jag skrivit detta med något som kan tolkas som en raljant ton.

Ber om ursäkt för det. Folk har skadat sig, en människa har dött, andra sörjer denne.

Jag är fortsatt intresserad att få veta mer om förloppet. Inte för att gotta mig, utan verkligen angelägen om att förstå mer utav mekanismerna som gör just gruppkörningar så farliga i år.

Det var en kvinna här på västkusten som körde ihjäl sig för en dryg månad sedan - arrangerad gruppkörning som gick över styr, men in i ett stenröse den gången.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ser nu att jag skrivit detta med något som kan tolkas som en raljant ton.

Ber om ursäkt för det. Folk har skadat sig, en människa har dött, andra sörjer denne.

Jag är fortsatt intresserad att få veta mer om förloppet. Inte för att gotta mig, utan verkligen angelägen om att förstå mer utav mekanismerna som gör just gruppkörningar så farliga i år.

Det var en kvinna här på västkusten som körde ihjäl sig för en dryg månad sedan - arrangerad gruppkörning som gick över styr, men in i ett stenröse den gången.

Man sugs lätt med i ett tempo man inte riktigt behärskar och när man sedan hamnar i en situation där överlevnadsreflexerna kliver in och styr en ut i tangentens riktning går det illa fort. När jag kör med folk är jag noga med att säga till dem att inte köra fortare än vad det känns bekvämt i magtrakten, jag kommer sakta in och vänta in om de inte hinner med. Sedan gillar jag inte att köra i stora grupper. :gnissla
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
En sak jag stör mig på vid gruppkörningar är att väldigt många bromsar reflexmässigt vid möten. Spelar ingen roll att bilen håller sig i sin fil, och att det finns gott om plats i högerfilen, bromslamporna tänds ändå. Kan kanske bero på att det ofta en gåt lite fortare än vad folk är bekväma med?

Om det nu stämmer, att tre motorcyklar kört in i sidan på en mötande bi, vilket i sig låter väldigt konstigt, gissar jag att dom fått möte i en högerkurva, bromsat och åkt ut i tangentens tiktning. Bilen kanske genade lite oxå.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag vet ingenting om hur olyckan inträffade. Men inte omöjligt att efter första som krockar med bilen så kommer bilen över i andra körfältet och dom andra hinner inte undvika att krocka. Eller så blir dom chockade/paralyserade och inte hinner reagera eller panikbromsar.

Det var många år sedan jag var med på gruppkörningar det går alltid för fort och många som kör över sin förmåga (speciellt när folk inte känner varandra så bra). Man bara väntar på att något ska hända
Därför så undviker jag att åka ihop med mycket folk. Kör nästan alltid själv
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Gissa kan man alltid, men det vore skönt att få veta vad som hänt. Börjar cykeln wobbla för att man bromsar låter det som en HD och sen spekulerar folk om att det gått fort och då var det knappast en HD.

Om tre mc lyckas köra in i samma bil har åtminstone två av dem kört med för kort avstånd till framförvarande.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet heller ingenting så kan bara spekulera om riskerna på denna vägsträcka. Skär man kurvor för att hålla högre hastighet mellan rakorna minskas säkerheten. Kurvor däremellan som ser lika ut men inte är det kan bli jobbigt om man inte är van.
80-väg från Skultuna, rakor med hastighet som gör man behöver bromsa, "trejlbrejka" in i kurvor. Har man sedanför korta avstånd och inte har tillräcklig framförhållning blir t.ex. korsningen mot Svanå farlig. Tillsammans med en ouppmärksam bilist, kanske telefon- eller GPS-påverkad, så är olyckan ett faktum.


En bärplockare som kommer ut här utan att kolla riskerar att få ett fordon i sidan...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den är nyasfalterad, slät och roligt kurvig att köra inspirerat på. Tidigare var njurbälte anbefallt.
Det var den buckliga varianten jag kommer ihåg... Jag låter kurvorna bestämma farten och skyndar mig inte fram till nästa kurva för att sedan behöva bromsa hårt. Gasar ur kurvan och när jag rätat upp höjs inte hastigheten. Ger fint slitage på däcken och håller nere hastigheten på rakorna. Det är kurvorna som ger glädjen för mig. Jag kör sällan för fort men det händer att jag kör över skyltad hastighet när jag anpassar, inte håller, hastigheten.
Vi kommer att köra genom Arbrå för att på östra sidan om Ljusnan ta Kalvstigen. Då passerar vi platsen där en omkörning av en vänstersvängande bilist slutade illa. Skänker denne en tanke och håller igen för kurvan som nyper 3 kilometer senare. Det räcker med ett misstag för att sluta illa om turen inte är med...

Vilt är svårt...
Ett rådjur klev ut 5 - 10 meter framför mig igår. Förväntade mig ett andra eller tredje rådjur men denna var ensam. Man får inte bli nojig, då blir det att börja samla frimärken eller någon annan lågriskhobby... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kalvstigen är rolig men den har några riskfaktorer: Dels är det skymda kurvor som bilister/lastbilar genar i, dels river dessa bilister/lastbilar upp grus i innerkurvorna och detta grus kan ligga ett par meter in på vägbanan mitt i kurvan.

Är man bekväm med att framhjulet hasar några dec i kurvan går det troligen bra, blir man rädd och släpper gasen/bromsar/stelnar/etc hamnar man i diket eller i fronten på mötande fordon.

Under de sex år jag bodde i Järvsö var det dödsolyckor nästan varje år på Kalvstigen. Utsocknes som gasade hårt utan lokalkännedom.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kalvstigen är rolig men den har några riskfaktorer: Dels är det skymda kurvor som bilister/lastbilar genar i, dels river dessa bilister/lastbilar upp grus i innerkurvorna och detta grus kan ligga ett par meter in på vägbanan mitt i kurvan.

Är man bekväm med att framhjulet hasar några dec i kurvan går det troligen bra, blir man rädd och släpper gasen/bromsar/stelnar/etc hamnar man i diket eller i fronten på mötande fordon.

Under de sex år jag bodde i Järvsö var det dödsolyckor nästan varje år på Kalvstigen. Utsocknes som gasade hårt utan lokalkännedom.
Jag gillar att anpassa mig efter riskfaktorer! :fakta Nu är Kalvstigen inte lika besvärlig som vägen över Sjundaskogen men eftersom det är nöjeskörning, mer en bara en kort sväng, med många mil både före och efter. Med semesterpackning går det sällan så fort som för bombargänget. Det jag tänker på är att det finns kurvor som nyper, mer eller mindre, och att inte skära utan ligga kvar till höger i S-kurvor. Annars ligger man lätt i mitten när man möter något brett fordon med en förare som kan vägen. Gefärlich! :fakta
Om man sedan låter kurvorna bestämma hastigheten och inte gasar på rakorna får man ett tempo som är trevligt på långfärd. Risken att bromsa på sig minskar också...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kalvstigen är rolig men den har några riskfaktorer: Dels är det skymda kurvor som bilister/lastbilar genar i, dels river dessa bilister/lastbilar upp grus i innerkurvorna och detta grus kan ligga ett par meter in på vägbanan mitt i kurvan.
Det är lite underligt hur olika väghållare sköter sina vägar. Härikring lägger de alltid grus som "förstärkning" medans man i Uppland ofta asfalterar en radie i innerkurvor - vilket gör att det inte dras upp grus på vägen när "rallyåkarna" varit framme.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nån som vet något mer om olyckan i Vingåker igår? En motorcyklist körde in i en personbil vid vänstersväng.

Kan det ha varit "wisky-throttle", att motorcyklisten ville komma ut på vägen så tidigt som möjligt efter bilen, men råkade istället köra in i den?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nån som vet något mer om olyckan i Vingåker igår? En motorcyklist körde in i en personbil vid vänstersväng.

Kan det ha varit "wisky-throttle", att motorcyklisten ville komma ut på vägen så tidigt som möjligt efter bilen, men råkade istället köra in i den?
Stod i aftonhoran att bilen svängde vänster. Men jag vet inte om den rammade en mötande mc, eller om mc:n körde om.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Stod i aftonhoran att bilen svängde vänster. Men jag vet inte om den rammade en mötande mc, eller om mc:n körde om.
För mig känns det mer sannolikt att tre st kör in i en bil som svänger vänster framför hojarna än att tre st kör om och åker in i en vänstersvängande bil. Kör man inte om känner man sig säkerligen mer trygg och kanske ligger lite tätare. Inte svänger väl tre ut samtidigt och kör om?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Nån som vet något mer om olyckan i Vingåker igår? En motorcyklist körde in i en personbil vid vänstersväng.

Kan det ha varit "wisky-throttle", att motorcyklisten ville komma ut på vägen så tidigt som möjligt efter bilen, men råkade istället köra in i den?


En allvarlig mc-olycka inträffade strax innan klockan 16 på fredagseftermiddagen på väg 52 mellan Katrineholm och Vingåker. Motorcykelföraren avled.
Tre räddningsfordon, varav två ambulanser och en polispatrull, kom till platsen runt 16-tiden efter att en motorcykel kört in i en personbil. Enligt polisen stannade bilisten inför en vänstersväng när han blev påkörd bakifrån av motorcyklisten.
Motorcyklisten, en man i 50-årsåldern, avled av sina skador. Anhöriga har underrättats.
Motorcykeln har tagits i beslag för en teknisk undersökning.
Väg 52 var helt avstängd i båda riktningar fram till klockan 17 då bärgningsarbetet påbörjades, meddelar Trafikverket.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top