Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag lärt mig då det gäller förstärkare så ska skärmen jordas i bara ena änden för annars kan man få jordloopar mellan jord och skärmen. Minns jag rätt så är det att rekommendera att jorda så nära signalkällan som möjligt, i en förstärkare tex vid ingpngsjacket till gitarrsladden så i detta fall ska nog skärmen helst anslutas vid sonden.

En ojordad skärm gör säkert nytta som skärm även om en jordas skräm är betydligt effektivare.

I mitt fall är säkert också 3 m kabel mellan sonden och mätaren dåligt för då den ligger ihoprullad för att få plats nånstans så blir den ju lättare en antenn som kan plocka upp störningar.

Visst kan skärmningen också ställa till det men för det mesta är den nog av godo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har svårt att se hur skärmen kan ta upp mer störningar än vad själva kabeln skulle ha gjort.

Och ja, jag har också lärt mig att man jordar skärmen i ena änden. Fast jag undrar hur stor betydelse det har egentligen. Jordar man i bägge ändorna blir det ju ganska jämförbart med en koaxialkabel där nollan även utgör skärmen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Digitala kablar kan också störas. Skillnaden är bara att när digitala signaler störs brukar saker totalt sluta fungera. Analoga signaler som störs blir just bara fel, eller brusiga.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Digitala kablar kan också störas. Skillnaden är bara att när digitala signaler störs brukar saker totalt sluta fungera. Analoga signaler som störs blir just bara fel, eller brusiga.
CRC/checksummering fixar sånt på digitalt - till slut - om det är implat som t.ex. CAN bus. Även partvinnad balancerad analog är rackarns motståndskraftig mot störningar. T.ex. CAT-kablar (från 1 till 6) har alltid varit partvinnade. Som sagts tidigare, vet man inget alls om hur man minimerar störningar väljer man en skärmad kabel och ansluter skärmen (endast ena sidan) till den gemensamma jordpunkten eller så nära som möjligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men hur seriöst konstruerat är elsystemet på en Honda CB250N? Det gjorde väl knappast nåt om man hade rippel eller andra störningar så länge lampor, blinkers och tuta fungerade.

Ska bli spännande att få öka på glättningen om det hjälper till att få borg strulet men inga kondingar har dykt upp, verkar strul hos postmord. Bromsbelägg och brickor till bromsslangarna är borta från mc-shopen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men hur seriöst konstruerat är elsystemet på en Honda CB250N? Det gjorde väl knappast nåt om man hade rippel eller andra störningar så länge lampor, blinkers och tuta fungerade.
Honda var mer seriösa än sina engelska föregångare. Aldrig hört talas om Joseph Lucas, mannen som uppfann mörkret? En kisellikriktarbrygga och en laddningsregulator borde inte vara särskilt störningskänsliga.
Elektronik på hojar kom senare. Det enda som fanns för att minska störningar var tändkablar, tändstift eller hattar med inbyggt motstånd. När bilradion var inställd på Radio Luxemburg på mellanvåg AM.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Honda var mer seriösa än sina engelska föregångare. Aldrig hört talas om Joseph Lucas, mannen som uppfann mörkret? En kisellikriktarbrygga och en laddningsregulator borde inte vara särskilt störningskänsliga.
Elektronik på hojar kom senare. Det enda som fanns för att minska störningar var tändkablar, tändstift eller hattar med inbyggt motstånd. När bilradion var inställd på Radio Luxemburg på mellanvåg AM.
Ja men även om Honda var mer noggranna så behövde dom väl inte anstränga sig speciellt mycket för att bräcka mannen som uppfann mörkret ;)

Frågan är väl hur mycket man brydde sig om att skicka ut störningar till omgivningen så länge allt funkade och inga grejer lär ju vara speciellt känsliga för störningar i denna hoj.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas på att få kondingarna imorgon så jag får testa öka på glättningen, sen tror jag det blir bra med 1,35 m kabel för då kan man gå med kabeln från sonden efter vajern till varvräknaren och komma längre ifrån övrig el och tändsystem.

Funderar lite på laddet om jag närmar mig gränsen utan att sänka komp eller vidta andra åtgärder, 0,65 bar vid 7000 rpm och kanske 10-15% kvar att öppna trotteln. Har ju tidigare funderat på vatteninsprutning, jag menar en tank med vatten och metanol med döskalledekal på är ju betydligt häftigare än en sidokåpa ;)

Vatten insprutning borde väl vara relativt enkel att få till? En vattenbehållare, en justerbar tryckvakt, en pump och ett munstycke som dimmar vatten, sen kan man väl komplettera med en nivåvakt för att ha en lågnivå lampa.

I mitt fall kan det ju knappast krävas nån våldsammare pump, då jag googlat om vatteninsprutning så talas det om pumpen till strålkastarrengöringen på Audi och VW som ska klara av att de 2 bar. Men jag har ju inget laddtryck att jobba mot om jag sprutar in vattnet innan kompressorn så då borde väl nästan vilken vindrutespolarpump som helst funka.

Man borde väl kunna ställa mängden vatten som ska sprutas in men att strypventil på ledningen mot munstycket eller bygga nån enkel reglering som sänker spänningen till pumpen om det skulle behövas. Hur mycket vatten ska man spruta in vid 0,7 bar, var hittar man info om det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bränslespridare till bil fungerar med vatten om du blandar i ett par procent skärvätska som smörjning.

Jag vet inte hur mycket som krävs för att hindra knack för jag har bara kört vatten på diesel men du behöver knappast oroa dig för att spruta in för mycket. Så länge motorn är igång sväljer den mer än du kommer lyckas spruta in.

Tror jag var uppe i 4 gånger mer vatten än bränsle som mest.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bränslespridare till bil fungerar med vatten om du blandar i ett par procent skärvätska som smörjning.

Jag vet inte hur mycket som krävs för att hindra knack för jag har bara kört vatten på diesel men du behöver knappast oroa dig för att spruta in för mycket. Så länge motorn är igång sväljer den mer än du kommer lyckas spruta in.

Tror jag var uppe i 4 gånger mer vatten än bränsle som mest.


Okej, då är alltså risken att dränka motorn med vatten liten. Vad tror ni duger en pump till strålkastarspolning då man inte behöver övervinna laddtrycket?

Hur hade ni kopplat det hela, tryckpump som hela tiden bygger tryck och en magnetventil som släpper på vattnet vid visst ladd? Jag tänker att man skulle klara sig så enkelt som möjligt med en spolarpump kopplad direkt till vattenbehållaren, sen en eventuellt en backventil om det behövs för att få lite motstånd så man inte suger ur vattenbehållaren via pumpen och sen till ett munstycke som injicerar vattnet.

Elektriskt kopplar man en justerbar tryckvakt till insuget så då ett visst laddtryck uppnås kopplas pumpen igång och börjar injecera vatten, förmodligen är det smartast att koppla ett relä mellan pump och tryckvakt för att slippa dra ström genom tryckvakten.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Led av lite laddluft in i en injektor och stryp lagom så det bara kommer vatten vid rätt laddtryck. Så slipper du en massa reglering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, då är alltså risken att dränka motorn med vatten liten. Vad tror ni duger en pump till strålkastarspolning då man inte behöver övervinna laddtrycket?

Hur hade ni kopplat det hela, tryckpump som hela tiden bygger tryck och en magnetventil som släpper på vattnet vid visst ladd? Jag tänker att man skulle klara sig så enkelt som möjligt med en spolarpump kopplad direkt till vattenbehållaren, sen en eventuellt en backventil om det behövs för att få lite motstånd så man inte suger ur vattenbehållaren via pumpen och sen till ett munstycke som injicerar vattnet.

Elektriskt kopplar man en justerbar tryckvakt till insuget så då ett visst laddtryck uppnås kopplas pumpen igång och börjar injecera vatten, förmodligen är det smartast att koppla ett relä mellan pump och tryckvakt för att slippa dra ström genom tryckvakten.

Så länge motorn är igång är det riskfritt. Men du vill inte glömma kranen så att det rinner vatten ner i cylindern när du parkerat hojen.

Nja, det var en labmotor med två bränslespridare i varje port och en dieselinjektor i varje cylinder. Allt styrd från en PC. Det var liksom bara att tömma tanken på bränsle och fylla på med vatten.
Minns inte vad det var för bränslepump, kan ha varit helt vanliga bränslepumpar för fordon. Dom smörjs ju också av skärvätskan.

Jag har nog inget billigt, enkelt och smidigt förslag åt dig hur du ska styra spridarna. Bygger du en motor med microsquirt eller liknande så är det ju dock en smal sak att sätta dit extra spridare för vatten.

Det finns en man jag inte kommer ihåg namnet nu på som bygger lite elektronik och han kan nog bygga en liten låda åt dig med en potentiometer du kan koppla till gasvajern så att den styr hur mycket spridarna ska vara öppna. Det kostar nog några tusingar skulle jag tro.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I mitt fall så ät det ju inte så bara att leda av lite laddluft, jag kör ju sugkompressor vilket gör att laddluften är blandad med bensin.

Frågan är hur komplicerad reglering av vattnet man behöver ha i detta fall? Skulle det inte bara räcka att man pumpar in vatten över typ 0,65 bar alltså antingen på eller av. Skulle tro att jag kan nå runt 0.8 bar och frågan är om man verkligen behöver reglera vattenmängden om man håller sig inom 0.15 bars tryckskillnad?

Visst är det säkert optimalt att att reglera vattenmängden efter en herrans massa parametrar men denna hoj är ju inte optimal på nåt sätt ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En bränsle spridare kan du ju köra on-off på, men du ska nog välja en lite mindre spridare då.

Jag skulle nog hellre placera den nära cylindrar för och slippa att vatten kondenserar och stannar kvar i insuget. Och en bränslepump lär ju ge tillräckligt högt tryck för att spruta in vattnet även om du har lite laddtryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en kompis dom är duktig på elektronik och han är jag ganska säker på skulle fixa att räkna ut hur det hela ska kopplas, löda och etsa kretskort (om jag tvingas till det) kan jag göra själv.

Men funkar det inte att bara ha en spridare som man har öppen hela tiden och bara starta pumpen vid ett visst laddtryck så vattnet sprutas in?

Annars så får man väl ha två tryckvakter, en som öppnar spridaren till vattnet vid ett visst ladd och en annan som känner av vattentrycket innan spridaren så man avlastar pumpen då spridare är stängd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det funkar nog, jag såg för länge sedan en kille som hade vatteninsprutning i sina expansionskammare precis så med fast munstycke och bara styrning av pumpen.

Men jag skulle hellre starta pumpen först och låta tryckvakten öppna spridaren.
Så kommer vattnet när du önskar och inte en halv sekund senare.

En bränslepump är ju byggd för att gå kontinuerligt. Hur en spolarpump håller för kontinuerligt drift är jag mer osäker på.

Och andra sidan så kan du ju om du startar använder start av pumpen ha ett munstycke som är ställbart med en nål typ som ställbara munstycken till mopedförgasare. Så kan du trimma in den storlek du önskar. Man kanske rent av kan använda ett sånt munstycke före nosseln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är lite så jag tänker om man bara styr men pumpen finns risken att den behöver tid att bygga tryck och detta kan fördröja insprutningen av vattnet. Om man har en tryckströmbrytare före spridaren så borde man ju kunna koppla den så att den justeras så att pumpen precis stängs av just innan den når sitt maxtryck, då borde pumpen knappast gå nånting alls till spridaren öppnas. Möjligen skulle det vara om man har läck i pumpen så den släpper tryck bakåt men jag tänker att man ska ha en backventil väldigt nära pumpen för att förhindra nåt sånt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top