Ostrypt hoj reggad som strypt.

J.r.b

Ny medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
2014 Honda cb650f
Tjena! Ska åka och kika på en hoj imorgon då jag nu känner mig sugen att testa något nytt. Hojen som jag ska kolla på är en tung MC som är registrerad som strypt. Det jag undrar är om jag skulle skita i att omregistrera hojen med vetskap att den inte är strypt och blir stoppad i en flygande besiktning skulle man bli straffad för det på något sett eller skulle man bara få körförbud och krav på omregistreing så den blir rätt på papper?
 
Rent tekniskt kan de nog kräva registreringsbesiktning om de misstänker att strypningen saknats.

Det är nog jobbigare med försäkringsbolaget om det händer något och de kommer på det och vill jävlas.
 
Rent tekniskt kan de nog kräva registreringsbesiktning om de misstänker att strypningen saknats.

Det är nog jobbigare med försäkringsbolaget om det händer något och de kommer på det och vill jävlas.
Försäkringsbolaget förstår jag kan bli jobbigt om det händer något om inte hojen stämmer med papperna. Okej men det kan väll max bli böter också eller? Tänker att det kan väll ej bli olovlig körning då jag har obegränsad behörighet?
 
Det kostar en tusenlapp att göra en regbesiktning, så varför ta några chanser? Har man råd med ny hoj så har man råd att hålla sina papper i ordning. Det brukar dessutom bli billigare i längden :)
 
Det kostar en tusenlapp att göra en regbesiktning, så varför ta några chanser? Har man råd med ny hoj så har man råd att hålla sina papper i ordning. Det brukar dessutom bli billigare i längden :)
Så kan det nog vara men har läst runt lite och det verkar ju vara jävligt krångligt för man behöver ju intyg av tillverkaren och grejer. Rätta mig om jag fel ?
 
Försäkringsbolaget förstår jag kan bli jobbigt om det händer något om inte hojen stämmer med papperna. Okej men det kan väll max bli böter också eller? Tänker att det kan väll ej bli olovlig körning då jag har obegränsad behörighet?
Det jobbiga med försäkringsbolaget är att om du kör på någon som bliv livsvarigt invalid eller får andra men så får du ta kostnaden.
I o f s inte mer än några miljoner, så det går väl jämt upp med besväret att göra rätt.
 
Så kan det nog vara men har läst runt lite och det verkar ju vara jävligt krångligt för man behöver ju intyg av tillverkaren och grejer. Rätta mig om jag fel

För att ta bort strypningen behöver du som jag förstått det bara åka in med hojen och riva bort ”strypintyget”, dvs chassimärkningsetiketten med effektangivelsen - den som applicerades när den registrerades med begränsning.

Ring Bilprovningen så får du ju svar direkt hur du skall göra.
 
Det jobbiga med försäkringsbolaget är att om du kör på någon som bliv livsvarigt invalid eller får andra men så får du ta kostnaden.
I o f s inte mer än några miljoner, så det går väl jämt upp med besväret att göra rätt.
Ah det är ju sant, nog smartare att göra allt riktigt!
 
För att ta bort strypningen behöver du som jag förstått det bara åka in med hojen och riva bort ”strypintyget”, dvs chassimärkningsetiketten med effektangivelsen - den som applicerades när den registrerades med begränsning.

Ring Bilprovningen så får du ju svar direkt hur du skall göra.
Alright får ringa till bilprovningen och höra med dem!
 
hej hej ,
om man ska vara rädd för f blå hela tiden ,så byt inte ens avgassytem ,och den kan ju vara fem hästar starkare vilket försäkringsbolaget säker ser att det är annat avgas o betalar inte ut pengar,
allt går att tolka åt alla håll ,gör det som känns bäst för dej
 
hej hej ,
om man ska vara rädd för f blå hela tiden ,så byt inte ens avgassytem ,och den kan ju vara fem hästar starkare vilket försäkringsbolaget säker ser att det är annat avgas o betalar inte ut pengar,
allt går att tolka åt alla håll ,gör det som känns bäst för dej
Man ska nog hålla isär vad som är modifierad Mc och vad som i grunden är försäkringsbedrägeri.
Nu har jag förstått att det inte finns någon anledning att låtsas ha A2-effekt då premien är den samma så varför då inte göra rätt.
Inget försäkringsärende jag haft har blivit påverkat av att det sitter ett eftermarknadsavgassystem på.
Men så har jag inte kört på någon heller. (ännu)
 
Ägde en hoj som var reggad med 50 hk, i verkligheten original på 178 hk. Ärlig som man är talade jag bara om för försäkringsbolaget att det var 128 kusar mer än det stod i pappren. ”Jaha, då blir det 2000 kr mer i premie” sa de och så var det bra med det. Ingen annan kommer någonsin bry sig om vilken effekt hojen har och ingen kommer kolla det heller, varken polisen eller besiktningen.
 
Ägde en hoj som var reggad med 50 hk, i verkligheten original på 178 hk. Ärlig som man är talade jag bara om för försäkringsbolaget att det var 128 kusar mer än det stod i pappren. ”Jaha, då blir det 2000 kr mer i premie” sa de och så var det bra med det. Ingen annan kommer någonsin bry sig om vilken effekt hojen har och ingen kommer kolla det heller, varken polisen eller besiktningen.
När var detta? Mig veterligen så har försäkringsbolagen slopat att ha olika premier på strypta och ostrypta hojar eftersom det fuskas så mycket. Dvs även strypta hojar försäkras på originaleffekten. så det borde inte bli någon skillnad i pris.

Däremot är det ju så att om regbeviset säger att den är strypt och hojen inte är det så innebär det att du har ett fordon med felaktiga registreringsuppgifter och om det händer något så kan försäkringsbolaget om dom upptäcker det vägra ersättning. Och även om sannolikheten är ohyggligt liten så kan polisen få för sig att kontrollera och då åker man på att registrera om den i alla fall.
 
När var detta? Mig veterligen så har försäkringsbolagen slopat att ha olika premier på strypta och ostrypta hojar eftersom det fuskas så mycket. Dvs även strypta hojar försäkras på originaleffekten. så det borde inte bli någon skillnad i pris.

Däremot är det ju så att om regbeviset säger att den är strypt och hojen inte är det så innebär det att du har ett fordon med felaktiga registreringsuppgifter och om det händer något så kan försäkringsbolaget om dom upptäcker det vägra ersättning. Och även om sannolikheten är ohyggligt liten så kan polisen få för sig att kontrollera och då åker man på att registrera om den i alla fall.
Förra året, Länsförsäkringar Bergslagen.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top