Hjälp mig förstå!

Deviousdan

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
2006 Yamaha MT-03
Hej!

Helt ny i detta forumet och det här kändes som en lämpad tråd att börja i.

Körde hoj för länge sedan (början av 2000-talet) i LA ett par år och ska nu ta lappen här hemma. Har gått händelserna lite i förväg och hittat en fin MT03:a, -06. Grejen är att den är strypt i form av trottelstopp, från 33kW till 25.
Ingen big issue egentligen då jag i kalifornien körde en Honda CB400, -80, så den här är ett kliv upp från forna dagar. Men... Ska man använda körskolans hoj vid uppkörning kostar det ju multum, så därför funderat på att ta bort strypningen så jag kan övningsköra och köra upp med egen. Har dock ingen aning om det är komplicerat eller något man själv kan ge sig på (tillsammans med en vän som kan lite mer om meckande än jag..)??

Så frågan är om någon känner till typen av strypning på den här modellen och hur man går tillväga för att ta bort den.

Sedan är jag genuint intresserad av att veta varför man stryper en hoj till att börja med? Handlar det om att man vill ha just den modellen och bara har A1 eller A2? Varför letar man annars inte upp en sjysst modell med rätt klassificering? Blir konstigt i mitt huvud...

Tack på förhand för eventuella svar! :)

/Dan
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
De gamla reglerna var 25kW i två år om man tog kort för tung mc när man är yngre än 20. Gå till en handlare och be dem ta bort strypningen om du inte vill forska själv. Sen krävs ju en reg.bes för att få tillbaka den till org.effekt i systemen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du ta kort för tung MC kan du inte göra det på en hoj med 33kw heller. Måste minst vara 50kw.
 

Deviousdan

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
2006 Yamaha MT-03
Ska du ta kort för tung MC kan du inte göra det på en hoj med 33kw heller. Måste minst vara 50kw.
Ah.. Just.. Ja, men det borde väl gå att ändra med någon ytterligare modifikation.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Mt03an har en XT660-motor och har en originaleffekt på 33 kw så om du vill köra upp på din egna hoj så måste du köpa en ny motorcykel med en högre original/ursprungseffekt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ah.. Just.. Ja, men det borde väl gå att ändra med någon ytterligare modifikation.
Det är nog möjligt, med turbo/kompressor och dyr vev och kolv och annat arbete.
Plus att det är en helfordonsgodkänd hoj, så du behöver göra 3 större modifieringar för att kunna registrera som ombyggt fordon.
Kostnaden kommer vara långt högre än att bara köpa en till hoj. Och det kommer att ta rätt lång tid att göra.
 

Deviousdan

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
2006 Yamaha MT-03
Mt03an har en XT660-motor och har en originaleffekt på 33 kw så om du vill köra upp på din egna hoj så måste du köpa en ny motorcykel med en högre original/ursprungseffekt.
Ok, det blir att skrika efter lite för mycket effekt på den modellen helt enkelt. Tack!
 

Deviousdan

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
2006 Yamaha MT-03
Det är nog möjligt, med turbo/kompressor och dyr vev och kolv och annat arbete.
Plus att det är en helfordonsgodkänd hoj, så du behöver göra 3 större modifieringar för att kunna registrera som ombyggt fordon.
Kostnaden kommer vara långt högre än att bara köpa en till hoj. Och det kommer att ta rätt lång tid att göra.
Tack för svar! Uppskattas då jag inte är helt hemma på området. Verkar vara en omständig historia. Plockar nog bort strypningen vid tillfälle och kör upp med annan/körskolehoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
@Ulvhamne @Probotector Skulle ni ändå ta bort strypningen i mitt fall? Kommer det göra så stor skillnad? Och är det lättgjort?
Det gör väl rätt påtaglig skillnad att öka på med mer än 30% effekt skulle jag tro. Jag hade nog plockat bort strypningen.
Hur svårt det är beror lite på hur det är gjort. Andra här på forumet kan det bättre än mig, men det kan vara allt från att loda igen hål i förgasare till att montera bort en bricka.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lägg till hojmodell i rubriken så får du kanske kontakt med de som vet.
 

Deviousdan

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
2006 Yamaha MT-03
Det gör väl rätt påtaglig skillnad att öka på med mer än 30% effekt skulle jag tro. Jag hade nog plockat bort strypningen.
Hur svårt det är beror lite på hur det är gjort. Andra här på forumet kan det bättre än mig, men det kan vara allt från att loda igen hål i förgasare till att montera bort en bricka.
Ok, tack!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
@Ulvhamne @Probotector Skulle ni ändå ta bort strypningen i mitt fall? Kommer det göra så stor skillnad? Och är det lättgjort?
Om du inte tänkt köra upp på motorcykeln och sedan ha den att köra med när du tagit A-kortet tycker jag att du kan ta bort strypningen men om du ändå ska köpa något du kan köra upp på så hade jag låtit den sitta och sålt mcn. Visst blir köpare glada om mcn har mer effekt men det finns även de som är skraja för att försäkringsbolaget säger något vid olycka om effekten inte stämmer. Jag skulle inte brytt mig om jag var köpare men har stött på andra som nojar in sig på sådant, bättre att då låta köparen själv göra jobbet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mt03an har en XT660-motor och har en originaleffekt på 33 kw så om du vill köra upp på din egna hoj så måste du köpa en ny motorcykel med en högre original/ursprungseffekt.
Inga bekymmer min 768cc stånka kostade bara 40,000 för att få ur dryga 80 HP på slangen som hittat?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Noppe max 7500 rpm, var ju en rätt biffig kolv även om den var smidd 106mm borr

Original koppling gav upp runt 2000 rpm men eftersom R6 kopplingen passar gick detta rätt smidigt att få till.

Dock klarade veven 10,000 rpm men det blev aldrig testat, rädd om skrevet?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej!

Helt ny i detta forumet och det här kändes som en lämpad tråd att börja i.

Körde hoj för länge sedan (början av 2000-talet) i LA ett par år och ska nu ta lappen här hemma. Har gått händelserna lite i förväg och hittat en fin MT03:a, -06. Grejen är att den är strypt i form av trottelstopp, från 33kW till 25.
Ingen big issue egentligen då jag i kalifornien körde en Honda CB400, -80, så den här är ett kliv upp från forna dagar. Men... Ska man använda körskolans hoj vid uppkörning kostar det ju multum, så därför funderat på att ta bort strypningen så jag kan övningsköra och köra upp med egen. Har dock ingen aning om det är komplicerat eller något man själv kan ge sig på (tillsammans med en vän som kan lite mer om meckande än jag..)??

Så frågan är om någon känner till typen av strypning på den här modellen och hur man går tillväga för att ta bort den.

Sedan är jag genuint intresserad av att veta varför man stryper en hoj till att börja med? Handlar det om att man vill ha just den modellen och bara har A1 eller A2? Varför letar man annars inte upp en sjysst modell med rätt klassificering? Blir konstigt i mitt huvud...

Tack på förhand för eventuella svar! :)

/Dan
Välkommen till SportHoj! :tummenupp :krama:hej
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Sedan är jag genuint intresserad av att veta varför man stryper en hoj till att börja med? Handlar det om att man vill ha just den modellen och bara har A1 eller A2? Varför letar man annars inte upp en sjysst modell med rätt klassificering? Blir konstigt i mitt huvud...

Tack på förhand för eventuella svar! :)

/Dan
Enligt min forskning är detta ganska bra. Men det beror säkert på dig. :giggle: "En chokeventil eller en kabel är utformad för att begränsa luftflödet i en motors förgasare. Detta bidrar till att berika bränsle-luftblandningen, vilket förbättrar förmågan att starta en motor vid låga temperaturer. Enkelt uttryckt handlar chokeventilen om att göra mer bränsle tillgängligt för motorn att använda.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top