Trög styrning

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har köpt en beggad hoj nu i vår. Har bara kört några mil. Märkte i helgen, när jag skjutsade, att styret satte sig lite ibland. Om jag åkte rakt fram en stund så tappade jag balansen en liiiten stund innan jag fått loss styret. Det var absolut ingen fara men en smula otrevligt. Man tänker nog inte på hur man faktiskt reglerar balansen med styret. När det känns som att sylt har torkat i styrlagret tänker man däremot på det.

Kan det vara något annat som är dåligt? Börjar man med att smörja eller byter man? Behöver man krångliga verktyg för att byta? Tips på hur man hänger upp hojen?

Har eget garage och dom vanligaste verktygen och kunskaperna.

HÄR är sprängskiss på chassit, sid. 4 är styrlager mm.

Märke: KTM
Modell: SM-R
Årsm. 2010
Ca 1000 mil

1621510547151.png
 
Yo Mark!
Byt allt! Är det så illa att det fastnar på det sättet är det long overdue. Jag bytte styrlager på CCMen, vilket gick bra med handverktyg och en dremel. Knepigaste var att få av gamla lagerbanan från styrstammen, men det var där dremeln kom in. Om du har en crosspall eller lyft är det nog det lättaste, annars spännband från taket funkar också.

Slå en signal om du behöver tips ;)
 
Yo Mark!
Byt allt! Är det så illa att det fastnar på det sättet är det long overdue. Jag bytte styrlager på CCMen, vilket gick bra med handverktyg och en dremel. Knepigaste var att få av gamla lagerbanan från styrstammen, men det var där dremeln kom in. Slå en signal om du behöver tips ;)
Åhåå, hej!
Tack för bra tips!
Det här har inte märkts utan damen där bak. Antar att det bara fick bägaren att rinna över.
Byt allt - är inte en helt självklar instruktion för mig. Ska även damen bytas? :gnissla:crash
 
Åhåå, hej!
Tack för bra tips!
Det här har inte märkts utan damen där bak. Antar att det bara fick bägaren att rinna över.
Byt allt - är inte en helt självklar instruktion för mig. Ska även damen bytas? :gnissla:crash
Byt till en lättare fru, så kan du köra ett tag till innan du märker igen att styrlagret måste bytas :crash. Har du centralstöd och toppbox? I så fall kan du lägga lite tungt skrot i toppboxen så att framhjulet lättar. När du sedan plockat framhjul och gaffelben står hojen (inom relativa gränser) ganska stadigt lutad bakåt. Då räcker det med en krok i taket som extra skydd ifall det skulle behövas. Ett annat tips är att passa på att byta gaffelolja när benen ändå är borta. Stoppa styrstammen i frysen över natten och värm lagret till ca 100C så är det enkelt att montera, men glöm för i h-vete inte att lägga dit tätningen först. Det är många som har gjort den tabben.
 
Åhåå, hej!
Tack för bra tips!
Det här har inte märkts utan damen där bak. Antar att det bara fick bägaren att rinna över.
Byt allt - är inte en helt självklar instruktion för mig. Ska även damen bytas? :gnissla:crash
Det är väl inget fel på din dam så henne tycker jag inte du ska byta om hon inte börjar uppföra sig illa sedan sist. Det du däremot ska byta är inre och yttre lagerbana. Den undre och inre lagerbanan sitter normalt pressad på styrstammen. Den övre inre brukar hållas på plats av muttern på styrstammen. De yttre lagerbanorna är ipressade i styrhuvudet och behöver knackas ur. De förmodligen hackiga/spåriga och är grundorsaken till problemen du märkte.
 
Byt till en lättare fru, så kan du köra ett tag till innan du märker igen att styrlagret måste bytas :crash. Har du centralstöd och toppbox? I så fall kan du lägga lite tungt skrot i toppboxen så att framhjulet lättar. När du sedan plockat framhjul och gaffelben står hojen (inom relativa gränser) ganska stadigt lutad bakåt. Då räcker det med en krok i taket som extra skydd ifall det skulle behövas. Ett annat tips är att passa på att byta gaffelolja när benen ändå är borta. Stoppa styrstammen i frysen över natten och värm lagret till ca 100C så är det enkelt att montera, men glöm för i h-vete inte att lägga dit tätningen först. Det är många som har gjort den tabben.

Tyvärr inget centralstöd. Inte topbox heller :gnissla
Det hade även plattat till avgasningsröret en smula med depåstöd
94e3c036cc11e1a980e9278aa74549cb.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är väl inget fel på din dam så henne tycker jag inte du ska byta om hon inte börjar uppföra sig illa sedan sist. Det du däremot ska byta är inre och yttre lagerbana. Den undre och inre lagerbanan sitter normalt pressad på styrstammen. Den övre inre brukar hållas på plats av muttern på styrstammen. De yttre lagerbanorna är ipressade i styrhuvudet och behöver knackas ur. De förmodligen hackiga/spåriga och är grundorsaken till problemen du märkte.
Ringde handlaren och det fanns ett renoverings-kit på hyllan som jag la undan.
Dags att sätta skruvmejseln i handflatan helt enkelt.

Ringer säkert när jag har kört fast med något. Svårast nu är nog att hänga upp cykeln på något sätt.
 
Ringde handlaren och det fanns ett renoverings-kit på hyllan som jag la undan.
Dags att sätta skruvmejseln i handflatan helt enkelt.

Ringer säkert när jag har kört fast med något. Svårast nu är nog att hänga upp cykeln på något sätt.
Ja, om du inte har en krok i taket kan två bockar och ett stålrör under styrhuvudet funka, förutsatt att du hittar tillräckligt höga bockar.
 
Ja, om du inte har en krok i taket kan två bockar och ett stålrör under styrhuvudet funka, förutsatt att du hittar tillräckligt höga bockar.
Jag var helt säker på att taket skulle vara en bra fästpunkt. Det var det inte. Betongen var väldigt porös och jag är osäker på om man ens ska hänga en hoj där. Såg inte alls ut att vara gjort för att stötta under till heller.
Bockar har jag inga alls.
Lutar mer åt att lämna den till någon annan just nu...
 
Köp/låna en motorlyft...
 
Jag var helt säker på att taket skulle vara en bra fästpunkt. Det var det inte. Betongen var väldigt porös och jag är osäker på om man ens ska hänga en hoj där. Såg inte alls ut att vara gjort för att stötta under till heller.
Bockar har jag inga alls.
Lutar mer åt att lämna den till någon annan just nu...
Hur högt i tak har du? Med några träreglar kan du bygga en ställning att hänga hojen i. Det är ju inte några extrema vikter vi talar om, det finns till och med sådana som lägger ett rör mellan två trappstegar och hänger hojen i röret.
 
Har du borrat i betongen?

Äldre betong eller sån som är gjuten av amatörer kan lätt bli porös över tid i de yttre lagren. Borrar du och får motstånd längre in är det inga problem.

Två av varje med lite mellanrum så är det bara att hänga upp med spännband.
 
Jag var helt säker på att taket skulle vara en bra fästpunkt. Det var det inte. Betongen var väldigt porös och jag är osäker på om man ens ska hänga en hoj där. Såg inte alls ut att vara gjort för att stötta under till heller.
Bockar har jag inga alls.
Lutar mer åt att lämna den till någon annan just nu...
Bockar lagar du av 150kr batting.
Eller gratis spillvirke rent av.
Samt 15min inkl öl.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top