SpaceAce
Azzazzin
Hur justerar man halvljuset upp o ner på en R1:a 2009?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När ljusbilden är för hög vid besiktningen säger jag bara "det är min brorson med halva min vikt som normalt kör den här" eller "normalt skjutsar jag" om den står för lågt. Jag kör öht aldrig MC när det är mörkt.Ok. Trodde inte man skulle behöva ta väck kåpor för att hitta justerskruven.
Därför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)När besiktningsgubben inte hitta justerskruven på grabbens hoj så blev det ombesiktningför att ljusstrålen var för hög och "bländade med(mot)trafiukanter. Trista pengar o trist tid för en skitsak.
Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för detDärför bra ide att innan besiktning skruva ner ljuset. Vid klagomål (har aldrig hänt mig)
Svar: "Jag kör normalt med passagerare och då blir det högre".
Men jag har funderat på
Alternativ: Elmotor med växellåda för att justera ljuset på GSX1300R och styrknapp(ar) för UPP / NER typ
https://invize.se/produkt/dc-motor-med-vaxellada-12v-100rpm/
Alternativ:
Bakstötdämpare med endera enkel justering av fjäderspänning för att kompensera för last eller passagerare
Det som kan kallas Hydraulic springpreloader with hose, typ
eller
Enkel justering av längd (under belastning ?) Lenght adjustable end-eye (?)
Men visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.Nej jag tänkte mest när man kör med packning och passagerare på typ motorväg. Eller ensam.Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för detMen visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
Fast det där är ju sant om vartenda motordrivet fordon. Ljusbilden på till och med min bil som har 160hk på 1700 kg flyttar ljusbilden betänkligt vid acceleration eller inbromsning innan den automatiska justeringen hunnit med men ingen kommer att ligga konstant under acceleration. Poängen med reglerna för ljusjusteringen är att det skall vara korrekt under färd vilket normalt sett innefattar jämn fart på landsväg. Vid acceleration eller kraftig inbromsning så vet man att man rubbar justeringarna eftersom fordonet i sig inte har samma vinkel som stillastående.Jag kan visserligen ställa om förspänningen med en knapp på styret, men det spelar ju måttlig roll på en hoj, avslag/broms ger knappt halvljus med helljuset och gasar man så blir det mest nedvinklade halvljuset helljus. Du får fippla rätt flitigt med upp och ner-knapparna på styret för att kompensera för detMen visst, i konstant hastighet på motorväg är det säkert bra.
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |