Service oljenivå z750

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Hej

Jag gjorde en liten mellanservice på min mc igår.

Enligt boken ska de va:

3.1 om oljefilter inte byts
3.3 med filter
3.8 helt dränerad motor, vad innebär de jämfört med 3.3

De märkliga var att är jag tappa ur så va mängden närmare 4 liter än 3 som de isåfall borde ha varit.

Jag hade i cirka 3.6-3.8 nånting o körde hojen varm, då låg nivån precis under max. Så dränerade ur via pluggen så nivån hamna mitten, delvis mellan min/max.

Vad är de jag missar, varför är de så otydligt med cirka?

När jag fyllde på från början och fyllde närmare 3.3 så syntes de inte ens i glaset.

Mvh Henrik
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När oljan är varm skall den ligga mellan min o max i siktglaset allt annat är ovesäntligt
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Hej

Jag gjorde en liten mellanservice på min mc igår.

Enligt boken ska de va:

3.1 om oljefilter inte byts
3.3 med filter
3.8 helt dränerad motor, vad innebär de jämfört med 3.3

De märkliga var att är jag tappa ur så va mängden närmare 4 liter än 3 som de isåfall borde ha varit.

Jag hade i cirka 3.6-3.8 nånting o körde hojen varm, då låg nivån precis under max. Så dränerade ur via pluggen så nivån hamna mitten, delvis mellan min/max.

Vad är de jag missar, varför är de så otydligt med cirka?

När jag fyllde på från början och fyllde närmare 3.3 så syntes de inte ens i glaset.

Mvh Henrik
Vad boken säger är inte lika viktigt som verkligheten, det är en vägledning att utgå ifrån.
Det finns heller ingen anledning att tappa ur olja så länge det inte är över max.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Du skall inte ha den på sidostödet när du kollar nivån utan den skall stå rakt upp. Oljepluggen monterar jag alltid med ny bricka och drar åt med momentnyckel. Sen fyller jag på olja så det hamnar mitt i fönstret. Vid filterbyte kör jag motorn 1 minut. Sen får den stå 5 minuter innan jag kollar nivån och fyller på till lite över mitten. Nivån skall ligga mellan min och max, det är enda kravet. Lossar man oljepluggen för att tappa av får man montera ny bricka.

Helt dränerad motor innebär motor helt utan olja. Byter du filter finns det 0,5 liter olja kvar i motorn.
 

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
hej

självklart står den på ett depåstöd när detta kollas.

brickan är ej bytt då jag missade köpa det. klarar sig nog tills nästa service.

nivån ligger mellan min o max både vid kall o varm motor så allt är nog som de ska.

de märkliga är att de bara inte kan vara en exakt angivelse som på bilar, iallafall mina.

hellre har jag nivån "mellan" än närmare snudd på max.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Oljetrådar är de roligaste!:)
"3.8 helt dränerad motor", alltså om du plockat ur motorn, haft isär den och fixat med allt därinne typ.
Kom det ut närmare fyra liter beror det nog på att förre ägaren haft i för mycket.
Min förståelse är för övrigt att man ska fylla på till max, inte mitt emellan.
När allt sen är dubbelkollat, varmkört, fyllt på igen till max, trippelkollat att den sen håller sig där när motorn svalnat, så är det frid och fröjd.
När sen motorn börjar dricka olja och nivån sjunker så klarar den sig ändå ner till "min" nivån, men bör ju fyllas upp igen.
Men "max" är nivån, inte mitt emellan.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men jag ser fram emot att upplyst om varför man skulle stanna på mitt emellan, för det begriper jag inte.
 

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Vanligaste svaret verkar ju vara att de ska ligga emellan. Så du får nog invänta någon annans kunnande
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det enkla svaret är att när man fyller på ny olja så ska det vara upp till max-strecket.
Sen vill ju tillverkaren att nivån ska befinna sig någonstans mellan min och max när man kontrollerar nivån före körning, vilket man gör varje dag.
Väldigt få japs drar olja men man behöver kolla ändå, viktigt för maskinens välbefinnande.

Alltså, fyll till max när du gör ett oljebyte, låt sen inte nivån understiga mitten på mätfönstret, oljestickan.
Så gör jag jallefall.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Två verkstadsmanualer, två olika årtionden, två olika hojar och märken, bägge säger "fyll på till övre markeringen".
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag brukar fylla på till lite över mitten för om jag siktar på max är risken stor att jag häller i ett par dl för mycket och hamnar över max. Min mc drar så lite olja så nivån är fortfarande över mitten vid nästa oljebyte.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Alltså, fyll till max när du gör ett oljebyte, låt sen inte nivån understiga mitten på mätfönstret, oljestickan.
Så gör jag jallefall.
Jag tror vi postade precis samtidigt!:)
Iaf, för att fortsätta citera handböckerna, så står det även där likadant för bägge: "om oljenivån är vid undre linjen eller under, fyll på olja". Petitess, men i böckerna finns ingen "mellanläge".
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag tror vi postade precis samtidigt!:)
Iaf, för att fortsätta citera handböckerna, så står det även där likadant för bägge: "om oljenivån är vid undre linjen eller under, fyll på olja". Petitess, men i böckerna finns ingen "mellanläge".
Jag tror tillverkaren har insett att väldig få har koll på sin oljenivå.
Jag har haft kunder som trott att det var fullt ända upp när dom inte sett någon nivå, som givetvis var långt under min.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kan vi få 10 bekräftade fall av motorras p g a att man bara fyllt till mitten. Jag antar att det inte är så noga om nivån ligger på mitten, max eller min.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag brukar fylla på till lite över mitten för om jag siktar på max är risken stor att jag häller i ett par dl för mycket och hamnar över max. Min mc drar så lite olja så nivån är fortfarande över mitten vid nästa oljebyte.
Har du fönsterglugg eller sticka? Med fönstret att kika i är det åtminstone lätt att pricka ungefär nästan precis.
Iaf, skulle man pricka exakt så kommer ju nivån inte att öka efter det. Möjligen sjunka något vid varmkörning.
Utan djupare kunskap tror jag visserligen inte heller det spelar jätteroll så länge man håller sig över understa strecket.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kan vi få 10 bekräftade fall av motorras p g a att man bara fyllt till mitten. Jag antar att det inte är så noga om nivån ligger på mitten, max eller min.
De gånger jag haft oljevarningslampa som börjat lysa har nivån visat sig vara bra bit under min strecket. Kört till närmsta mack och fyllt på. Och ändå inget motorras. Men å andra sidan kunde de ju bygga rediga grejer på åttitalet!:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hej

självklart står den på ett depåstöd när detta kollas.
Inte konstigt det går i mycket olja.
Utom att hojen ska stå rakt upp så ska hojen stå på plant underlag. (Så har i alla fall jag fattat det.....:rodnar)
Inte att man ska hissa upp bakdelen ca 5 cm. Med bakre depåstöd. Vilket gör ca 2 cm vid motorn. #
Det här gör att det är d-t jobbigt fylla i rätt.....
På mitt lutande garagegolv har jag två röda fläckar målade med rött nagellack på betongen. Där ska hjulen vara när jag fyller på ny olja i garaget. För de röda fläckarna ligger i våg. Mätt med vattenpass.
Busan står lutad åt vänster på sidostödet så för att kolla oljenivån ska Busan rätas upp.
"Lätt" gjort med en 15x15mm 4-kantrör som passar in i svingaxeln. Trycker till på 4-kantröret, rätar upp hojen och kollar oljenivån. I garaget fyller jag på till strax över det övre strecket vid synglaset för då blir det rätt när oljekontrollen görs enligt manualen utomhus. Hojen på plant underlag. Motorn körs varm, sedan ska motorn slås av, vänta någon minut och räta sedan upp hojen. Då ska oljenivån ligga mellan strecken på synglaset.
Du har med hjälp av depåstödet bak (för det var väl depåstöd bak ?) höjt bakdelen lite och som följd av det fyllt på lite mer olja än enligt manualen. Absolut inget att bry sig om. Tror "stuntare" brukar fylla enligt manual och sedan ytterligare 0,5 liter för att inte förlora smörjning när de cirklar runt på bakhjulet.
Det är bara för dig att ut och köra. :( Grattis !

Du har tillräckligt med olja i hojen. :(

# Om oljesynglaset sitter i den bakre delen av motorn.
 
Last edited:

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Har du fönsterglugg eller sticka? Med fönstret att kika i är det åtminstone lätt att pricka ungefär nästan precis.
Iaf, skulle man pricka exakt så kommer ju nivån inte att öka efter det. Möjligen sjunka något vid varmkörning.
Utan djupare kunskap tror jag visserligen inte heller det spelar jätteroll så länge man håller sig över understa strecket.

Hej

Nu har jag kollat igen i några lägen med depåstödet bara för att.

Jag fyllde på "lite till" förbi mitten så nu ligger de på 2/3 av max.
Har kört. Växlat. Gått varm mm.

Någon kommenterade att tidigare ägare överfyllt när jag får ur närmare 4 fyra lite (spolarvätskedunk). vilket jag anser inte är möjligt när jag får i närmare samma volym. Jag kan I och med urtappning efter fyllning uppskatta min påfyllda nya olja till 3.6-3.8 liter.

Helt dränerad motor kan bara innebära tappning via oljeplugg o inget annat.

Jag vet även att nivån aldrig varit över max innan mitt eget byte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top