Flytande packning som O-ring i förgasaren?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad säger exprättpanelen om Biltemas packning på tub?

"Flexibel och tålig. Självvulkaniserande silikon för tillverkning av egna packningar. Motstår vatten, motor- och transmissionsolja, bromsvätska, glykol m.m. Förblir elastisk utan att spricka. Vulkaniserar vid rumstemperatur. Lätt borttagbar vid ev. reparation/demontering. Tål temperaturer upp till +300 °C. Färg: Röd. 75 ml."

Det gäller i så fall att ersätta den "O-ring"/rundlina som tätar flottörhuset på förgasarna. Tror ni att det skulle gå bra att dra en lina (såja, såja..) längs spåret för gummipackningen där o lita på den istället för det EPDM-gummi som är OEM?

Silikon tål inte bensin till att börja med, så redan där går det bort. Sen måste du skrapa av och applicera om guckan varje gång du gör nåt med förgasarna. Vad är det för fel på o-ringen?

Silikon tål inte bensin till att börja med, så redan där går det bort. Sen måste du skrapa av och applicera om guckan varje gång du gör nåt med förgasarna. Vad är det för fel på o-ringen?
- Felet med O-ringarna på två av förgasarna är att de är i det närmaste platta. De andra två förgasarna måste ha fått sina gummiringar bytta någongång åtminstone.
O menar du alltså att den tub-packningen inte klarar bensin? Den klarar olja, glykol o bromsvätska m.m.

Yes, silikon tål bensin dåligt, men är värmetåligt. Alltså olämpligt i förgasare. Jag skulle köpt nya på e-bukten istället för att grisa och kludda med silikon.

Yes, silikon tål bensin dåligt, men är värmetåligt. Alltså olämpligt i förgasare. Jag skulle köpt nya på e-bukten istället för att grisa och kludda med silikon.
- För min del är det leveranstiden som är problemet. Hade tänkt skruva ihop gasarna ikväll nämligen. Sen att gummipackningarna kostar 4-5 ggr. så mycket känns också onödigt.

har du kollad på max mc dom har många renoveringskit til förgasar
rimliga priser o snab leverans
- Jepp, har kollat. Men som sagt - det tar i bästa fall 2-3 dagar att få hem dem, o jag skulle vilja få det fixat ikväll typ. Men hittar jag inget vettigt packningsmaterial så lär jag beställa hem.

- För min del är det leveranstiden som är problemet. Hade tänkt skruva ihop gasarna ikväll nämligen. Sen att gummipackningarna kostar 4-5 ggr. så mycket känns också onödigt.
;) Känns som dålig framförhållning om du tänkt skruva ikväll utan delar hemma :)
Dyrt i Sverige eller om en vecka eller två från eBay ,vad för hoj/förgasare ska du ha packningar till ?

O-ringssnöre och superlim? Såna som repar, jord, skogsbruks och entreprenadmaskiner brukar ha sånt hemma.

;) Känns som dålig framförhållning om du tänkt skruva ikväll utan delar hemma :)
Dyrt i Sverige eller om en vecka eller två från eBay ,vad för hoj/förgasare ska du ha packningar till ?
- Jag visste inte att två av förgasarna hade taskiga packningar. Har aldrig behövt byta dem på mina tidigare hojar, så det var inte givet att utgå ifrån att de skulle vara kassa. Det är till min ZX7:a.

O-ringssnöre och superlim? Såna som repar, jord, skogsbruks och entreprenadmaskiner brukar ha sånt hemma.
- Ja O-ringssnöre funkar, men antingen slut i lager, beställningsvara eller enbart företagskunder.
Får se om jag hittar någon slags packningsersättning på Jula eller Biltema istället.

Last edited:
Låt oringen ligga kvar i spåret ock stryk på ett tunt lager tätningsgucka så kommer det att funka ett tag iallafall.
Flänstätning 36-1773 ska ju vara bensintålig.

Jag har samma problem, nästan. Råkade koka förgasaren ihop med packningen i ultraljudstvätten en hel natt! Packningen/o-ringen är för kort nu, hur ska man få den att återgå till sin ursprungliga längd igen? Lade den i bensin en natt men hjälpte inte.

Till TS, de brukar täta fast de är platta, sitter ju så klämd i sitt dike så att säga.

Låt oringen ligga kvar i spåret ock stryk på ett tunt lager tätningsgucka så kommer det att funka ett tag iallafall.
Flänstätning 36-1773 ska ju vara bensintålig.
- Jag tittade faktiskt på den när jag var inne på Biltema efter jobbet, men "limmar" inte den liksom ihop metallytorna?

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back