Limma plastbit

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tänkte dra iväg köpa något lim att fixa det på bilden. Vad säger panelen om vilket lim jag ska använda? Gissar på något tvåkomponent. Tänkte också något lim som funkar som "bandage" förstärka dom klena byglarna som sitter på mina sidokåpor. Jupp, jag hade bråttom och använde våld när jag skulle ta väck den. Tacksam för svar ?

20210317_064253.jpg

Testa "super glue all plastic" från loctite. Det är det enda limmet från loctite som klarar att limma PP.
Berätta gärna hur det gick sen.

Billigt var det också.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Någonstans på plastbiten står en kod som berättar vilken sorts plast det är.
Kolla det och googla lämpligt lim, om det är möjligt att limma ens.

Värme och tillsatsmaterial, tillsatsmaterial kan "stjälas" från kasserade kåpor.

Tack för alla tips ? Hänger på låset till Kjelle, börjar med det... Jo, "PP-plast", vad är det och var stod det? Nyfiken av naturen ?

Tack för alla tips Hänger på låset till Kjelle, börjar med det... Jo, "PP-plast", vad är det och var stod det? Nyfiken av naturen
Poly propylene är en fet och svårlimmad plast. Man kan se märkningen längst ner på din bild ">PP".

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Ett vanligt sätt att reparera trasig plast är att smälta in metaltråd. Hemmafixvarianten är att smälta in förstärkning (t.ex. en häftklammer) med hjälp av en lödkolv. Värm på metallen så sjunker den sakta in i plasten, ta det försiktigt om du är rädd om utsidan.

Bifogat

• Capture25.PNG
    Capture25.PNG
    389.6 KB · Visningar: 12
Ta en bit PP plast om klipp i småbitar med en avbitartång och lägg i en glasburk med aceton (oljefri) över natten så har du ett lim som funkar riktigt bra.

Återigen stort tack för alla tips ? Har nu limmat fast det i några "omgångar" med loctite. Ser/känns lovande ut men visar väl sig framöver om det inte "knäcks" så att säga. Övriga tips spar jag till eventuella kommande behov. Bockar och bugar ? Var kåpan på bilden som är asful men kostar en förmögenhet lacka/foliera/dippa med tveksamt resultat när jag varit runt och frågat...

FB_IMG_1615037935473.jpg

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25