Sinnessjuk premiehöjning, "Postnummer-målvakt" mot betalning, olagligt?

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Kanske någon som vill tjäna en slant och vara postorder-målvakt? ;) Det är väl knappast olagligt? Får inga brev hem, allt på autogiro osv. Premien har skjutit i höjden! RSV4 RF -16, 3000kr/mån halv är det billigaste på marknaden för mig, 38 år, småstad, kört skadefritt 20 år hos samma bolag, där jag även har hemförsäkring och bilförsäkring.

Förklaringen på tel: "du bor ju i city", vilket city? Möjligen centrum. Verkliga förklaringen kanske avspeglas lite smått i efterlyst, rejält ökat bus, hmm :glömdet

Mvh

Mike
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dom flesta bolag verkar gjort en justering vid nyår kollat premier innan och efter och nåt hände då
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ingen större skillnad för mig. Betalar ungefär samma premie som förra året.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kanske någon som vill tjäna en slant och vara postorder-målvakt? ;) Det är väl knappast olagligt? Får inga brev hem, allt på autogiro osv. Premien har skjutit i höjden! RSV4 RF -16, 3000kr/mån halv är det billigaste på marknaden för mig, 38 år, småstad, kört skadefritt 20 år hos samma bolag, där jag även har hemförsäkring och bilförsäkring.

Förklaringen på tel: "du bor ju i city", vilket city? Möjligen centrum. Verkliga förklaringen kanske avspeglas lite smått i efterlyst, rejält ökat bus, hmm :glömdet

Mvh

Mike

Flytta till hus och försäkra en äventyrSHoj så bli du en trafiksäkrare motorcyklist! :fakta

Eftersom statistiken visar det så måste det väl stämma? ;)

Tyvärr så ska du inte vara lojal mot försäkringsbolaget. Jag förstår inte logiken att premiera skadefria kunder med högre premier än nya kunder utan skadehistorik men de tjänar kanske mer pengar på det.
Kolla andra bolag och hitta lägre premie. Byt när premien höjs! Men det är inte bara låg premie utan även vad som ingår du ska kolla på.

Jag var nöjd helkund hos Folkskam i många år, skadefritt, men blev också plötsligt trafikfarlig så premien höjdes! Bytte till annat bolag med samma premie som jag hade innan jag blev trafikfarlig. Bytte inte bort min SportHoj och är nu varken nöjd eller helkund!
Har Gjensidige där premien är lägre ju längre du ägt SportHojen. Liten premiehöjning i år men eftersom det motsvaren en pint handpumpad Landlord på Bishop Arms i Sverige så klagar jag inte...

Du som förare kan inte göra något för att bli trafiksäkrare utan det är fordonet som är farligt! Statistik visar! :fakta
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Tycker ändå försäkringarna inte ökat så mycket i pris de senaste 20 åren, varken på bilar eller MC. Känner snarare att det är tvärtom faktiskt då konkurrensen bland bolagen är större.
Sen kan det såklart skilja på modeller och var man bor, men 3000 i halvåret för en sådan hoj tycker jag inte är så speciellt högt.
Det går ju ofta att justera hur mkt självrisk man vill betala och om hur man förvarar hojjen för att få ner premien.

Utgår jag från min själv så får jag ut dubbelt så mkt i lönekuvertet än vad jag fick för 20 år sedan, så försäkringen har har snarare blivit billigare både för bil och MC.
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Tycker ändå försäkringarna inte ökat så mycket i pris de senaste 20 åren, varken på bilar eller MC. Känner snarare att det är tvärtom faktiskt då konkurrensen bland bolagen är större.
Sen kan det såklart skilja på modeller och var man bor, men 3000 i halvåret för en sådan hoj tycker jag inte är så speciellt högt.
Det går ju ofta att justera hur mkt självrisk man vill betala och om hur man förvarar hojjen för att få ner premien.

Utgår jag från min själv så får jag ut dubbelt så mkt i lönekuvertet än vad jag fick för 20 år sedan, så försäkringen har har snarare blivit billigare både för bil och MC.
Premien har skjutit i höjden! RSV4 RF -16, 3000kr/mån halv
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker ändå försäkringarna inte ökat så mycket i pris de senaste 20 åren, varken på bilar eller MC. Känner snarare att det är tvärtom faktiskt då konkurrensen bland bolagen är större.
Sen kan det såklart skilja på modeller och var man bor, men 3000 i halvåret för en sådan hoj tycker jag inte är så speciellt högt.
Det går ju ofta att justera hur mkt självrisk man vill betala och om hur man förvarar hojjen för att få ner premien.

Utgår jag från min själv så får jag ut dubbelt så mkt i lönekuvertet än vad jag fick för 20 år sedan, så försäkringen har har snarare blivit billigare både för bil och MC.

Du har också blivit äldre. Sätt en 20-25 år yngre person på samma hoj så är det väl nästan en nolla till på försäkringen. Jag är också vuxen, 10 år gammal Ducce Monster och betalar väl 3600kr/ år helförsäkrat tror jag. Tycker det är ganska exakt vad man har lust att betala.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tycker ändå försäkringarna inte ökat så mycket i pris de senaste 20 åren, varken på bilar eller MC. Känner snarare att det är tvärtom faktiskt då konkurrensen bland bolagen är större.
Sen kan det såklart skilja på modeller och var man bor, men 3000 i halvåret för en sådan hoj tycker jag inte är så speciellt högt.
Det går ju ofta att justera hur mkt självrisk man vill betala och om hur man förvarar hojjen för att få ner premien.

Utgår jag från min själv så får jag ut dubbelt så mkt i lönekuvertet än vad jag fick för 20 år sedan, så försäkringen har har snarare blivit billigare både för bil och MC.
36000/halvförs helår får väl ändå anses högt ?misstänker en felläsning av summa/tid
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att premien på sporthojar går upp beror väl ofta på att en viss modell blivit särskilt utsatt för stöld. Dvs, har du en hoj som är eftertraktad på ”marknaden” så får man också stå med hög premie. Surt att det är så men sånt man får offra antar jag. 3000 spänn i månaden för halvförsäkring låter dock som ett företag som inte längre är intresserat av att försäkra sporthojar. Själv pyntar jag ca 8000/år för hel/helförsäkring min Ducati och då bor jag ändå mitt i Sveriges tredje största stad och har över 20 år kvar till pension, vilket känns rimligt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Passa på att skriva dig på en adress långt bort så får du göra rejäla avdrag för resor till jobbet också, win-win.

1600kr/år för trafikförsäkring på en Z800 -14 Det har sina fördelar att bli gammal och inte behöva en sporthoj. En fördel med Z800 är att man behöver inte köra så fort för att det skall kännas fort.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr är en del hojar extremt dyra i tätort numera, även när försäkringstagaren är en "idealkund", dvs rätt ålder, rätt adress, rätt bostad, rätt ekonomi, rätt skadehistorik.

För mig har det blivit dyrare fast jag blivit äldre på samma sorts hoj, på samma adress (och med ännu bättre ekonomi osv). Det är väldigt tydligt att försäkringsbolagen inte vill försäkra något som är det minsta sportigt. Innan var det "supersport" (läs literklubba) som var dyra, i princip allt annat var rimligt. Men har märkt att premierna gått upp rejält på nakenhojar de senaste 5 - 10 åren. Antar att hojtypen straffar ut sig själv när fler och fler överger sportis för... nakenklubba! Risken finns att nakenklubbor blir riktigt dyra att försäkra till slut, tyvärr.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Under 2000:-/år GSXR1100 Märsta/Sigtuna :tummenupp
(förvisso gammalt lik)
IF är bolaget
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr är en del hojar extremt dyra i tätort numera, även när försäkringstagaren är en "idealkund", dvs rätt ålder, rätt adress, rätt bostad, rätt ekonomi, rätt skadehistorik.

För mig har det blivit dyrare fast jag blivit äldre på samma sorts hoj, på samma adress (och med ännu bättre ekonomi osv). Det är väldigt tydligt att försäkringsbolagen inte vill försäkra något som är det minsta sportigt. Innan var det "supersport" (läs literklubba) som var dyra, i princip allt annat var rimligt. Men har märkt att premierna gått upp rejält på nakenhojar de senaste 5 - 10 åren. Antar att hojtypen straffar ut sig själv när fler och fler överger sportis för... nakenklubba! Risken finns att nakenklubbor blir riktigt dyra att försäkra till slut, tyvärr.
Japp, och när dessa istället köper äventyrSHojar... :tungan
Men det är inte hojtypen som straffar ut sig utan bolagen som inte vill tjäna pengar på trogna kunder.
Och de som kör några år för att sedan hitta något annat intresse straffar ut oss som vill fortsätta att köra.
Till slut kan du inte försäkra något som går att köra överhuvudtaget, utan bara åka med, aldrig över skyltad hastighet...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min yzf1000r kostar 2600 hel hel extra allt på läns.
Försäkringsbolagslogiken är outgrundlig så det är bara att gratulera! :tummenupp

Men helförsäkring betyder att den vanligtvis blir inlöst vid minsta lilla skada om motorcykeln inte är värd mycket pengar. Mina motorcyklar har större känslomässigt värde än pengamässigt. Dessutom behöver jag sällan använda försäkringen...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Försäkringsbolagslogiken är outgrundlig så det är bara att gratulera! :tummenupp

Men helförsäkring betyder att den vanligtvis blir inlöst vid minsta lilla skada om motorcykeln inte är värd mycket pengar. Mina motorcyklar har större känslomässigt värde än pengamässigt. Dessutom behöver jag sällan använda försäkringen...
Vet inte om det hjälper men jag har aldrig varit vållande o därmed aldrig unytjat någon fordonsförsäkring Någon gång. Blir det någon mindre blesyr fixar jag det själv betydligt billigare än vad självrisken kostar..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vet inte om det hjälper men jag har aldrig varit vållande o därmed aldrig unytjat någon fordonsförsäkring Någon gång. Blir det någon mindre blesyr fixar jag det själv betydligt billigare än vad självrisken kostar..
Folkskam kunde se att jag aldrig använt någon av deras försäkringar. Som nöjd helkund var de garanterade att få mina pengar för lång tid framöver. Men de vill inte försäkra motorcyklar så premierna höjdes utan höjd skaderisk så nu är jag varken nöjd eller helkund.
Så det hjälper tyvärr inte alltid att vara skadefri med låg risk...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi kanske har straffat ut oss själva på vissa hojtyper?
Tänker att minsta lilla skada, repa eller buckla kostar ju en hyfsad slant att fixa om man alltid ska ha allting i "mint condition".
Och så kanske man vill ha det på sin flong nya SportHoj?
Så då anmäler man sina smärre blessyrer, och får dom fixade.
På en GrusHoj så kan en lite repa, buckla eller ett bortskavd lackbit vara som en medalj, den kan påminna om någonting roligt, och vara ett minne att se tillbaka på.
Har ingen aning om det är så för alla, men jag känner väl själv att jag inte bryr mig om små skavanker, trots att jag har en helt ny, nåja, ett år gammal, ÄventyrsHoj.
Den får liksom konsumeras i linje med tidens tand, skulle den bli stulen är det naturligvis en annan sak.
Så på så sätt kanske försäkringsbolagen har byggt upp en erfarenhet av kostnadsbilder på olika typer av farkoster?
Har ingen källa på det, det är taget helt ur luften, och det kommer bara från tankar bakom tangentbordet, men frågan är ju intressant eftersom jag även har SportHojar, och vissa är hopplösa i försäkringspremie, trots att dom är 10år gamla :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top