Byte av hjullager

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken om hylsan sitter där, bara lagren kommer in i rätt läge.
Ger ju lägre ofjädrad vikt :)
Hoppas herrn skojar..

Det är hylsan som låser innerbanorna på lagren när du drar åt hjulaxeln och ser till att det inte blir någon spänning i lagren i sidled.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hoppas herrn skojar..

Det är hylsan som låser innerbanorna på lagren när du drar åt hjulaxeln och ser till att det inte blir någon spänning i lagren i sidled.
Kunde just tänka mig det. Får leva med den vikten då .
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Kunde just tänka mig det. Får leva med den vikten då .
Jagar du vikt så se till att få svarvat en hylsa i titan och du kommer garanterat känna dig lite exklusivare än alla andra.
Bara vetskapen om att du har minskat den ofjädrade vikten med några gram och betalat dyrt för det kommer göra det värt varenda krona....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jagar du vikt så se till att få svarvat en hylsa i titan och du kommer garanterat känna dig lite exklusivare än alla andra.
Bara vetskapen om att du har minskat den ofjädrade vikten med några gram och betalat dyrt för det kommer göra det värt varenda krona....
Sedan är det viktigt att aldrig köra FB. :7peta
Kör man EB är man inte bara lättare, man känner sig och mår också bättre! :fakta
Visserligen fjädrad vikt men för de flesta inte några gram utan flera hekto! :crash
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jagar du vikt så se till att få svarvat en hylsa i titan och du kommer garanterat känna dig lite exklusivare än alla andra.
Bara vetskapen om att du har minskat den ofjädrade vikten med några gram och betalat dyrt för det kommer göra det värt varenda krona....
Jag var inte helt seriös med mitt inlägg om lägre ofjädrad vikt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så, nu när lagren är ute så kan vi ju fortsätta glida från ämnet i god SH-anda :hihi

Borde man inte kunna fräsa ur hylsan en hel del för att få den lättare? Kanske samma godstjocklek, men göra ovala hål, så att man fortfarande har material för att överföra kraft från ände till ände, men gott om luft bredvid så att säga?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Då var de nya lagren på plats. Gick som en dans! Hade lagren 1 dygn i frysen och värmde navet innan montering.
Kom faktiskt ihåg båda distanshylsorna! View attachment 458955
Kul att du nämner distanserna. Jag glömde montera min vid mitt senaste lagerbyte. Det var bara att beställa nya lager direkt... Inte glad...

Jag har även lyckats glömma ett däckjärn i däcket vid byte. Men det märktes när jag skulle balansera sen. :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top