Var köper man 29 mm ventilshims, helst med hyfsat snabb leverans

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tog tag och lossade ventilkåpan på min KLR650 för att kolla ventilspelet så hojen gått runt 2300 mil och jag har spel men ligger under toleranserna på avgassidan och just ovanför på insugssidan. Blir att lyfta av kammarna mäta shimsen och köpa nya.

Några tips på varifrån man ska köpa shims och få dom hyfsat fort så jag får ihop hojen igen.

Tog tag och lossade ventilkåpan på min KLR650 för att kolla ventilspelet så hojen gått runt 2300 mil och jag har spel men ligger under toleranserna på avgassidan och just ovanför på insugssidan. Blir att lyfta av kammarna mäta shimsen och köpa nya.

Några tips på varifrån man ska köpa shims och få dom hyfsat fort så jag får ihop hojen igen.
Återigen "ClassicSuzuki" tex. då äldre Sukor har den diametern ?

Okej då kan jag kanske göra två flugor på smällen och kan beställa shims till KLR:en och bromsgrejer till GSX:en från han i Karlstad.

Såg att Lelles också har shims, dock är jag lite rädd svenska handlare som ofta har delarna "i lager" på websidorna till man beställt då får man mail att den tyvärr är slutsåld och så sitter man där med skägget i brevlådan och får vänta på grejerna.

Okej då kan jag kanske göra två flugor på smällen och kan beställa shims till KLR:en och bromsgrejer till GSX:en från han i Karlstad.

Såg att Lelles också har shims, dock är jag lite rädd svenska handlare som ofta har delarna "i lager" på websidorna till man beställt då får man mail att den tyvärr är slutsåld och så sitter man där med skägget i brevlådan och får vänta på grejerna.
Han i Karlstad har mycket gott rykte och är väldigt kunnig ?

Jo men han talar mycket i telefon, är nog ett bra tecken i dessa då man inte ska ringa och prata med varandra utan maila chatta tider vilket jag hatar:finger Tar ju femtielva gånger så lång tid och som upplagt för missförstånd.

Har mätt upp shimsen och jag behöver bara två ett 250 och ett 245 då jag kan flytta shimsen från avgasventilerna till insuget för att få rätt spel på insugsventilerna.

Beställde shims från MC Shopen i Karlstad, men han hade inte hemma ena shimset men skulle få det till mitten av nästa veckan. Men det är tydligen 29,5 mm shims i Suzuki. Passade på att beställa bromsgrejerna till Suzukin, säkert någont dyrare än eBay men det känns ju som att han har väldigt bra koll på vad han håller på med.

Beställde shims från MC Shopen i Karlstad, men han hade inte hemma ena shimset men skulle få det till mitten av nästa veckan. Men det är tydligen 29,5 mm shims i Suzuki. Passade på att beställa bromsgrejerna till Suzukin, säkert någont dyrare än eBay men det känns ju som att han har väldigt bra koll på vad han håller på med.
Jupp, han lovordas i en av grupperna jag är med i. Om han inte har det så har du här ett annat ställe som är en bibel för de med lite äldre hojar. Sprängskisser och bra priser https://www.cmsnl.com/suzuki_model13052/

Bra priser? Precis allt är svindyrt, har jag kanske haft otur?
Jasså? De som har "rariteter" och värnar om sina gamla hojar tycker det är bra inklusive jag tidigare med relativt "ny" hoj -94a. Är ju så att vissa delar är svåra att få tag på och här finns väldigt mycket om än inte allt.

Har handlat från cmsnl men tycker inte dom har så bra priser, har varit billigare att handla original grejer till KLR:en från Northbike än där ifrån och nu åker man väl på både moms och postmords avgift.

Dock kan dom ha delar man inte hittar nån annanstans och då är kanske priset mindre viktigt. Har köpt lite grejer till Honda 250:in därifrån.

Jasså? De som har "rariteter" och värnar om sina gamla hojar tycker det är bra inklusive jag tidigare med relativt "ny" hoj -94a. Är ju så att vissa delar är svåra att få tag på och här finns väldigt mycket om än inte allt.
Jag har väl aldrig sagt att utbudet är påvert, de har jättemycket grejer men priserna är minst dubbla eller tredubbla jämfört med eBay där jag mest handlar.

Har handlat från cmsnl men tycker inte dom har så bra priser, har varit billigare att handla original grejer till KLR:en från Northbike än där ifrån och nu åker man väl på både moms och postmords avgift.

Dock kan dom ha delar man inte hittar nån annanstans och då är kanske priset mindre viktigt. Har köpt lite grejer till Honda 250:in därifrån.
Jo, är nog så som du säger. Får man tag i något eftertraktat så spelar priset ingen roll och man blir blind av lycka :)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back