Har hojen men saknar alla papper på den - hur regga in den?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
För många år sedan hade jag turen att hitta en Yamaha 125:a av exakt samma modell jag hade när det begav sig. Nostalgi på hög nivå! Problemet var att den ursprungliga ägaren gått bort i en drunkningsolycka och föräldrarna hade efter ett antal år låtit den försvinna ur registret. Med andra ord så saknades såväl registreringsskylt och alla papper på den.
Nu har jag bestämt mig för att sätta fart på denna och registrera den på nytt. MEN, det var inte så enkelt visade det sig...
Jag har ramnummer och motornummer på den så med de uppgifterna vände jag mig till Länsarkivet, därefter Landsarkivet och senare även till MHRF. Ingen av dessa kunde spåra motorcykeln någonstans i sina rullor. Har kontaktat Transportstyrelsen och Polisen, med samma resultat. Vad fanken gör man? :(
Försökte forska vidare hos de jag köpte den av, men han har gått bort och hans barn minns bara motorcykeln och har inga bilder eller liknande där man skulle kunna se ett registreringsnummer.
Någon som varit med om liknande och har någon lösning?
Yamaha 125 AS2J -1 -08.jpg
 
När försvann den ur registret? När drunknade ägaren?

Det kan vara så att hojen aldrig fick något "nytt" nummer i omläggningen 1972.
Skedde olyckan innan så hade den sitt gamla nummer med länsbokstav, och var den avreggad då, så skedde ingen automatisk tilldelning av nytt nummer.
 
Som jag uppfattade det så hände denna drunkningsolycka redan 1971. Motorcykeln har endast gått drygt 400 mil vilket får det att låta troligt. Om det var som du säger så kan ju det vara en förklaring. Tycker ändå att det borde gå att söka fram den i något gammalt arkiv, men jag har ännu ej lyckats hitta rätt väg som sagt.
 
Har lagt ut köpesannons för en ram med papper här på SH och skall prova på fler ställen. Tveksam om det finns så många kvar som ligger och skrotar med pappren kvar. Men man kan ju alltid hoppas :).
 
Vad gäller annars?
Köp intyg från Yamaha efter att du uppgivit ramnummer vilket kan ta lite tid att få samt registreringsbesiktning?
 
Som jag uppfattade det så hände denna drunkningsolycka redan 1971. Motorcykeln har endast gått drygt 400 mil vilket får det att låta troligt. Om det var som du säger så kan ju det vara en förklaring. Tycker ändå att det borde gå att söka fram den i något gammalt arkiv, men jag har ännu ej lyckats hitta rätt väg som sagt.


Vilken ironi.
Köpa en dödsmaskin. Och sedan drunkna.

Visst, köpa papper är en variant - men en absolut nödlösning.
Man vill inte slipa, feppla med sifferstansar och sedan försöka lacka igen på en sådan unik hoj.
Dessutom! Här finns proveniens, om än åt det morbida hållet.

De nya reglerna gör eventuellt att den kan bli svår att regga utan att kunna peka på tidigare registrering i Sverige, och har den aldrig tilldelats ett nytt nummer vid omläggningen blir det svårare att lösa det - men det går.
Det är jag övertygad om.
 
Min tanke är inte att stansa om några nummer utan att ta den ram med papper jag eventuellt kan få tag i och flytta över allt till den. Det tråkiga är att man får en gammal och troligen sliten ram och att historiken inte stämmer alls. Det sistnämnda tycker jag personligen är trist. Kan ju bli 47 ägare och flera tusen mil på denna pärla då...
Ska kolla med SFRO, tack för tipset.
 
Last edited:
Min tanke är inte att stansa om några nummer utan att ta den ram med papper jag eventuellt kan få tag i och flytta över allt till den. Det tråkiga är att man får en gammal och troligen sliten ram och att historiken inte stämmer alls. Det sistnämnda tycker jag personligen är trist. Kan ju bli 47 ägare och fler tusen mil på denna pärla då...
Ska kolla med SFRO, tack för tipset.

Bara se till att spara originalramen då.
 
Borde det inte gå att spåra den med hjälp av namn och personnummer på den första ägaren ?

/S-G
 
En bekant berättade om en granne som sålde en gammal motorcykel med den gamla nummerskylten som hade stått och tagit plats i ladan i många år.

Problemet var bara att själva skyltbotten hade plockats för att laga ett hål i en ränna till en gödselspridare någon gång på 80talet.

Det som följde med var en påse med siffror och bokstäver, köparen for hem och gjorde ett dokument på alla sifferkombinationer som kunde tänkas matcha, och kontaktade något arkiv.

Dom tyckte dock att det var för många kombinationer att kolla upp, så han bad dom kolla upp dom första 10 kombinationerna men fick ingen träff, sen mailade han igen med 10 nya kombinationer...

Till slut var det någon som fick nog på registerstället och letade reda på hojen åt honom :hihi

(det kan ha varit till hjälp att han visste personuppgifterna på tidigare ägare också)
 
En bekant berättade om en granne som sålde en gammal motorcykel med den gamla nummerskylten som hade stått och tagit plats i ladan i många år.

Problemet var bara att själva skyltbotten hade plockats för att laga ett hål i en ränna till en gödselspridare någon gång på 80talet.

Det som följde med var en påse med siffror och bokstäver, köparen for hem och gjorde ett dokument på alla sifferkombinationer som kunde tänkas matcha, och kontaktade något arkiv.

Dom tyckte dock att det var för många kombinationer att kolla upp, så han bad dom kolla upp dom första 10 kombinationerna men fick ingen träff, sen mailade han igen med 10 nya kombinationer...

Till slut var det någon som fick nog på registerstället och letade reda på hojen åt honom :hihi

(det kan ha varit till hjälp att han visste personuppgifterna på tidigare ägare också)


En plåtskylt med urklippta bokstäver måste varit klockren att laga en gödselspridare med HAHAHA

Det var nog den bekanta som var gödselspridaren
 
En plåtskylt med urklippta bokstäver måste varit klockren att laga en gödselspridare med HAHAHA

Det var nog den bekanta som var gödselspridaren

Det var alltså den gamla typen av skylt med löstagbara siffror och bokstäver, som man kombinerade ihop själv till det regnummer man tilldelats
 
Det var alltså den gamla typen av skylt med löstagbara siffror och bokstäver, som man kombinerade ihop själv till det regnummer man tilldelats

Fan så gammal man känner sig när man kommer ihåg den tiden.
 
Det finns en man som samlar på tidiga Yamaha tvåtakt - han har flera AS3or, och även AS2or renoverade till superskick.

Han kanske skulle kunna vara behjälplig på det ena eller andra sättet.
Om jag bara kunde komma på vad han heter...

Håller till strax utanför Helsingborg. Någon...?


Eller också tar du kontakt med en Yamahadiplomat som Björn Casserborg.
Han är pensionär sedan många år, men jag har alltid upplevt honom som trevlig och angelägen att bistå andra.
Skicka ett mail eller ta kontakt på Facebook och lägg fram ditt problem.
Kanske, kanske kan han peka ut en riktning du kan leta vidare i.
 
notrightrider: Det är Ole Larsen på Yamaparts du tänker på. Känner honom och har talat med honom, men han visste dessvärre ingen annan väg än att hitta en ram med papper på. För den som är intresserad så är det värt ett besök på hans hemsida för att se hans samling av fina hojar www.yamaparts.com Helt otroligt vilka fina 125-kubikare han har.
Björn Casseborg har jag inte hört talas om, men ska försöka hitta rätt på honom. Tack för tipset :tummenupp
 
Last edited:
Nedan finns några exempel. Ligger ditt ramnummer nära någon av dem? Då kan du ha turen att hitta den via några provbeställningar från Riksarkivet. Så lyckades jag hitta en 125:a (av annat märke med mindre spridning på siffrorna förvisso) som inte var sökbar eller fanns att hitta någonstans. Det tog sin tid men den är registrerad & klar efter att jag fick bingo och kunde gå vidare i processen. Kommer inte ihåg alla detaljer men det funkade!

https://biluppgifter.se/fordon/BNL359
https://biluppgifter.se/fordon/CMJ998
https://biluppgifter.se/fordon/ELK754
https://biluppgifter.se/fordon/BAU560
https://biluppgifter.se/fordon/BBY891
https://biluppgifter.se/fordon/DNN298
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top