En dag med Holländska MC-polisen.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ramla över denna videon idag med Itchy Boots som under en dag deltar i den Holländska MC-polisens utbildning. Lärorik video som fängslar en intresserad. Kan tänka mig att den Svenska utbildningen är mycket snarlik den i Holland. :hjälm :)

Om du ramlade över Itchi boots först idag så har du fyra säsonger i soffan fram tills sommaren kommer, finns en anledning varför hon har över 600000 följare. :)

Om du ramlade över Itchi boots först idag så har du fyra säsonger i soffan fram tills sommaren kommer, finns en anledning varför hon har över 600000 följare. :)
Japp, jag och sonen (med skallra i näven) är i slutet på säsong 1. Här vi sitter på vardagsrumsgolvet. :lol

Last edited:

Hehe. Ramla inte över kontot. Bara videon ;) IB har jag följt sen s2 och hon är ju klart i topp 3 av mc-kanaler man ska följa på youtube. Inget snack! :rock

Itchys videos är sån happy-boost man behöver i år. Finns det någon som har nått negativt att säga om henne? tror knappast det! :kär

Holländska polisen har ett intressant MO.

Man assisterar mycket ofta vid angelägna ambulansryck i storstadsområden.
Vanligtvis 3 x MC rensar vägen för ambulansen. Häng med!

Tänk att sitta på dispatch och ha sådana resurser: "Ambulans till Kaaskopstraat, och 3 motorcyklar också."

Man vinner dels i säkrare trafik och dessutom mjukare, jämnare färd för patienten. Plus ankomsttid till sjukhus.

Sverige? Not so much.

För att gå ändå mer off topic kan jag berätta att jag vart omkörd av 2 MC-poliser i Oslo två dagar före julafton.
Bra fart, båda ståendes på fotpinnarna och spanande över i mötande körfält längs E18.

Stort stopp och kontroll nedåt Sandvika till, med många enheter så något måste det varit.
GS 1200, odubbat. Yes, jag drog ner rutan och lyssnade när jag så dem komma ångande i backspegeln.

Köpenhamnspolisen är igång med trafikövervakning året runt med sina FJR 1300;or och dyker upp där man som minst väntar sig dem.

Sverige? Not so much, som sagt var.

Last edited:
@Notrightrider.

Sett många sådana filmer från deras eskortkörning av främst ambulanser. Fängslande att se hur sammansvetsade de är i sin körning men även hur allmänheten uppfattar och flyttar på sig samt respekterar att de får vänta. Tveksamt om man sett samma i Sverige i dagens trafikklimat. :gnissla

Att bli MC-polis i Sverige tar ca 2,5 år från att man påbörjar polisutbildning på högskola/uni till man kan söka mc-tjänst. Man kan alltså inte välja att man vill bli MC-polis i Sverige och utbilda sig under pågående högskoletid utan det kan först ske efter att allt annat är klart. Fått veta av flera poliser jag träffat att just MC-polis är nog det som är mest eftertraktat. Förtesterna är oerhört krävande och utbildningen lika så.

Holländska polisen har ett intressant MO.
Man assisterar mycket ofta vid angelägna ambulansryck i storstadsområden.
Vanligtvis 3 x MC rensar vägen för ambulansen.

Tänk att sitta på dispatch och ha sådana resurser: "Ambulans till Kaaskopstraat, och 3 motorcyklar också."

Man vinner dels i säkrare trafik och dessutom mjukare, jämnare färd för patienten. Plus ankomsttid till sjukhus.

Sverige? Not so much.

Men vissa likheter finns det med Sverige.....
Har precis flyttat till Majorna Gbg, när ambulans kallas till Såggatan(?) för ta hand om en skjuten efter ett lägenhetsbråk.
Ambulanspersonalen inväntar att Polis ankommer och "säkrar platsen ?".
Vilket gör de andra festdeltagarna som kallat på ambulans upprörda. Gärningsmannen har ju avvikit.

Till många områden i Sverige kör inte Räddningstjänsten idag utan Poliseskort. Om jag fattat det rätt.
https://www.expressen.se/gt/krim/polisens-tes-darfor-blir-vi-attackerade/

Själv har jag i en annan tid (1967) fått "poliseskort". Jag och en vän, båda på BMW R60 har stannat i Stockholm för att konferera om vägen.
En polisbil glider upp och frågar om vi har problem. Och vi berättar att vi inte hittar dit vi ska, vi är osäkra om vägen.
"Inga problem, vi ska dit så följ oss." och så rullar polisbilen iväg och vi efter.

Last edited:
Jag har sett en hel del av hennes inslag. Mycket skicklig med kameran och extra roligt när det bitvis var i Sverige på bekanta ställen. Förstår epitetet "itchy", för nog sjutton är hon rastlös. Finns en intervju på holländska (textad eng) som är intressant om man vill veta mer om varför hon far runt som hon gör.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

@Notrightrider.

Sett många sådana filmer från deras eskortkörning av främst ambulanser. Fängslande att se hur sammansvetsade de är i sin körning men även hur allmänheten uppfattar och flyttar på sig samt respekterar att de får vänta. Tveksamt om man sett samma i Sverige i dagens trafikklimat. :gnissla

Att bli MC-polis i Sverige tar ca 2,5 år från att man påbörjar polisutbildning på högskola/uni till man kan söka mc-tjänst. Man kan alltså inte välja att man vill bli MC-polis i Sverige och utbilda sig under pågående högskoletid utan det kan först ske efter att allt annat är klart. Fått veta av flera poliser jag träffat att just MC-polis är nog det som är mest eftertraktat. Förtesterna är oerhört krävande och utbildningen lika så.

I Stockholm agerar utryckningsfordon eskort åt övriga trafikanter när det är köbildning. Alla flyttar sig och lämnar plats i vänsterfil till Ambulans, direkt efter kastar sig många ut i vänsterfilen och hänger på. Kanon. Gräddfil förbi alla, bara att hänga på ambulansen :gnissla

I Stockholm agerar utryckningsfordon eskort åt övriga trafikanter när det är köbildning. Alla flyttar sig och lämnar plats i vänsterfil till Ambulans, direkt efter kastar sig många ut i vänsterfilen och hänger på. Kanon. Gräddfil förbi alla, bara att hänga på ambulansen :gnissla

Jag har sett det, och det är sällan jag mer sugen på att bara vrida ut, låta naturen ha sin gång och leende säga: "Sorry mate, I didn't see you".

Men, sådant sänker snittet. Jag nöjer mig med att spela filmen i skallen.

Brukar se lastbilar som tröttnat när det är blixtlåsprincipen så de går ut och blockar alla idioter som kommer i 140 och ska förbi så de får ligga där bak som alla andra. Skitbra enligt mig. Hoppas bara någon kör en trailer i röven och ska bortförklara det sen HAHAHA.:brinnerup:banana

Idag släpptes avsnitt två! :yoparty:banana

"You have some off-road experience?" :lol

Last edited:
Brukar se lastbilar som tröttnat när det är blixtlåsprincipen så de går ut och blockar alla idioter som kommer i 140 och ska förbi så de får ligga där bak som alla andra. Skitbra enligt mig. Hoppas bara någon kör en trailer i röven och ska bortförklara det sen HAHAHA.:brinnerup:banana

Här så kör folk på plogbilen bakifrån några gånger per vinter. Alltid på e4 och alltid på eftermiddagen. En gjorde det extra bra när han försökte köra om på höger sida men blev abrupt avbruten av en 5 meter lång helt utvikt sidovinge. Den bilen vart bara skrot.

Här så kör folk på plogbilen bakifrån några gånger per vinter. Alltid på e4 och alltid på eftermiddagen. En gjorde det extra bra när han försökte köra om på höger sida men blev abrupt avbruten av en 5 meter lång helt utvikt sidovinge. Den bilen vart bara skrot.

Man måste ju vara rätt slut i bollen om man får för sig att dra om en plogbil på insidan. :lol Hoppas han inte fick en krona på försäkringen och att bilen var dyr. Moahahaha! :rofl:hihi (Ja jag är lite skadeglädjen ibland...) :fyllisar

Men plogbilsförare verkar ju vara ett eget slag. Blir skogstokiga när folk vill köra om när de ligger i 60 på 110-väg med plogen en decimeter över backen och häller ut salt. Då är det helt plötsligt som att vanliga bilar inte kan köra på vägen om inte plogbilarna fått dra fram. Att trafiken flöt på 10 minuter innan de upprättade sin rullande vägspärr verkar de inte förstå.

Man måste ju vara rätt slut i bollen om man får för sig att dra om en plogbil på insidan. :lol Hoppas han inte fick en krona på försäkringen och att bilen var dyr. Moahahaha! :rofl:hihi (Ja jag är lite skadeglädjen ibland...) :fyllisar

Det var en Bmw av senaste modell.....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...