Förklaringen att de inte finns frambroms eller broms ok är att de inte finns någe fäste för de å hjulet tillhör inte hojen alls.. Bara dit satt för att få ett rullande hoj...
De är min gissning iaf...
Det är ju ofta svårt att få till skivbroms oken snyggt på en Springergaffel, så det kan jag väl köpa, men varför plockar man inte bort skivan då?
Chopperbyggare har ju i alla tider brottats med hur man ska få framhjulet cleant, men ändå ha broms på det.
Det finns ju framnav med inbyggd broms med flera beläggskivor, lite som en koppling, eller jäkligt smutta trumbromsar som I alla fall när dom är nya motsvarar en Puch Dakota's
Någon byggde in en fälg broms som på en trampcykel i gaffelbenen på springern...
Dom som inte har lyckats på annat vis har helt enkelt kört obromsat fram för att få hjulet cleant och snyggt.
Här har man lyckats få hjulet fult med en tydlig bromsskiva, och ändå ingen broms...
Nåja, var och en gör som dom vill när dom bygger.
För övrigt tycker jag att det är för lite byggen i primer nuförtiden, förr byggdes hojarna om löpande och lämnade således aldrig primerstadiumet, man kunde se samma hoj 3 gånger en sommar och den var i 3 olika utföranden.
Nu verkar man bygga tills en dag då det är dags för lackering och sedan besiktning, och sen är det stopp för evigt även om man är missnöjd med saker.