El till racebuss/van

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Hej alla!

Tänkte kolla med expertisen hur ni har gjort för att få "landström" på era racebussar. Utgångsläget är billigast möjliga, utan att riskera att få starkström i kroppen när jag sover...

Jag har en Vito som jag ska inreda med det mest basala för att kunna sova i. Kommer behöva lasta allt i den, så för att få fram någon form av bodel får jag slänga ur all utrustning och hoj.

Men, tanken är att ha en mikro, mindre kyl och framförallt ett element i bilen till kalla nätter i depån. Kommer förmodligen slänga in ett extra batteri och skiljerelä, mest för att kunna driva kyl när jag kör. Samt lite mindre förbrukare såsom batteriladdare, laptop etc. Jag räknar kallt med att ha tillgång till el i depån.

Och då tänker jag att det finns lite olika nivåer man kan göra detta.

Har sett minst någon som har dragit in en sladdvinda i sin bil, men det känns sådär att klämma kabeln i dörren och regnar det vill man ju ogärna ha det öppet kring sig.

Ett annat alternativ kan säkert vara att nyttja mitt befintliga kupevärmaruttag och på det sättet få in el i bilen.

Och det tredje är gissningsvis att dra riktig landström in i bilen. Det finns färdiga kit för detta men det ser ut att dra iväg litegrann till min budgetbuss.



Så hur har övriga med en mindre buss löst elen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åk till närmaste husvagnsfirma och köp ett eluttag med lucka där du kan dra fram inkommande ström.

Sätt sedan en kontakt på insidan så du kan skifta mellan att ta antingen ström från luckan eller från din acdc-omvandlare. Jag misstänker att omvandlaren kanske inte håller ifall dom är inkopplade samtidigt.

Angående extra batteri så har jag bara använt en strömbrytare mellan mina batterier. När jag står i depån och vill köra mikro etc så bryter jag strömmen så att startbatteriet aldrig kan bli tomt. Så snart jag startat bilen vrider jag om så att extrabatteriet laddas. I praktiken bryter jag bara strömmen när jag ska köra mikron.

Det finns ju särskilda reläer hos husvagnshandlarna men jag tycker det funkar bra med bara en strömbrytare.

EDIT: När jag tänker efter så är det kanske smartare att montera en extra motorvärmarkontakt på bilen som går till "bodelen". Så kan man använda samma motorvärmarkabel istället för att ha två olika. Med viss reservation för att jag inte vet hur många ampere en motorvärmarkontakt egentligen tål, dom kontakterna brukar kunna bli ganska varma.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorvärmaruttaget innebär ju att man även kör motorvärmaren när man kopplar in strömmen där och den kanske man inte vill ha igång en hel helg i onödan. Plus att den förbrukar ampere som man kanske behöver till annat som tex värme.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tycker du ska skippa böket med 12V om jag förstår dig rätt och du utgår från ström i depån. En kylbox kan du köra på bilbatteriet medan du kör. Skiljerelä är en trubbig laddning som aldrig laddar batteriet fullt.

Ett tips är att dra in 230V-sladden genom att borra hål i golvet och dra in sladden den vägen så syns inget på utsidan. På insidan sätter du ett perskydd typ:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/jordfelsbrytare/personskyddsautomat-402167/

Glöm inte ventilation om du ska bo i bilen!!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en skarvsladd som jag drog in genom torpedväggen, stickkontakten låg i motorrummet i en sån där orangeskarvdosa från typ Jula/CO/Biltema, den andra ändan drog jag in i bussen, klippte av uttaget och drog in det i ett IP44-dubbeluttag som satt på balken som jag spände framhjulen mot, på motsatt sida från hojarna så att säga. I hålet i torpedväggen satte jag en genomföring som skyddade kabeln mot slitage och tätade lite. Sen var det bara att dra in en skarvsladd under motorhuven och koppla in i depån.
+ Billigt
+ Snabbt gjort att få till
+ Enkelt att återställa
- Man måste ha motorhuven i första hacket i depån, vilket egentligen är sak samma
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På Craftern drog jag bara in gummikabeln och stängde sidodörren. No problem.
Sen tillkom skåpsläpet för att få med två hojar till + en exrta säng. Där blev det ett intag utvändigt och ett dubbeluttag i släpet. På Boxern som ersatt Craftern tänkte jag ha ett motorvärmaruttag men det blev bara att dra in gummikabeln genom sidodörren. Varken kabel eller gummilist tycks ta stryk. En värmefläkt duger bra. Kör med kylbox mest för att det är lite tight med utrymme när man ska ha en våningssäng, två hojar och allt annat med i bussen.
Att tänka på: Ventilation är inte fel. Hade en takventil i Craftern men har inte fått tummen ur i Boxern. Sladdvindor ska va helt utrullade vid hög belastning för att inte överhettas.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kör med skarvsladd in och sidodörren lite öppet så löser man både ström och ventilation. Madrass, litet element och liten tv i skåpet på Transportern, resten i depåtältet. Varför ska du ha kylbox, micro mm inne i bussen?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tips på värme utan 220 i transporter. Vågar man köra med gasol med en takventil för till och från luft?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ventilation i ett boutrymme som i en husvagn /husbil skall ske genom inloppsventiler i golvet eller nära golvet samt utloppsventiler i taket.
Det finns regler för in och utloppsarea.
Detta för att få bra självdrag igenom fordonet. Om du bara har öppet i taket får du kallras men dåigt luftomsättning.
Om du tänker värma utrymmet med öppen gasollåga så bör du glömma det omedelbart, den mängd syre en sådan låga förbrukar skulle tvinga dig att ha en dörr öppen, och alltså inte vunnit något.
Att man kan ha gasolspis / kyl i husbilar är för att det är kortvarig förbränning och under perioder när det öppnas dörrar och folk rör sig i vagnen.
Kylen använder extern lufttillförsel och påverkar därför inte luften inne.
Samma sak med diesel eller gasolvärmare.
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Många svar och lösningar, tack så jättemycket! Det ger lite inspiration att snurra vidare på!

Hittade denna:
https://www.vidaxl.se/e/87194970848...FCNRnUmbm359yuVpO7hgItbyhx-R8CeRoCJ3gQAvD_BwE

Det borde gå att ha en handske i motorutrymmet någonstans och sedan koppla en cee kabel till som dras mellan huv och eluttag i depån. Alternativt ha sladdvinda i depåtältet som denna dras till. Sen själva uttagen i skåpet givetvis.

Ventilation har jag tänkt ja, tänkte göra upp ett hål i mellanväggen med en fläkt som blåser på elementet och drar luft från kupén. sen om det behövs ett hål baktill.

Anledningen till att jag vill ha kyl och mikro kvar i bilen(och allt annat som inte måste stå framme) är att i somras blev jag tokless på att ha precis allt under tältet som man snavar på titt som tätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tips på värme utan 220 i transporter. Vågar man köra med gasol med en takventil för till och från luft?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Verkar vara ett bra sätt somna in med. För gott.
När CO2-halten stiger i luften.
Och troligen märker du ingenting, helt smärtfritt ! :tummenupp

En kollega jobbade i en tomatodling med att packa tomater inne i växthuset.
Det nästa han minns är att han ligger ute på gården dit chefen som stog 20 meter bort och såg när han föll släpat ut honom i friska luften.

Vad som hänt var att ett grenslang hoppat av CO2 stamledningen över honom.
Så han stod i mer koncentrerad CO2. Och bara svimmade av utan att märka något.
Normalt svimmar man av vid ca 7% CO2 luften.
Och vid ca 12 % CO2 i luften är livet slut.
Mycket noga studerat för det som dödar besättningen i en ubåt som havererat och ligger på botten är inte syrebrist utan den stigande CO2-halten.

Man håller i tomat växthus ca 800 ppm CO2 mot normalt ca 350 ppm i uteluften (om det inte stigit?) för tomaterna ska växa snabbare. Grenslangarna har små hål utmed slangen som fördelar ut CO2 över tomaterna.

Så är du inte less på livet avråder jag från iden.

Minimum är luftintag vid golvet och utsläpp i taket.
Gärna med CO2 - larm som startar fläktventilation.
Och larmar ljudligt.
 
Last edited:

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Jag kör på kabel in genom dörren i mitt släp som sedan kopplas in i en förgreningsdosa som jag sedan har micro, kyl samt värmefläkt (endast nattetid) samt belysning kopplad på. Funkar kanon, och har väl aldrig bråkat med mig. Värmefläkten värmer mer än väl, bara starta den en timme innan sängdags så är det varmt o skönt när man lägger sig.

På tal om öppen låga var där en snubbe föra säsongen på Mantorp tror jag som slängde in sin grill i skåpet och gick och la sig, han gick aldrig upp igen. Så skippa öppen låga!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag kör på kabel in genom dörren i mitt släp som sedan kopplas in i en förgreningsdosa som jag sedan har micro, kyl samt värmefläkt (endast nattetid) samt belysning kopplad på. Funkar kanon, och har väl aldrig bråkat med mig. Värmefläkten värmer mer än väl, bara starta den en timme innan sängdags så är det varmt o skönt när man lägger sig.

På tal om öppen låga var där en snubbe föra säsongen på Mantorp tror jag som slängde in sin grill i skåpet och gick och la sig, han gick aldrig upp igen. Så skippa öppen låga!

Bara så att jag förstår - är detta att jämföras med den kabelvinda som jag drar in till mitt släp över natten? För- nackdelar? Vad är det för kabel du drar in genom din dörr?
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Bara så att jag förstår - är detta att jämföras med den kabelvinda som jag drar in till mitt släp över natten? För- nackdelar? Vad är det för kabel du drar in genom din dörr?

Nä egentligen ingen direkt skillnad antagligen, endast att det kanske är mer strukturerat med fast armatur, fast kabeldragning osv gentemot att endast ha en kabelvinda indragen. Kabelvindan kan även överhetta om den inte är utrullad om den t.ex ska driva en värmefläkt en hel natt och lite annat som kyl, mobilladdare osv. Jag kör in en vanlig skarvsladd (IP44) som sedan sitter i en 3fas till 1fas förgreningsdosa (in i elcentralen) där jag sedan har skarvsladdar in till tältet. Visa banor har sämre med tillgången på 3fas uttag i elcentralerna, så vida man inte vill stå mer utsprid i depån. Så köra allt på en 3fas utgång funkar fint.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Nä egentligen ingen direkt skillnad antagligen, endast att det kanske är mer strukturerat med fast armatur, fast kabeldragning osv gentemot att endast ha en kabelvinda indragen. Kabelvindan kan även överhetta om den inte är utrullad om den t.ex ska driva en värmefläkt en hel natt och lite annat som kyl, mobilladdare osv. Jag kör in en vanlig skarvsladd (IP44) som sedan sitter i en 3fas till 1fas förgreningsdosa (in i elcentralen) där jag sedan har skarvsladdar in till tältet. Visa banor har sämre med tillgången på 3fas uttag i elcentralerna, så vida man inte vill stå mer utsprid i depån. Så köra allt på en 3fas utgång funkar fint.

Jag önskar på förhand be om ursäkt för mina rudimentära frågor - detta är verkligen inte mitt område, varför jag bara vill tillse att jag förstått det korrekt:

Från elcentralen som finns på de allra flesta banor (oftast ett rött/grått skåp) kör du en 3fas-sladd som kopplas på en 1fas-sladd. Därefter kopplar man på en förgreningsdosa på 1fas-sladden, och i dosan kopplar man på kyl/mikro/kabelvinda etc.?

Varför 3fas till 1fas? Har du möjlighet, tid och orka att tipsa om var och vilka sladdar man ska köpa?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du har ett trefasuttag, ofta 16A så kan du i det sätta ett grenutag med 3st 230V enfasanslutningar.
Då har du 3 möjliga anslutningar med 16A i varje med en fas för värmefläkt,en annan fas för övriga förbrukare mm.
Finessen med det är att om du bara har 1 230V uttag så måste alla dina förbrukare gå på en och samma fas.

Alternativt så kan 3 personer dela på samma trefasuttag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag önskar på förhand be om ursäkt för mina rudimentära frågor - detta är verkligen inte mitt område, varför jag bara vill tillse att jag förstått det korrekt:

Från elcentralen som finns på de allra flesta banor (oftast ett rött/grått skåp) kör du en 3fas-sladd som kopplas på en 1fas-sladd. Därefter kopplar man på en förgreningsdosa på 1fas-sladden, och i dosan kopplar man på kyl/mikro/kabelvinda etc.?

Varför 3fas till 1fas? Har du möjlighet, tid och orka att tipsa om var och vilka sladdar man ska köpa?

En enkel tumregel är att du har i teorin 2400 watt på ett 240-uttag i depån. Det går snabbt åt om du har värme, kylskåp och micro. Därav är 3fas att föredra. Skall du dessutom köra däcksvärmare så måste allt annat kopplas ur.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Om du har ett trefasuttag, ofta 16A så kan du i det sätta ett grenutag med 3st 230V enfasanslutningar.
Då har du 3 möjliga anslutningar med 16A i varje med en fas för värmefläkt,en annan fas för övriga förbrukare mm.
Finessen med det är att om du bara har 1 230V uttag så måste alla dina förbrukare gå på en och samma fas.

Alternativt så kan 3 personer dela på samma trefasuttag.

Jag blir alldeles tokig på detta, men jag tror att jag förstår dels upplägget dels fördelarna.

Fråga: finns det inte ett grenuttag med 3fas-inkoppling mot elcentralen och sedan med "vanliga/normala" anslutningar för till exempel mikro/kabelvinda/vattenkokare?

Alla dessa djävla sladdar och eltermer snurrar till det för mig. Rimligtvis torde man förstå/kunna detta, men det gör jag inte. Ännu. :huvet

EDIT: ledsen att jag kapar tråden!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top