Diskussionstråden om olyckor 2020.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En kompis klippte en älg i söndags med sin R1250 GSA. Han filmar när han kör och fick händelsen fångad på film.

Det går så sjukt snabbt. Han kör kanske 70 km/h på en grusväg med gräs på sidorna. Plötsligt kommer en älgtjur upp ur diket och krocken är ett faktum.

Han klarar sig med brutet revben och punkterad lungsäck. Älgen avlivas. Hojen klarar sig bra, mest kosmetik och plast (tack Telelever).

Screenshot från filmen han lade ut på Facebook:

074c06fe09efc0bc94ce0d0a4619c163.jpg



Vad lär man? Jo, att man ibland inte har en chans och då är det hastigheten som räddar en, dvs tillräckligt låg för att överleva.

Jag har råkat ut för vilt som hoppar upp på vägen rakt framför mig några gånger, men de brukar ju inte magiskt dyka upp på vägbanan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har råkat ut för vilt som hoppar upp på vägen rakt framför mig några gånger, men de brukar ju inte magiskt dyka upp på vägbanan.

Jag har haft tur och klippt en katt är det enda jag gjort men inte fasen såg jag den innan det var för sent...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Älgar är förvisso stora men de har förmåga att inte synas och att röra sig precis där de är maximalt dolda. Ett dike med salix räckte för att dölja älgen på bilden... filmen är skrämmande i det avseendet.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Älgar är förvisso stora men de har förmåga att inte synas och att röra sig precis där de är maximalt dolda. Ett dike med salix räckte för att dölja älgen på bilden... filmen är skrämmande i det avseendet.

Ingen länk till filmen eller missade jag den?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Två viktiga saker:
1. Föraren träffar rumpan.
Den är lättast att flytta på.
Ko och kalv lägger ca 65 % av sin kroppsvikt på de båda frambenen, tjur uppemot 75%.

Kan man väja undan så styr bakom älgen. En älg vänder mycket sällan, eller ens saktar in.
Däremot är dom snabba som satan och har alltid mer att ge.
Försöka styra framför är dömt att misslyckas, styra bakom kan funka.

2. Föraren träffar rumpan under gång.
Älgen är på väg bort, diagonalt över vägen och dessutom ökande.
Det bidrar absolut till den lyckliga utgången.

Sensmoral: denna föraren levde att berätta om en älgkrock i 70.
Det är inte säkert att någon annan gör det.
Om det finns ett närmast oändligt antal variabler vid en vanlig krock, så kan man lägga 10-potens på det vid viltolyckor.

Blir man youtube-miljonär på ett sådant här klipp?
Dollar? SEK?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Två viktiga saker:
1. Föraren träffar rumpan.
Den är lättast att flytta på.
Ko och kalv lägger ca 65 % av sin kroppsvikt på de båda frambenen, tjur uppemot 75%.

Kan man väja undan så styr bakom älgen. En älg vänder mycket sällan, eller ens saktar in.
Däremot är dom snabba som satan och har alltid mer att ge.
Försöka styra framför är dömt att misslyckas, styra bakom kan funka.

2. Föraren träffar rumpan under gång.
Älgen är på väg bort, diagonalt över vägen och dessutom ökande.
Det bidrar absolut till den lyckliga utgången.

Sensmoral: denna föraren levde att berätta om en älgkrock i 70.
Det är inte säkert att någon annan gör det.
Om det finns ett närmast oändligt antal variabler vid en vanlig krock, så kan man lägga 10-potens på det vid viltolyckor.

Blir man youtube-miljonär på ett sådant här klipp?
Dollar? SEK?

Man kan nog säkert sälja användningen av det till media med för en trevlig slant. Blir det vitalt på tuben med många miljoner visningar kan det nog bli några hundra, eller kanske några tusen, men miljonär på ett klipp blir man inte där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Airbagväst bidrog sannolikt till den relativt lyckliga utgången. Älgen slog av vänster bakre höftled.

Av alla möjliga varianter på älgkrockar torde denna höra till de mildaste - älg på väg ifrån, träffar bakdel, inte tokfort, airbagväst, stabil hoj med Telelever osv.

Han körde själv 14 mil hem med hojen efteråt.:hojsmilie
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bör ju även ha varit en fördel att ha suttit på en GSA i det läget. Nästan samma storleks- och viktklass som älgen (nåja, men ett sådant ekipage väger ju ändå en bra bit över 300 kg med förare, ännu mer med korvlådorna fyllda).
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sitter och tänker på en del grejer när jag kollar några sidor i tråden. En sak som stuckit ut lite för mig på sistone, när jag ofta varit ute i tjotahejti tills sent och kör hem i mörker, både grusväg, mindre skogsväg, landsväg, motorväg. Folk i bilar är påfallande ofta skitdåliga på att stänga av helljuset. Det ska oftast dröja en till två sekunder tydligen. För någon dag sen blev det riktigt skitnödigt. Liten smal landsväg och jag är kanske tio meter från en kurva. Exakt då möter jag en biljävel som inte släcker hellyset under hela mötet. Jag tvingas helt enkelt tvärnita och börjar tuta åt idioten, ser ju inte ett smack. Reaktion hos bilen? Inget, noll, nada. Fortsätter lugnt åt sitt håll.
Naturligtvis kan sånt här hända som enstaka incident. Men det är inte enstaka, det händer ju oavbrutet. Minns inte att det var så här illa för bara några år sen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Pratade med en på jobbet för ett par år sen, hans bil bländade av automatiskt. Kan det vara en orsak till problemet och att intelligensen i automatiken missar motorcykel?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ett par av mina bilar har automatiskt hel/halvljus och det kan vara lite slumpartat. Ibland bländar det av för ett annalkande hus och i nästa stund möter man en bil och måste blända av själv.
Oftast funkar det dock bra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sitter och tänker på en del grejer när jag kollar några sidor i tråden. En sak som stuckit ut lite för mig på sistone, när jag ofta varit ute i tjotahejti tills sent och kör hem i mörker, både grusväg, mindre skogsväg, landsväg, motorväg. Folk i bilar är påfallande ofta skitdåliga på att stänga av helljuset. Det ska oftast dröja en till två sekunder tydligen. För någon dag sen blev det riktigt skitnödigt. Liten smal landsväg och jag är kanske tio meter från en kurva. Exakt då möter jag en biljävel som inte släcker hellyset under hela mötet. Jag tvingas helt enkelt tvärnita och börjar tuta åt idioten, ser ju inte ett smack. Reaktion hos bilen? Inget, noll, nada. Fortsätter lugnt åt sitt håll.
Naturligtvis kan sånt här hända som enstaka incident. Men det är inte enstaka, det händer ju oavbrutet. Minns inte att det var så här illa för bara några år sen.

Kan bekräfta. Det är ett tilltagande problem.
Det är riktigt illa i regn, och kombinera vajerväg till det, så...

Förr fanns det två klassiska anledningar till folk inte bländade av: fylla och fatigue.
Utmattade förare missar ofta att blända av, eller bländar av sent. Samma gäller rattfyllerister.

Men, nu känns det mer som folk inte bryr sig.
Längs mötesseparerade vägar kan man se bilar som blir blinkade på av varannan, var tredje bil dom möter, men dom ligger kvar på helljus ändå.
Obekymrat. Ovetande. Oförstående.
Vid körning i mörker kan man också se trafikanter som antingen kör sakta hela tiden, eller saktar in markant - rent av bromsar in när dom bländar av.

Det är som om folk inte kan köra i mörker plötsligt. Inte klarar att spana efter silhuetter längre, inte förmår utnyttja den mötande bilens halvljus för att skapa sig en bild av vad som händer härnäst.

Kanske har det med bristen på trafikpropaganda att göra, kanske lärs det inte ens ut i trafikskolorna längre, kanske orkar ingen bry sig längre - de självkörande bilarna är ju snart här...

Kanske har det med den avskaffade värnplikten att göra. Hade man inte hört talas om stavar och tappar innan, så fick man det då - tillsammans med praktisk träning att vara ute i mörker, dra nytta av andras ljus och att hela tiden flytta blicken och träna upp hjärnan att tolka signalerna från det indirekta seendet.

Ja, eller också har folk bara blivit dummare.
Det är väl en teori så god som någon.

Bästa receptet nere på individbasis är tyvärr att återupprätta terrorbalansen - bygga på så mycket extraljus att man kan väcka det sovande folket man möter.
Trist, men så är det.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte om folk blivit dummare eller om det är så att dom är mer okunniga.
När du tagit körkort förväntas du ha tillräcklig kunskap för all framtid.
Olika kompetensbevis, t.ex. arbete på väg, yrkesförarkompetens och flera andra har begränsad giltighetstid. Därefter måste du gå en ny kurs.
Kunskap kräver repetition.

När jag efter ett antal år skulle utöka körkortsbehörigheten, upptäckte jag hur mycket jag förträngt och hur mycket nytt som tillkommit.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*KLIPP*
Förr fanns det två klassiska anledningar till folk inte bländade av: fylla och fatigue.
Utmattade förare missar ofta att blända av, eller bländar av sent. Samma gäller rattfyllerister.
*KLIPP*

Finns en annan stoooor anledning:
Automatiska och adaptiva helljus!

"-Men vadådå, min bil har ju automatiskt helljus...eller förresten...det var visst inte på den här bilen..."


Med tanke på hur många enögda (ett trasigt halvljus) eller helblinda (inga fungerande lampor alls) man ser ute på vägarna är jag inte det minsta förvånad.

"-Men vadådå, min bil har ju inte varnat mig, det kan ju inte vara MITT ansvar att se till att belysningen fungerar..."


Ironi: ON
Nej, det finns bara ett sätt att komma till rätta med det här: Autonoma fordon!
Ironi: OFF
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top