laidback
En fin avföring är bästa huvudkudden!
- Gick med
- 19 Dec 2010
- Ort
- Nyköping
- Hoj
- En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På min gamla luftkylda DT på 14 häst satt det från fabrik en vanlig otätad kedja, men i ett infall av välvilja köpte jag istället en O-ringskedja. Hur tungdriven är O-ring jmf med en otätad? Hur många hästar kapar O-ring på den redan från början sömniga motorn?
Kan det vara därför min nuvarande DT nu gör trötta 85, istället för som den jag ägde för 25 år sedan, 100 knyck?
Kan det vara därför min nuvarande DT nu gör trötta 85, istället för som den jag ägde för 25 år sedan, 100 knyck?
) som jag körde påverkades särskilt mycket på om den hade O-ringkedja eller inte. Som jag minns det hade den O-ring från början när jag körde den men när det blev dags för byte blev det utan O-ringar. Jag vill minnas att min lokala handlare inte hade någon 428-kedja med O-ringar som var nog lång, så det fick bli en utan (EK 428 H, är jag stensäker på eftersom jag fortfarande har kvar en bit av den). Största skillnaden låg istället i hållbarheten, att kedjan som inte var O-ringtätad inte höll många hundra mil alls.


