Tätning vid generatorkåpa cbr 919rr

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900
Hej,
Tänkte byta generatorkåpan på min cbr919rr. Antar att jag kan smeta på lite vanligt smörjfett på packningen så att den sitter på plats medans jag monterar den? Den verkar vara lite knölig att få dit, måste justera lite på vägen in, och då vill det ju till att packningen inte flyttar sig.
Sen är det ju en kabel som löper ut där också genom en gummigenomföring. Ska man täta med något där också? Eller räcker det som det är? Har hört någon nämna silikon? Är det något speciellt silikon till det?
/J
 
Nu har jag ju bara erfarenhet av Suzuki och Triumph men de har styrstift / styrrör som fixerar kåpa mot motor.
Med isatta styrstift / styrrör i motorn är det bara hänga på packningen i väntan på att få dit kåpan.
Men Honda har kanske sparat in styrstift / styrrör till Generatorkåpan ?
 
Det finns 1 styrstift bara på denna. Sen är det ganska kraftig magnetism när man är nära att få dit den. Så det ör lätt att hamna lite fel. Och då ruckar sig packningen.
 
Lägg ett tunt lager packnings-silikon på generatorkåpan och lägg på packningen.
Låt torka.
Ett tunt lager på packningen som nu sitter som den ska, och dit me kåpan.

Eller tvärt om, alltså limma packningen på motorblocket först, what ever You prefer.
 
Kanske gå det att såga en 1m gängad stång i lagom långa bitar (4 bitar 25 cm) (6 bitar 16 cm).
Rätta till de skadade gängorna efter sågningen genom att ha muttrar på biten som kapas och muttern / muttrarna som du sedan gängar av för att återställa gängorna.
Skruva för hand in gängstångsbitarna i hålen i motorblocket.
För på packningen.
För på generatorkåpan.
Skruva ut en gängstångsbit i taget och ersätt med Skruven.
 
Last edited:
Lägg ett tunt lager packnings-silikon på generatorkåpan och lägg på packningen.
Låt torka.
Ett tunt lager på packningen som nu sitter som den ska, och dit me kåpan.

Eller tvärt om, alltså limma packningen på motorblocket först, what ever You prefer.

Jag föredrar att limma på kåpan eftersom det är enklare att skrapa bort en packning där.

Man behöver inte byta packning varje gång man lyfter av en kåpa om man är försiktig men tids nog behöver den ändå bytas för oss som behåller fordonen lite längre...
 
Gäller det bara hänga upp packningen på motorblocket så kan det ju räcka med en eller två långa skruv med rätt gänga
med avsågat skruvhuvud
skruv som du skruvar in för hand i blocket, trär på packning och generatorkåpa
skruvar in Hondas skruvar i de lediga hålen
skruvar ut de långa skruven med avsågat huvud och ersätter med Hondas skruvar.
 
Kanske gå det att såga en 1m gängad stång i lagom långa bitar (4 bitar 25 cm) (6 bitar 16 cm).
Rätta till de skadade gängorna efter sågningen genom att ha muttrar på biten som kapas och muttern / muttrarna som du sedan gängar av för att återställa gängorna.
Skruva för hand in gängstångsbitarna i hålen i motorblocket.
För på packningen.
För på generatorkåpan.
Skruva ut en gängstångsbit i taget och ersätt med Skruven.

Ibland är jag osäker på om du skojar. Närmar dig ämnet med hjälp av humor så att säga
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top