Kopplingsfjädrar, XT600e

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Fjädrarna på min XT från -98 har blivit jäkligt trötta. Svårt att byta?
Antar att jag måste tömma oljan, av med kåpan, ut med fjädrana, i med nya och dra åt med momentnyckel. Och se till att jag har ny packning när kåpan ska på igen.

Har jag missat/glömt något? Kan man klanta till detta på något sätt?
 
Brukar gå att lägga hojen på sidan om man inte vill göra ett oljebyte samtidigt. Vanligaste klantigheten är att sabba packningen eller gängorna till fjäderskruven.
 
Brukar gå att lägga hojen på sidan om man inte vill göra ett oljebyte samtidigt. Vanligaste klantigheten är att sabba packningen eller gängorna till fjäderskruven.

Tack för det, lätt på handen, mao. Såg typ att 12 Nm som nämndes i någon youtube-film. Visserligen inte på exakt min hojmodell, men på random dirt-hoj. Men det får jag kolla upp. Nog läge att byta olja också, så det löser sig. Håller på att hotta upp hojen lite. Ny bakdämpare ska på också. Och så har jag en fråga om gaffelfjädrar. Tar den i egen tråd, för sökbarhetens skull.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top