Uppstart av stillastående motorcykel efter 3 år

Kennikenlinus

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2020
Hoj
1988 Suzuki VS1400GLP
Hej, har en 1988 Suzuki VS1400GLP som inte rörts på cirka 3 år. Nu är jag ny kring motorcyklar och skulle vilja veta hur motorcykeln påverkats av detta, vad som krävs för att fixa i ordning den och kanske några ytterligare tips angående meck med motorcyklar.

OBS, har ärvt denna men inte rört den på grund av brist på intresse/tid tidigare, men är nu sugen på att skaffa mig körkort och kunna fixa i ordning motorcykeln.

Svaret beror på hur den sköttes innan dessa 3 år.
Har du någon servicehistorik, kvitton eller liknande?
I bästa fall behöver du göra följande;
Byta bromsvätskorna
Byta motorolja och filter
Tömma tanken på ev bensin, skölja ur med ren soppa eller ev en skvätt lampolja.
Köp sedan en dunk Alkylatbensin och slå i och gör ett startförsök. Troligen går den illa i början men med lite tur släpper skit i bränslesystemet och den går OK efter en stund.
Verkar den tjura och gå illa även efter ett tag så ta ur tändstiften och kolla så de är ena och har lagom elektrodavstånd.

När du sen ser att det är liv i den så börjar du kolla allt annat viktigt.
Hur ser däcken ut, ålder? Googla hur man tyder DOT-märkning.
Bromsbelägg?
Är det kedja eller kardan? Om kedja, kolla hur den och dreven ser ut, sök på Youtube eller googla hur man gör.
Är det kardan, byt olja i den.
Kolla alla lysen, blinkers, bromsljus, tänk på att det är olika brytare för hand och fotbroms för bromsljus.
Gå ett par varv runt hojen och titta på den i detalj, sitter något löst?

Grattis, dags att provköra. Be någon hyfsat erfaren at ta en runda o känna på den.

OBS, allt ovan är i stora drag hur jag skulle gjort, du får snart 10 andra tips :-)

Ny på hoj säger du så kanske inte så van mecka kanske? Ladda batteriet och se om den startar till att börja med...

Ny på hoj säger du så kanske inte så van mecka kanske? Ladda batteriet och se om den startar till att börja med...

Har den inte rörts på 3 år gissar jag att batteriet har sulfaterat ihop.
Så om batteriet går och ladda och hojen sedan startar är ett underverk.

Jag gissar hojen behöver ett nytt batteri.

3 år är inte särskilt lång tid så länge hojen har stått inomhus.
Batteriet lär behöva bytas och ev bensin som finns kvar i tanken är troligen otjänlig.
Det kan vara så att gammal bensin lämnat avlagringar i förgasare som då måste rengöras, tanken har rostat en del och kanske har tätningarna till framgaffeln torkat och behöver bytas men kanske är det bara att byta batteri, bensin och köra.

Jag hade kollat oljenivån, bytt batteri och bensin och sett till att det finns bränslefilter för att undvika att få ner skräp i förgasarna. Sen är det bara att provstarta.

Håller med de flesta här. Det är en motor med lågt effektuttag och inte en MotoGP-hoj. Ladda batteriet och fram med startgasen. Bromsvätskan byter du om bromsarna inte tar. Byte av olja + filter borde du göra men den dör knappast av att du låter det vara...

När du vet att den går och är värd att lägga tid på så är service ett bra sätt att lära sig hur det fungerar. Ta en sak i taget i lugn takt.

Håller med de flesta här. Det är en motor med lågt effektuttag och inte en MotoGP-hoj. Ladda batteriet och fram med startgasen. Bromsvätskan byter du om bromsarna inte tar. Byte av olja + filter borde du göra men den dör knappast av att du låter det vara...

När du vet att den går och är värd att lägga tid på så är service ett bra sätt att lära sig hur det fungerar. Ta en sak i taget i lugn takt.

Och om batteriet inte tar laddning, använd startkablar och se om den startar. Det kommer den troligen att göra, och då blir alla andra bra råd som getts här ovan sååååååå mycket roligare att genomföra!:tummenupp:)

Jag tycker att man kan använda Jonny Smiths film om uppstarten av hans gamla VW för hur man kan tänka rent tekniskt. https://youtu.be/geR0FWGtfGg
En VS1400 är väl ungefär likvärdig vad gäller hi-tech.

Framförallt: dränera förgasarna innan eventuella startförsök. Risken är annars att det ligger diverse avlagringar i flottörhusen, som sen dras in i förgasarnas kanaler och munstycken och effektivt sätter igen dessa. Sen har du garanterat problem...
Annars: nytt batteri, ny bensin, slå på tändningen, be en bön och tryck på startknappen.

Har startat upp två hojar som stått länge, Hondan med trasig topp i Kawan som hade stått i minst 4 år. Bägge krävde nya batteriet vilket inte var konstigt, bägge krävde rengöring av förgasarna och bägge krävde också byta av packboxar i gaffelbenen.

Först och främst köpen rephandbok om du kan hitta det, det andra sök på Youtube om du kan hitta hur man tex lossar förgasare ocn det tredje är att ta det lungt så du inte sätter sönder nåt i onödan.

Jag skulle börja med att kolla att det i alla fall finns olja och kylvätska (om den är vätskekyld) i motorn som nummer ett, sen att allt sitter fast och är just, kolla kedja, däck, bromsar mm.

Skulle börja med att lossa tanken om det låter sig göras hyfsat lätt och tömma den och sen skölja den med lite bensin och kolla om det kommer rost eller annat elände, är det rost och skit skulle jag sätta ett filter på bensinslangen, sen skulle öppna botten pluggarna på förgasarna och spola igenom lite fräsch bensin där, kom ihåg att du måste ha bensinkranen på pri om du har en vakuumstyrd bensinkranen, i med ett fräsch batteri eller köra med startkablar från ett annat fräsch batteri men kopplar du till en bil ska den inte vara igång och sen pröva starta.

Startar den inte skulle jag testa starta med startgas går den på startgas så här du nåt tjorv med bränsletillförseln, och då skulle jag börja med att kolla att det kommer bensin genom kranen från till förgasarna, gör det det får du plocka isär förgasarna och rengöra efter alla konstens regler.

Har du tur startar den och går som den ska och då skulle jag köra motorn varm och ta en kort tur försiktigt och kolla att växlar och bromsar och sånt är ok. Sen skulle jag byta samtliga vätskor, motorolja med varmmotor, ev kylvätska med kall motor och bromsolja. Sen är det ju service och underhåll i övrigt som gäller.

Har du tur byter du bensin och kör, har du otur så är förgasarna igensatt, packningar torkade, läckande gaffelbenen, koplling som sitter fast, läckande bromsok och gud vet vad, men bara man får liv i hojen går ju resten att fixa.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back