Bensinslang-Inte samma diameter på förgasare och bensinkran

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Har bytt tank på motarden, och den nya tanken kom med bensinkran. Nippeln på kranen är ca 7 mm. Nippeln på förgasaren är ca 8,5 mm och slangen jag hade innan med 8mm innerdiameter passade perfekt. Den slangen passar ju inte på nya kranen. Gamla kranen passar inte i nya tanken pga olika centrumavstånd på infästningen. Finns ju 7 mm slang att beställa, men hade velat ha den nuuu. Vad göra?

Byta bensinkranen till en med rätt mått för den slang du vill/behöver använda?

Biltema har bränsleslang, även Mekonomen. Köp ett bränslefilter med både 7 & 8 mm anslutning och sätt imellan.

Byta bensinkranen till en med rätt mått för den slang du vill/behöver använda?
Ja, men känns lite onödigt att köpa ny kran bara för att slangen ska passa, känns mer rimligt att anpassa slangen efter kranen..?

Åk på nån välsorterad bensinmack, större OK Q8 brukar ha Gates slang att köpa på metervara i olika dimensioner

Får kolla där!

Varför svarar du så där? Det där filtret har tillräckligt flöde.

jaja självklart men det är ganska o-tufft eller hur? En till hälften genomskinlig sjukhusbeige plastklump som avmätt dinglar under tanken. Är det verkligen rekommendetineonen för en fellow biker? ( sparade felstavningen för att det är Påsk )

jaja självklart men det är ganska o-tufft eller hur? En till hälften genomskinlig sjukhusbeige plastklump som avmätt dinglar under tanken. Är det verkligen rekommendetineonen för en fellow biker? ( sparade felstavningen för att det är Påsk )

Jag ber om ursäkt.
Jag har passerat stadiet där jag måste försöka vara tuff, därför insåg jag inte hur fel det blir med ett sådant filter.
Jag tänkte bara att TS skulle komma hyfsat lätt undan med sitt bekymmer.
Det var ju tur att dina inlägg löste hans problem.

Ska prova med ett sånt bränslefilter från biltema. Ska se om jag får på en 6mm slang från kranen till filtret, och sen 8mm från filtret till förgasaren. Hoppas bara att flödet från 6mm räcker till.

Jag skulle åka till macken och köpa en 7 mm slang precis som Checkster säger, sedan skulle jag ta fram varmluftspistolen och värma den sidan av slangen som ska på förgasaren, använd ett par handskar bara du får nog ett bättre flöde och snyggare med.

Last edited:
Sporthojkollektivet har tappat stinget. Ingen som tipsat om att byta til en förgasare med rätt diameter på slanganslutningen.:confused::va

Sporthojkollektivet har tappat stinget. Ingen som tipsat om att byta til en förgasare med rätt diameter på slanganslutningen.:confused::va

Har det brunnit i huvudet, läser jag rätt, ska han byta förgasare då är det ju billigare för killen att byta kran, han själv tyckte att det var en onödig kostnad så därför fick han andra tips.:glömdet

Jag tänker att bäst vore nog att dumpa hela hojen i brännbart på närmsta återvinningsstation och köpa en ny hoj istället....

Annars så hade jag monterat rätt 7mm bränsleslang, den går på en 8,5mm anslutning med lite smörja och värme. Finns för avhämtning i mitt garage om du vill ha den asap

Den var smart!! Ibland byter man ju tank, och får gigantisk skillnad i diameter mot fuggen, och så läcker det lite ”som man fixar sen” hehe

Var köper man en sån då?

Jag bara googlade på "fuel filter black" och bilder. Finns massa balla filter också såg jag istället för dom där tråkiga i plast.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back